Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/ φοιτητές θα μπορούν να:
• περιγράφουν και να αναλύουν τη γνωστική, γλωσσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη κατά την παιδική και εφηβική ηλικία, σε σχέση με το πλαίσιο ανάπτυξης (οικογένεια, σχολείο, κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον).
• προσεγγίζουν κριτικά τα σχετικά θεωρητικά πλαίσια και ερευνητικά δεδομένα, να σκέφτονται δημιουργικά σε σχέση με αυτά και να επιχειρηματολογούν.
• εκπονούν μια αποτελεσματική βιβλιογραφική επισκόπηση και να οργανώνουν, να αναλύουν και να συνθέτουν σύγχρονα θεωρητικά και ερευνητικά δεδομένα
• να εμβαθύνουν σε σχετικά θέματα, να αναδεικνύουν πεδία μελλοντικής διερεύνησης και να συζητούν δυνατότητες εφαρμογής των γνώσεων για την υποστήριξη της ανάπτυξης του παιδιού και του εφήβου στο χώρο του σχολείου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος, οι φοιτήτριες και φοιτητές καλούνται να κατανοήσουν και να εμβαθύνουν σε βασικά ζητήματα της ανθρώπινης ανάπτυξης (γνωστικής, γλωσσικής, συναισθηματικής και κοινωνικής). Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις περιόδους της παιδικής ηλικίας (πρώιμης, πρώτης και μέσης) και της εφηβείας. Η πορεία της ανάπτυξης και τα επιτεύγματα ανά πεδίο μελέτης θα συζητηθούν και σε σχέση με το πλαίσιο της ανάπτυξης (οικογένεια, σχολείο, κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον), αναδεικνύοντας παράλληλα παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν τη σχολική επίδοση. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση και ανάλυση σύγχρονων μεθοδολογικών προσεγγίσεων και ερευνητικών δεδομένων, με στόχο τη συζήτηση της συμβολής αλλά και των περιορισμών βασικών θεωριών ανάπτυξης και την ανάδειξη μελλοντικών ερευνητικών κατευθύνσεων και εφαρμογών των σχετικών γνώσεων στο χώρο του σχολείου.
Λέξεις Κλειδιά
γνωστική ανάπτυξη, γλωσσική ανάπτυξη, συναισθηματική ανάπτυξη, κοινωνική ανάπτυξη, παιδί, έφηβος, πλαίσια ανάπτυξης
Περιγραφή
1. Γραπτή εργασία (Υποχρεωτική - 40% του τελικού βαθμού): Επισκόπηση της σύγχρονης βιβλιογραφίας αναφορικά με το θέμα, στοχασμός – κριτική ανάλυση της μεθόδου επισκόπησης, μελέτη και επιλογή σχετικών άρθρων, ανάλυση του περιεχομένου τους και οργάνωση και συνοπτική παρουσίαση σε μορφή πίνακα του σκοπού, των ερευνητικών ερωτημάτων/ υποθέσεων, της μεθοδολογίας και των ευρημάτων – συμπερασμάτων των σχετικών μελετών
2. Γραπτή εργασία (Υποχρεωτική - 60% του τελικού βαθμού): Μελέτη άρθρων - βιβλίων αναφορικά με το θέμα της εργασίας, σύνοψη, κριτική ανάλυση και σύνθεση ευρημάτων - συμπερασμάτων, συζήτηση μελλοντικών ερευνητικών κατευθύνσεων και εφαρμογών των γνώσεων - ευρημάτων στο χώρο του σχολείου
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Craig, G. & Baucum, D. (2008). Η ανάπτυξη του ανθρώπου (Τόμοι Α’ και Β). Αθήνα: Παπαζήση.
Berk, L. (2015, Επιμ. Χ. Τζορμπατζούδης). Ανάπτυξη του Παιδιού. Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ.
Berk, L. (2016, Επιμ. Ε. Μακρή- Μπότσαρη). H ανάπτυξη των βρεφών, των παιδιών και των εφήβων. Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ.
Feldman, R. S. (2011, Επιμ. Η. Μπεζεβέγκης). Εξελικτική ψυχολογία: Δια βίου ανάπτυξη. Εκδ. Gutenberg
Lehalle, H. & Mellier, D. (2010, Επιμ. Λ. Μπεζέ). Ψυχολογία της ανάπτυξης. Εκδ. Πεδίο
Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S. (2014, Επιμ. Ζ. Μπαμπλέκου). Η ανάπτυξη των παιδιών. Εκδ. Γ. Δαρδανός – Κ. Δαρδανός Ο.Ε.
Μότσιου, Ε. (2017). Εισαγωγή στην ανάπτυξη της γλώσσας. Εκδόσεις Open University Press
Μπαμπλέκου Ζ. (2003). Η ανάπτυξη της μνήμης: Γνωστική διαδρομή στην παιδική ηλικία. Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Schacter, D. L., Gilbert D. T., & Wegner, D. M. (2012, Επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Ψυχολογία. Εκδ. Gutenberg.
Επιλεγμένα άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά (παροχή λίστας με σχετικές διευθύνσεις url μέσω του elearning).