Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους οι τέχνες και η λογοτεχνία μπορούν να αποτελέσουν κινητήρια δύναμη και εργαλείο μάθησης σε όλα τα επίπεδα και στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ξεκινώντας με αφετηρία τη βασική θέση γύρω από την έννοια της μάθησης ως δημιουργική, βιωματική, διαδραστική και εν εξελίξει διαδικασία, απώτερος στόχος είναι η εξοικείωση των φοιτητ(ρι)ών με τη χρήση πρακτικών στην τάξη μέσα από τις οποίες οι τέχνες ενδυναμώνουν τη διδασκαλία. Ο χορός, η μουσική, το θέατρο, η ζωγραφική, η φωτογραφία, ο κινηματογράφος, η αρχιτεκτονική, η αγγειοπλαστική, αλλά ακόμη και τέχνες που παραδοσιακά δεν έχουν πρωτεύοντα ρόλο, όπως η παντομίμα, το graffiti, τα κόμικς, η ραπτική, η μαγειρική, η γραφιστική, το κουκλοθέατρο, τα video games, κλπ. μπορούν να αποτελέσουν έναυσμα για μάθηση όχι μόνο ως ξεχωριστά
αντικείμενα στο σχολικό πρόγραμμα μαθημάτων αλλά και εφόσον αφομοιωθούν στη διδασκαλία διαφορετικών μαθημάτων. Η μουσική και ο ρυθμός, για παράδειγμα, συνδέονται άμεσα με τα μαθηματικά, η ζωγραφική και η φωτογραφία μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητα της παρατηρητικότητας που άπτεται με τις φυσικές επιστήμες, το θέατρο και ο κινηματογράφος καλλιεργούν την κριτική σκέψη και παρέχουν την απαιτούμενη οξυδέρκεια για να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες τη λογοτεχνία, τη γλώσσα ή τα θεωρητικά μαθήματα, κ.ο.κ. Μέσα από το μάθημα αυτό οι φοιτήτριες/τές θα μπορέσουν να αντιληφθούν μερικούς από τους βασικούς τρόπους με τους οποίους οι τέχνες διαπλέκονται τόσο μεταξύ τους όσο και με τη διαδικασία της μάθησης. Θα εκτεθούν επίσης σε διαφορετικές πρακτικές που αφορούν τη χρήση τους στην εκπαίδευση, όπως η οργάνωση εκθέσεων, ομαδικών
project, peer teaching, παραστάσεων, ανοικτών μαθημάτων, επισκέψεων σε άλλα σχολεία ή (καλλιτεχνικούς) φορείς, κλπ. Με το πέρας των μαθημάτων θα είναι σε θέση να γνωρίζουν πως θα μπορούν να αξιοποιούν τις τέχνες ως εναλλακτικές και ενισχυτικές μεθόδους διδασκαλίας και επιπλέον πως θα αξιοποιούν τις ατομικές κλίσεις και δεξιοτεχνίες των παιδιών, πως θα τα διδάσκουν να συνεργάζονται σε ομάδες και εν τέλει να βιώνουν τη μάθηση ως μια θετική και ενδυναμωτική εμπειρία έκφρασης και ανακάλυψης τόσο της προσωπικότητάς τους όσο και του κόσμου γύρω τους. Η αξιολόγηση θα γίνεται με πρακτική άσκηση/εκτέλεση project των φοιτητ(ρι)ών και μια γραπτή εργασία που θα είναι παρουσίαση και ανάλυση του project.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Atherton, C., Green, A., Snapper, G. Teaching English Literature 1619: An Essential Guide. National Association for the Teaching of English, (NATE). London and New York: Routledge, 2013.
Barker, Clive. Theatre Games
Bloomfield, Anne and Childs, John. Teaching Integrated Arts in the Primary School: Dance, Drama, Music and the Visual Arts. David Fulton Publishers, 2000.
Boal, Augusto. Games for Actors and NonActors.
Bracher, M. Radical Pedagogy: Identity, Generativity and Social Transformation. New York: Palgrave Macmillan, 2006.
Brady, Martha and Gleason, Patsy T. Artstarts: Drama, Music, Movement, Puppetry, and Storytelling Activities/Grades K6. Teacher Ideas Press, 1994
Cassidy, Marsha. The Art of Storytelling: Creative Ideas for Preparation and Performance. Meriwether Publishing, 1994.
Goldberg, Merryl. Arts and Learning: An Integrated Approach to Teaching and Learning in Multicultural and Multilingual Settings.
Heathcote, Dorothy and Gavin Bolton. Drama for Learning: Dorothy Heathcote's Mantle of the Expert Approach to Education.
Moore, Alex. Teaching and Learning, Pedagogy, Curriculum and Culture. London and New York: Routledge, 2012.
Stein, Pippa. Multimodal Pedagogies in Diverse Classrooms. London and New York: Routledge, 2008.
Waugh, P. Literary Theory and Criticism: An Oxford Guide. Oxford UP, 2006.