ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ / Physical conditioning development in exercise and health programs
ΚωδικόςΝ522
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Δίπλα
Γνωστικό ΑντικείμενοΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000175

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ-2016-ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ-ΘΕΣ/ΚΗ-ΣΕΡΡΕΣ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 22
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογή της Άλλης ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-10
ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινή-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600133491
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιαστούν στους φοιτητές/τριες στρατηγικές για τη μεγιστοποίηση της φυσικής κατάστασης και τη βελτίωση της υγείας μέσω της άσκησης. Στη διάρκεια του μαθήματος θα παρουσιαστούν α) οι διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες της αθλητιατρικής εταιρείας (ACSM) για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης στο γενικό πληθυσμό και β) τα σημεία προσοχής στο σχεδιασμό προγραμμάτων, που αποσκοπούν στη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας, της δύναμης και της ευκαμψίας. Επίσης, θα παρουσιαστούν διαφορές σε φυσιολογικές παραμέτρους στην ηρεμία και στην άσκηση σε άτομα με παχυσαρκία σε σύγκριση με άτομα φυσιολογικού βάρους. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν διαφοροποιήσεις στο σχεδιασμό προγραμμάτων άσκησης για άτομα με παχυσαρκία σε σύγκριση με άτομα φυσιολογικού βάρους. Μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης στο μάθημα, οι φοιτητές/τριες θα είναι ικανοί να: α) Σχεδιάζουν προγράμματα άσκησης για το γενικό πληθυσμό, με στόχο τη βελτίωση της υγείας και την πρόληψη χρόνιων παθήσεων. β) Σχεδιάζουν προγράμματα άσκησης για βελτίωση της φυσικής κατάστασης σε άτομα υπέρβαρα/παχύσαρκα, καθώς και υγιή άτομα με ιδιαιτερότητες (π.χ. εγκύους).
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μάθημα Ημερομηνία Διδάσκων Θέμα μαθήματος 1. Εισαγωγή. Ο ρόλος της φυσικής δραστηριότητας και της συστηματικής άσκησης στην υγεία. Σημεία προσοχής πριν την έναρξη του προγράμματος άσκησης (pre-participation screening) 2. Βασικές αρχές προγραμμάτων άσκησης σε στόχο τη βελτίωση της καρδιοαναπνευστικής ικανότητας στο γενικό πληθυσμό 3. Αξιολόγηση φυσικής κατάστασης πριν τη συμμετοχή στο πρόγραμμα άσκησης 4. Ασκήσεις και μελέτη περίπτωσης στην αξιολόγηση φυσικής κατάστασης σε άτομα γενικού πληθυσμού -δοκιμασίες YMCA, Rockport - Κατευθυντήριες οδηγίες της ACSM (η αρχή FITT) 5. Σχεδιασμός προγράμματος άσκησης για βελτίωση της αερόβιας ικανότητας στο γενικό πληθυσμό (FITT) – Καθορισμός έντασης άσκησης 6. Βασικές αρχές προγραμμάτων άσκησης σε στόχο τη μυϊκή ενδυνάμωση στο γενικό πληθυσμό (η αρχή FITT & SAID) 7. Συνεχόμενη έναντι διαλειμματικής άσκησης στο γενικό πληθυσμό - Φυσιολογικές αποκρίσεις και αναμενόμενες προσαρμογές των συστημάτων του οργανισμού με τη συστηματική αερόβια άσκηση 8. Συνδυαστικά προγράμματα (αερόβια και μυϊκής ενδυνάμωσης) για τη βελτίωση της υγείας -Πλατφόρμες ολόσωμης δόνησης - Yoga, Pilates - Concurrent training. 9. Προγράμματα άσκησης για βελτίωση της φυσικής κατάστασης στην εγκυμοσύνη - Προγράμματα άσκησης για γυναίκες με διαβήτη κύησης 10. Σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης από τους φοιτητές σύμφωνα με μελέτη περίπτωσης Ι 11. Άσκηση σε άτομα με παχυσαρκία Ι (Φυσιολογικές - μεταβολικές διαφορές κατά την άσκηση στα παχύσαρκα και μη-παχύσαρκα άτομα) παθοφυσιολογία της παχυσαρκίας στην ηρεμία και την άσκηση 12. Προγράμματα άσκησης σε άτομα με παχυσαρκία ΙΙ (διαφορές στις φυσιολογικές αποκρίσεις στην άσκηση στα παχύσαρκα και τα μη-παχύσαρκα άτομα -αξιολόγηση φυσικών ικανοτήτων - στόχοι προγράμματος άσκησης) 13. Παρουσιάσεις εργασιών μέσω διαδικτυακής εκπαιδευτικής εφαρμογής (Κατευθύνσεις ΑΒΓΔ) Σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης από τους φοιτητές σύμφωνα με μελέτη περίπτωσης Ι (case studies – ατομική εργασία) Εξετάσεις (με ηλεκτρονική πλατφόρμα) – Παράδοση εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
Προγράμματα άσκησης, πρόληψη, υγεία, παχυσαρκία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • πρόσφατες επιστημονικές δημοσιεύσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Διαδυκτυακό σύγχρονο και ασύγχρονο μάθημα
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις803,2
Σεμινάρια200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Εκπόνηση μελέτης (project)502
Συγγραφή εργασίας / εργασιών602,4
Σύνολο25010
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση περιλαμβάνει (i) γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις σύντομων απαντήσεων σε όλη την ύλη (80%) και (ii) αξιολόγηση της εργασίας και της προφορικής παρουσίασης (20%). Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές από την αρχή του εξαμήνου. Η διδακτέα ύλη είναι αναρτημένη στο δυαδίκτυο και στον οδηγό σπουδών του τμήματος. Επιπρόσθετα, στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες έχουν την ευκαιρία να αξιολογήσουν τις γνώσεις τους και την κατανόηση της ύλης του μαθήματος απαντώντας σε δείγμα ερωτήσεων. Οι μονάδες αξιολόγησης της κάθε ερώτησης στο τελικό διαγώνισμα είναι γνωστές γραπτώς στο τελικό έντυπο της τελικής εξέτασης. Θα πρέπει να επιτευχθεί τουλάχιστον το 50% της τελικής εξέτασης, ώστε να θεωρηθεί η εξέταση επιτυχής. Συνοπτικά: 1. Γραπτή τελική εξέταση (80%) 2. Ομαδική Εργασία (διαμορφωτική - αυτοαξιολόγηση) 3. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%) σε power point, διάρκεια 10 min
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. ACSM αξιολόγηση σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης 2014, 9η αμερικανική έκδοση, 2η Ελληνική έκδοση
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. The Exercise Professional's Guide to Optimizing Health Author(s) Jeffrey L Roitman EdD FACSM Tom LaFontaine PhD ACSM RCEP NSCACPT: ISBN 9780781775489 3. http://www.exerciseforhealth.gr Η άσκηση ως μέσο πρόληψης και αποκατάστασης χρόνιων παθήσεων (ηλεκτρονικό βιβλίο, Υπεύθυνος έκδοσης: Δρ. Γεροδήμος Βασίλειος). 4. ACSM's Advanced Exercise Physiology American College of Sports Medicine. Michael J Joyner, Vincent J Caiozzo, Peter A Farrell 5. ACSM's Resources for Clinical Exercise Physiology American College of Sports Medicine ACSM 6. The Exercise Professional's Guide to Optimizing Health Author(s) Jeffrey L Roitman EdD FACSM Tom LaFontaine PhD ACSM RCEP NSCACPT: ISBN 9780781775489 2. http://www.exerciseforhealth.gr Η άσκηση ως μέσο πρόληψης και αποκατάστασης χρόνιων παθήσεων (ηλεκτρονικό βιβλίο, Υπεύθυνος έκδοσης: Δρ. Γεροδήμος Βασίλειος). 3. ACSM's Advanced Exercise Physiology American College of Sports Medicine. Michael J Joyner, Vincent J Caiozzo, Peter A Farrell 4. ACSM's Resources for Clinical Exercise Physiology American College of Sports Medicine ACSM Συναφή επιστημονικά άρθρα 1. ACSM position stand: "Quantity and Quality of Exercise for Developing and Maintaining Cardiorespiratory, Musculoskeletal, and Neuromotor Fitness in Apparently Healthy Adults: Guidance for Prescribing Exercise. 2. Progression Models in Resistance Training for Healthy Adults 3. Appropriate Physical Activity Intervention Strategies for Weight Loss and Prevention of Weight Regain for Adults 4. AHA/ACSM Joint Position Statement: Recommendations for Cardiovascular Screening, Staffing, and Emergency Policies at Health/Fitness Facilities
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-11-2016