ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ / CLASSROOM DISCOURSE AND LITERATE IDENTITIES
ΚωδικόςΔΓΛ.301
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΤριανταφυλλιά Κωστούλη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003711

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Επιστήμες τις Αγωγής (2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 9
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Διδακτική της Γλώσσας και της ΛογοτεχνίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600134781
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι θα: • Γνωρίζουν τα μεθοδολογικά πλαίσια που έχουν διατυπωθεί σε ποικίλους διεπιστημονικούς κλάδους γύρω από τη σχέση γλώσσας και κοινωνίας, • Έχουν διαμορφώσει μια ισχυρή και σε βάθος κατανόηση των ποικίλων λεξικογραμματικών και σημειωτικών πόρων που μπορούν να αξιοποιηθούν από τα άτομα για την προβολή και τη διαπραγμάτευση ταυτοτήτων, • αντλούν και θα αξιοποιούν τα μεθοδολογικά εκείνα εργαλεία που είναι κατάλληλα για να αναδείξουν την πολυπλοκότητα των νοημάτων και το εύρος των λειτουργιών που επιτελούνται μέσα από προφορικές αλληλεπιδράσεις στη σχολική τάξη, • αναλύουν δεδομένα από σχολικές κοινότητες με στόχο να καταδείξουν πώς μέσα από ένα πλέγμα επικοινωνιακών στρατηγικών και κειμενικών πρακτικών που δομούνται στις σχολικές τάξεις τίθενται υπό συζήτηση κοινωνικά νοήματα και/ή κατασκευάζονται συγκεκριμένες εγγράμματες ταυτότητες εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η έννοια της ταυτότητας ή η διαμόρφωση της υποκειμενικότητας, κομβικό σημείο στη σύγχρονη κοινωνιολογική και γλωσσολογική έρευνα, έχει οδηγήσει στη διαμόρφωση σημαντικών νέων πλαισίων για την ανάλυση και κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η γλώσσα χρησιμοποιείται από τα άτομα σε ποικίλα πλαίσια επικοινωνίας και τομείς της κοινωνικής δράσης. Η μελέτη της διαδικασίας διαμόρφωσης της υποκειμενικότητας μέσα από γλωσσολογικούς κλάδους και ποικίλες διεπιστημονικές προσεγγίσεις μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο δομούνται οι σχολικές κοινότητες, μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον από τις κυρίαρχες ακόμη και σήμερα προσεγγίσεις που διερευνούν τη σχολική τάξη ως ένα στατικό πλαίσιο που περιβάλλει τις γλωσσικές χρήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών, δομώντας αποθηκευτικού τύπου διδακτικές πρακτικές (δηλαδή πρακτικές που συναρτώνται με την ενεργοποίηση προδιαγεγραμμένων ρόλων) προς την κατανόηση της διαδικασίας διαμόρφωσης πιο δυναμικών ρόλων για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς. Τι είδους εγγράμματες και κοινωνικές ταυτότητες δομούνται μέσα από καθημερινές διαδικασίες όπως είναι η επιλογή και η συζήτηση κειμένων στο γλωσσικό μάθημα αλλά και σε όλα τα μαθήματα; Με ποιο τρόπο εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες προτείνουν, αποδέχονται και απορρίπτουν ποικίλα νοήματα και ταυτότητες στο πλαίσιο οικοδόμησης και διαπραγμάτευσης μιας μαθησιακής περιοχής; Με ποιο τρόπο η διαδικασία αυτή μπορεί να μελετηθεί; Το μάθημα επικεντρώνεται στη διερεύνηση των σχετικών μεθοδολογικών εργαλείων που κλάδοι όπως η Ανάλυση Συνομιλίας, η Διεπιδραστική Κοινωνιογλωσσολογία και η Κριτική Ανάλυση Λόγου παρέχουν για τον τρόπο με τον οποίο δομούνται αλληλεπιδραστικά πλαίσια και παιδαγωγικές πρακτικές μέσα από τις οποίες μπορεί να επιτευχθεί η διαμόρφωση νέων ταυτοτήτων για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς αλλά και η αλλαγή του μαθησιακού κλίματος – από δασκαλοκεντρικές οπτικές σε οπτικές που αναδεικνύουν το διάλογο στο σχολική τάξη και συμβάλλουν στη διαμόρφωση της φωνής των μαθητών/τριών.
Λέξεις Κλειδιά
Προφορική αλληλεπίδραση, Ανάλυση Συνομιλίας, εγγράμματες ταυτότητες,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις24
Σεμινάρια24
Εργαστηριακή Άσκηση18
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100
Εκπόνηση μελέτης (project)
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100
Παρουσιάσεις12
Σύνολο278
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών είναι συνεχής και έχει διαμορφωτικό και συμπερασματικό χαρακτήρα. Για τη διαμορφωτική αξιολόγηση προβλέπονται: (α) Παρουσιάσεις των ατομικών εργασιών ανά συνάντηση εργασίας, (β) Παρουσιάσεις των ομαδικών εργασιών ανά συνάντηση εργασίας, Η συμπερασματική αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω δύο γραπτών εργασιών έκτασης 1500 και 3000 λέξεων αντίστοιχα και προφορικών παρουσιάσεων. Η πρώτη γραπτή εργασία θα εκπονηθεί στα μέσα του εξαμήνου και αφορά την κριτική εξέταση μιας επιστημονικής μελέτης (50% της τελικής βαθμολογίας). Η δεύτερη εργασία θα εκπονηθεί μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων και αφορά στην ανασκόπηση και κριτική ανάλυση ενός υποπεδίου που σχετίζεται με το περιεχόμενο του μαθήματος (50% της τελικής βαθμολογίας).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Rex, L.A. (Ed.), (2006). Discourse of opportunity: How talk in learning situations creates and constrains. Cresskill, NJ: Hampton Press. De Fina, A. (2003). Identity in narrative: A study of immigrant discourse. Amsterdam: John Benjamins. Ivanič, R. (1998). Writing and identity: The discoursal representation of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins. Gibbons, P. (2006). Bridging discourses in the ESL classroom: Students, teachers and researchers. London: Continuum. Hicks, D. (1996) Discourse, learning, and schooling. Cambridge: CUP. Kostouli (2005). Co-constructing writing contexts in classrooms: Scaffolding, collaboration, and asymmetries of knowledge. In Kostouli, Τ. (ed.) Writing in context(s): Textual practices and learning processes in sociocultural settings. (Vol. 15). (93-116). Boston: Springer. Mehan, H. (1979). Learning lessons. Cambridge, Mass: Harvard University Press. Mercer, N. (1995) The guided construction of knowledge. Multilingual Matters: Clevedon. Sharpe, T. (2008). How can teacher support learning? Linguistics and Education, 19, 132-148. Wells, G. (2001). Action, talk and text: Learning and teaching through inquiry. New York: Teachers College Press. Wortham, St. (2005). Socialization beyond the speech event. Linguistic Anthropology, 15(1), 95-112. Wortham, St. (2006). Learning identity: The joint emergence of social identification and academic learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-06-2016