ΠΟΛΥΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΥΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / MULTILITERACIES AT SCHOOL
ΚωδικόςΔΓΛ.303
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΦωτεινή Παπαδημητρίου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003713

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Επιστήμες τις Αγωγής (2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 9
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Διδακτική της Γλώσσας και της ΛογοτεχνίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΟΛΥΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600134782
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/ήτριες θα είναι σε θέση να: • Κατανοούν τις θεωρητικές απόψεις και τα πορίσματα της διεπιστημονικής έρευνας σχετικά με το νεο-αναδυόμενο πεδίο των νέων γραμματισμών και τους τρόπους με τους οποίους επιδρά στις κοινωνικές και εκπαιδευτικές πρακτικές. • Εμβαθύνουν στα ζητήματα προβληματισμού που ανακύπτουν από τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις της σύγχρονης εποχής, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την διδασκαλία του γραμματισμού. • Αναζητούν και εντοπίζουν πληροφορίες και να αξιολογούν με κριτικό τρόπο το περιεχόμενο και τη χρησιμότητά τους για διάφορους μαθησιακούς σκοπούς. • Προσδιορίζουν τους κώδικες και τις διασημειωτικές τους συνεργίες που συνεισφέρουν στη δόμηση και αποδόμηση του νοήματος πολυτροπικών κειμένων εντός συγκεκριμένων και ιδιαίτερων πλαισίων. • Εξηγούν πώς πολυτροπικά κείμενα και υβριδικά ψηφιακά κείμενα δομούνται και διαβάζονται διαφορετικά από τα μονοτροπικά έντυπα κείμενα. • Εξηγούν πώς οι ΤΠΕ, και κυρίως το διαδίκτυο, επιδρά, σχηματίζει και τροποποιεί κοινωνικές πρακτικές και πρακτικές γραμματισμού τόσο εντός σχολείου, όσο και εκτός σχολείου. • Αξιοποιούν προσεγγίσεις πολυγραμματισμού στη σχολική τάξη. • Καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με το κατάλληλο περιεχόμενο και την αρμόζουσα παιδαγωγική για τη διδασκαλία του γραμματισμού στα σχολεία του 21ου αιώνα, τα οποία αναγνωρίζουν την επίδραση των ΤΠΕ, και κυρίως του διαδικτύου, στις διάφορες μορφές κοινωνικής συμπεριφοράς και στις ποικίλες πρακτικές γραμματισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται, σε ένα πρώτο επίπεδο, στην παρουσίαση και κριτική θεώρηση προσεγγίσεων που άπτονται της παιδαγωγικής των πολυγραμματισμών στο μεταβαλλόμενο κοινωνικό και σημειωτικό περιβάλλον το οποίο χαρακτηρίζεται, αφενός μεν από τη γλωσσική και πολιτισμική ποικιλομορφία των σύγχρονων κοινωνιών, αφετέρου δε από την ανάδυση κειμενικών μορφών που σχετίζονται με τις τεχνολογίες των πολυμέσων και των πληροφοριών. Στο πλαίσιο των ομάδων εργασίας που θα δημιουργήσουν, οι φοιτητές/τριες θα εμπλακούν στη συγγραφή και παρουσίαση κριτικής μελέτης επιστημονικών άρθρων από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία που σχετίζονται με τις παρακάτω θεματικές περιοχές: • Το γιατί, το τι και το πώς των πολυγραμματισμών • Πολυγραμματισμοί και μεταγλώσσα • Κριτική μεταγλώσσα των πολυγραμματισμών σε σχολικά πλαίσια – Πολυγραμματισμοί στην πράξη Επιπλέον, το περιεχόμενο του μαθήματος εστιάζει, μέσω της κριτικής αναζήτησης και αξιολόγησης πηγών του Παγκόσμιου Ιστού καθώς και της παρουσίασης και συζήτησης συγκεκριμένων στοιχείων αξιοπιστίας των πηγών που έχουν επιλέξει οι φοιτητές/τριες, σε θέματα που αφορούν στις ακόλουθες θεματικές περιοχές: • Γραμματισμός στον Παγκόσμιο Ιστό • Πρακτικές κριτικού γραμματισμού σε περιβάλλοντα στο Διαδίκτυο
Λέξεις Κλειδιά
πολυγραμματισμοί, κριτική μεταγλώσσα, πολιτισμική γλωσσική ποικιλομορφία, πολυτροπικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα άρθρα και βιβλία για μελέτη
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις15
Σεμινάρια15
Εργαστηριακή Άσκηση30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων90
Συγγραφή εργασίας / εργασιών90
Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, 60
Σύνολο300
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών, η οποία θα είναι διαρκής, έχει τόσο συμπερασματικό όσο και διαμορφωτικό χαρακτήρα. Ειδικότερα, η συμπερασματική αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω γραπτής/(-ών) εργασίας/(-ιών) σε ποσοστό 50% της τελικής βαθμολογίας. Όσον αφορά στη διαμορφωτική αξιολόγηση, πραγματοποιείται τόσο μέσω των προφορικών παρουσιάσεων των φοιτητών/τριών όσο και μέσω της συμμετοχής τους στο διάλογο και στις δραστηριότητες της τάξης σε ποσοστό 50% της τελικής βαθμολογίας. Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών συνάδουν με τα τυπικά και ουσιαστικά κριτήρια αξιολόγησης κάθε δημοσιεύσιμης επιστημονικής εργασίας και αφορούν στην επισταμένη μελέτη και αποτελεσματική αξιοποίηση της σχετικής βιβλιογραφίας, στη συζήτηση με κριτικό τρόπο επιστημονικών θέσεων και προσεγγίσεων, στην ανάπτυξη επιχειρηματολογίας και στη συναγωγή συμπερασμάτων, καθώς και σε μορφολογικά και δομικά στοιχεία παρουσίασης της εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Bougatzeli, E., Papadimitriou, E. & Douka, M. (2015). Critical search and evaluation practices of Web information resources applied by senior students in the Department of Primary Education of AUTH for the design of alternative projects in teaching language. Στο G. Grollios, A. Liambas & P. Pavlidis (eds.), Proceedings of the IV International Conference on Critical Education “Critical Education in the Era of Crisis”, vol. 2, pp. 85-113. • Burbules, N.C. (1998). Rhetorics of the Web: Hyperreading and critical literacy. In Ilana Snyder (Ed.), Page to Screen: Taking Literacy into the Electronic Era. Routledge. • Callow, J. (2006). Images, politics and multiliteracies: Using a visual metalanguage. Australian Journal of Language and Literacy, 29 (1), 7-23. • Cope, B. & Kalantzis, M. (2000). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge. • Fabos, B. (2008). The price of information: Critical literacy, education and today’s Internet. In J. Coiro, M. Knobel, C. Lankshear & D.J. Leu (Eds.), Handbook of Research of New Literacies. Lawrence Erlbaum: New York. • Ikpeze, C. H. (2009). Transforming classroom instruction with personal and technological literacies: The WebQuest connection. New England Reading Association Journal, 44 (2), 31-40. • Jewitt, C. (2008). Multimodal discourses across the curriculum. Στο M. Martin-Jones, A. M. de Mejia & N. H. Hornberger (Εds.), Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 3: Discourse and Education, 357–367. Springer Science+Business Media LLC. • Kalantzis, M. & Cope, B. (1999). Πολυγραμματισμοί: επανεξέταση του τι εννοούμε ως γραμματισμό και τι διδάσκουμε ως γραμματισμό στα πλαίσια της παγκόσμιας πολιτισμικής πολυμορφίας και των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας. Στο Α-Φ. Χρηστίδης (Επιμ.). “Ισχυρές” και “ασθενείς” γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όψεις του γλωσσικού ηγεμονισμού (τ. 2), 680-695. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. • Kalantzis, M. & Cope, B. (2008). Language education and multiliteracies. In S. May & N. H. Hornberger (eds.), Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 1: Language Policy and Political Issues in Education, 195–211. • Kress, G. (1997). Visual and verbal modes of representation in electronically mediated com¬munication: The potentials of new forms of text. In I. Snyder (Ed.), Page to screen: Taking literacy into the electronic era (pp. 53-79). Sydney: Allen and Unwin. • Kress, G. (2003b). Literacy in the new media age. London: Routledge. • Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge. • Kress, G., & van Leeuwen, T. (2010). Η ανάγνωση των εικόνων: Η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. Φ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Kuiper, E. & Volman, M. (2006). The Web as a source of information for students in K-12 education. In J. Coiro, M. Knobel, C. Lankshear & D.J. Leu (Eds.), Handbook of Research of New Literacies. Lawrence Erlbaum: New York. • Lankshear, C., & Knobel, M. (2011) (3rd edition). New literacies: Everyday practices and social learning. McGraw Hill: Open University Press. • Leu, D. J., Jr., Kinzer, C. K., Coiro, J., & Cammack, D. W. (2004). Towards a theory of new literacies emerging from the Internet and other information and communication technologies. Στο R. B. Ruddell & N. Unrau (Eds.), Theoretical models and processes of reading (pp. 1570-1613). Newark, DE: International Reading Association. • New London Group, (1996). A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, 66: 60-92. • Pahl, K., & Rowsell, J. (2005). Literacy and education: Understanding the new literacy studies in the classroom. London: Paul Chapman Publishing. • Papadimitriou, E., Alexandrou, D. & Bougatzeli, E. (2017). Utilizing Web Information Resources in the Classroom for Language Teaching: A Critical Approach. International Journal of Literacies, vol. 24(2), pp. 1-15. • Papadimitriou, E., Emmanouilidou, M. & Makri, D. (2015a). The ‘visual grammar’ in school contexts: A multimodal-critical approach to teaching literacy to primary education students. International Journal of Literacies, vol. 22 (3), 29-41. • Papadimitriou, E. & Makri, D. (2015b). The Metalanguage of “Visual Design” into the Classroom for the Construction of Intermodal Meanings. International Journal of Education and Literacy Studies, 3 (2), 32-43. • Papadimitriou, E., Emmanouilidou, M. & Katsiaflaka, A. (2015c). Critical Multimodal Literacy in Classroom Practice: Comics as Mediating Tools for the Interpretation and Construction of Cross-modal Representations of Social Reality. International Journal of Literacies, 22 (4), 27-43. • Richards, C. (2001). Hypermedia, Internet communication, and the challenge of redefining literacy in the electronic age. Language Learning and Technology, 4(2), 59-77. • Roberts, S. & Philip, R. (2006). The grammar of visual design. Australasian Journal of Educational Technology, 22(2), 209-228. • Rowsell, J. & Walsh, M. (2011). Rethinking Literacy Education in New Times: Multimodality, Multiliteracies, & New Literacies. Brock Education, 21(1), 53-62. • Royce, T. D. & Bowcher, W. L. (2007). New Directions in the Analysis of Multimodal Discourse. Lawrence Erlbaum Associates. • Stein, P. (2008). Multimodal instruction practices. Στο J. Coiro, M. Knobel, C. Lankshear & D.J. Leu (Eds.), Handbook of Research of New Literacies. Lawrence Erlbaum: New York. • Unsworth, L. (2001). Teaching multiliteracies across the curriculum: Changing contexts of text and image in classroom practice. Buckingham, U.K.: Open University Press. • van Leeuwen, T. (2008). Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford; New York: Oxford University Press • Wyatt-Smith, C. & Elkins, J. (2012). Πολυτροπική ανάγνωση και κατανόηση σε περιβάλλοντα στο διαδίκτυο. Στο Φ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), Διεπιστημονικές προσεγγίσεις του γλωσσικού γραμματισμού: Από τη γνωστική προσέγγιση στο διευρυμένο πλαίσιο των νέων γραμματισμών. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Χατζησαββίδης, Σ. (2003). Η διδασκαλία της ελληνικής στο πλαίσιο των πολυγραμματισμών (προετοιμασία του κοινωνικού μέλλοντος των μαθητών). Φιλόλογος, 113: 405-414. • Χατζησαββίδης, Σ. Από την παιδαγωγική του γραμματισμού στους πολυγραμαμτισμούς: Νέες τάσεις, διαστάσεις και προοπτικές στη διδασκαλία της γλώσσας. Στο Κ. Μπαλάσκας & Κ. Αγγελάκος (επιμ.), Γλώσσα και λογοτεχνία στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (σσ. 35-52). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-05-2019