ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / MULTICULTURALISM AND EDUCATION
ΚωδικόςΚΕΠ.302
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Ζάχος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003704

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Επιστήμες τις Αγωγής (2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 8
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Κοινωνία, Εκπαίδευση και ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600134785
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Η κατοχή βασικών γνώσεων για ζητήματα που αφορούν στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες & στην εκπαιδευτική προσέγγιση της διαφορετικότητας αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η κριτική διερεύνηση της σχέσης της πολυπολιτισμικότητας με την εκπαίδευση. Οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή, θα εξετάσουν & θα αναλύσουν προσεγγίσεις, θεωρίες, ορολογία και πρακτικές της πολυπολιτισμικής / αντιρατσιστικής / διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Η ανάλυση θα στηριχτεί στην εξέταση της (αλληλ)επίδρασης παραγόντων όπως η τάξη, η εθνοτική / πολιτισμική / εθνική προέλευση στην εκπαίδευση, όπως και στη διερεύνηση του τρόπου, με τον οποίο οι αλλαγές στις θεωρίες, στη νομοθεσία και στις κοινωνικές αντιλήψεις και στάσεις επέδρασαν και επιδρούν στην εκπαίδευση των «διαφορετικών» ομάδων και ατόμων. Μετά το τέλος της ενότητας, οι φοιτητές/τριες αναμένεται: Α. Γνώση & Κατανόηση 1. Να έχουν εξοικειωθεί με την προβληματική που αφορά στην πολυπολιτισμική κοινωνία, καθώς και στη σχέση της πολυπολιτισμικότητας με την εκπαίδευση. Να αναπτύξουν τις γνώσεις τους για κεντρικές έννοιες και επιλεγμένα θέματα που τίθενται στη σχετική ακαδημαϊκή βιβλιογραφία. 2. Να είναι ενήμεροι/ες για τις πρόσφατες εξελίξεις στην πολιτική, την κοινωνία & την εκπαίδευση, οι οποίες αφορούν στην ισότητα στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες και να μπορούν να αναγνωρίζουν και να ερμηνεύουν τις διάφορες σχετικές ιδεολογικές αναλύσεις που λαμβάνουν χώρα στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στα πολιτικά μανιφέστα, στη νομοθεσία κα. 3. Να μπορούν να περιγράφουν και να αναλύουν τα διαφορετικά μοντέλα της κοινωνικής ένταξης των «διαφορετικών» ατόμων και ομάδων, όπως και τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά. 4. Να μπορούν να αξιολογούν και να συγκρίνουν τις διαφορετικές ιστορικές περιόδους και την αντιμετώπιση που έτυχαν «διαφορετικές» ομάδες και άτομα από την κοινωνία και από τους εκπαιδευτικούς θεσμούς. 5. Να αναγνωρίζουν τα φαινόμενα των στερεότυπων, των διακρίσεων, της καταπίεσης & του ρατσισμού στο σχολείο & στην κοινωνία. 6. Παράλληλα με την καλή εποπτεία της σχετικής θεωρητικής παραγωγής, να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες (διαχείριση χρόνου, ομαδική εργασία, ανάλυση, σύνθεση και συνοπτική παρουσίαση δεδομένων, τεχνικές παρουσίασης) ώστε να διεξαγάγουν μια ακαδημαϊκή έρευνα στη σχετική επιστημονική περιοχή. 7. Να μπορούν να αναλύουν, να κατανοούν κριτικά και να αξιολογούν: a. τις διάφορες εκφάνσεις του φαινομένου της πολυπολιτισμικότητας στην κοινωνία & στην εκπαίδευση. b. Τις έννοιες της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης στην εκπαίδευση c. Τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων που δημιουργεί η κοινωνική ανισότητα Β. Δεξιότητες, Ικανότητες 8. Να έχουν ολοκληρώσει την κριτική μελέτη μιας σειράς άρθρων & βιβλίων της σχετικής επιστημονικής περιοχής. 9. Να μπορούν να αναπτύσσουν απόψεις, τις οποίες θα τεκμηριώνουν χρησιμοποιώντας τη σχετική θεωρία. 10. Να είναι σε θέση να ασκήσουν κριτική στις προσεγγίσεις / θεωρήσεις που αφορούν στη σχέση πολυπολιτισμικότητας & εκπαίδευσης. 11. Να μπορούν να αμφισβητούν κυρίαρχες, εδραιωμένες αντιλήψεις και πρακτικές. Να σκέφτονται εκτός του «πλαισίου» και να αναπτύσσουν απόψεις & προσεγγίσεις, τις οποίες θα (υπο)στηρίζουν χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες θεωρίες. 12. Να κατανοήσουν και να είναι σε θέση να υποστηρίξουν ότι όλοι/ες οι μαθητές/τριες έχουν δικαίωμα σε μια ποιοτική εκπαίδευση. 13. Να είναι σε θέση να αναλύουν τις εκπαιδευτικές πολιτικές υπό το πρίσμα της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, όπως και να αναγνωρίζουν τα πρακτικά ζητήματα που σχετίζονται με την πολυπολιτισμική / Αντιρατσιστική / διαπολιτισμική εκπαίδευση. 14. Να αποκτήσουν την ικανότητα αποτελεσματικής προφορικής & γραπτής διατύπωσης των κατάλληλων για την περίσταση επιχειρημάτων. 15. Να αποκτήσουν την ικανότητα κριτικής αντανάκλασης της νέας γνώσης, έτσι ώστε να προωθήσουν την κατανόηση της διαφορετικότητας. 16. Να μπορέσουν να φέρουν εις πέρας μια έρευνα, να τη γράψουν & να την παρουσιάσουν. 17. Να είναι σε θέση να αξιοποιούν ερευνητικές στρατηγικές & τεχνικές ώστε: a. Να διερευνούν τις συνθήκες που καθορίζουν την εκπαίδευση των «διαφορετικών» ομάδων & ατόμων b. Να εφαρμόζουν πολυπολιτισμικές / αντιρατσιστικές / διαπολιτισμικές στρατηγικές στην τάξη c. Να συνδυάζουν θεωρητικά & εμπειρικά δεδομένα, έτσι ώστε να διαδραματίσουν ηγετικό ρόλο στην εκπαίδευση για την προώθηση της διαπολιτισμικής παιδαγωγικής
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα θα ξεκινήσει με μια εισαγωγή στο τρόπο διεξαγωγής & αξιολόγησής του και στη διαπραγμάτευση των βασικών όρων της σχετικής με την πολυπολιτισμικότητα επιστημονικής περιοχής (πολιτισμός, ταυτότητα, μειονότητες). Στη συνέχεια θα διερευνηθούν / αναλυθούν / σχολιαστούν κριτικά οι παρακάτω θεματικές: 1) Έθνος, εθνικισμός, Εθνικός πολιτισμός - εθνική παιδεία. 2). Πολιτικές ενσωμάτωσης των «διαφορετικών» ομάδων και εκπαίδευση, Ιδιότητα του πολίτη. 3). Διεθνείς, διεθνικοί οργανισμοί & ενώσεις, ζητήματα δικαιωμάτων του ατόμου και των ομάδων και η θέση του σχολείου. 4). Ερμηνείες της έννοιας της ισότητας & των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση & συνέπειές του στην σχολική πραγματικότητα. 5). Μοντέλα διαχείρισης της διαφοροποίησης του μαθητικού πληθυσμού. 6). Κριτική της Πολυπολιτισμικότητας, των εκπαιδευτικών της πολιτικών και πρακτικών.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις30
Σεμινάρια30
Εργαστηριακή Άσκηση30
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Εκπόνηση μελέτης (project)90
Συγγραφή εργασίας / εργασιών90
Σύνολο300
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται με: 1. Κριτικός σχολιασμός εννοιών, θεωριών, προσεγγίσεων & δοσμένων κειμένων (20% της τελικής βαθμολογίας). Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να συμμετέχουν στις συζητήσεις, να μελετούν το υλικό που τους/τις ανατίθεται εκπληρώνοντας τις αντίστοιχες εργασίες. 2. Εκπόνηση και παρουσίαση βιβλιογραφικής εργασίας (20% της τελικής βαθμολογίας). Οι φοιτητές/τριες θα παρουσιάσουν μια μικρή, βιβλιογραφική εργασία σχετική μια από τις θεματικές του μαθήματος. 3. Γραπτή ερευνητική αναφορά (research project report) έκτασης 5.000 – 6.000 (60% της τελικής βαθμολογίας). Σ’ ότι αφορά στην αξιολόγηση των εργασιών, αυτή γίνεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια ([θα] εκτίθενται στην προσωπική ιστοσελίδα του διδάσκοντα, όπως και στο Blackboard): • Επιστημονική επάρκεια (χρήση πηγών, παράθεση διαφορετικών προσεγγίσεων, τεκμηρίωση, εγκυρότητα βιβλιογραφίας, επιστημονική γραφή). • Ανάπτυξη & δομή του κειμένου (επαρκής κάλυψη του αντικειμένου, σωστή δόμηση, σύνταξη, μορφή & ορθή γραφή του κειμένου). • Κριτική ικανότητα (ικανότητα σύνθεσης & ανάλυσης, αξιοποίηση ερευνητικών δεδομένων & πηγών, πειστικότητα επιχειρηματολογίας, δημιουργία νέων ερωτημάτων).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Banks, A. J., 2004. Εισαγωγή στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Επιμ. Ε. Κουτσουβάνου. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. • Coelho, E., 2007. Διδασκαλία και μάθηση στα πολυπολιτισμικά σχολεία. Επιμ. Ε. Τρέσσου & Σ. Μητακίδου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Cummins, J., 1999. Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση-Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση. Ελένη Σκούρτου (εισαγ.-επιμ.). Αθήνα: Gutenberg. • Χάμπερμας, Γ., 1995, Προβλήματα πολιτισμικής πολλαπλότητας. Κίνηση πολιτών κατά του ρατσισμού. Η Ευρώπη αντιμέτωπη με το φαινόμενο του ρατσισμού. Αθήνα: Παρασκήνιο. • Μητακίδου, Σ. & Τρέσσου, Ε., 2007. Να σου πω εγώ πως θα μάθουν γράμματα. Τσιγγάνες μιλούν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο. • Modgil, S., Verma, G. Mallick, K. Modgil, C., 1997. Πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Στο Ζώνιου-Σιδέρη, Α., Χαραμής, Π. (επιμ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. • Siraj-Blatchford, I., 2012. Tα πρώτα χρόνια της παιδικής ηλικίας θέτουν τα θεμέλια της φυλετικής ισότητας. Μτφρ. Α. Χατζηπαναγιωτίδου & Θ. Αθανασίου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Ζάχος, Δ., 2007. Εκπαίδευση και Χειραφέτηση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Mitakidou, S., Tressou, E., Swadener, B. & Grant, C., (edit), 2009. Beyond edagogies of exclusion in diverse childhood contexts. New York: Palgrave Macmillan. • Sleeter, C. & Grant, C., 2003. Making choices for multicultural education. Five approaches to race, class, and gender (4th ed.). San Fransisco: John Wiley & Sons. • Sleeter, C. & McLaren, P. (edit), 1995. Multicultural education, critical pedagogy and the politics of difference. Albany, NY: State University of New York Press. • Sleeter, C. & Cornbleth, C. (edit), 2011. Teaching with vision. Culturally responsive teaching in standards-based classrooms. New York: Teachers College Press. • May, S. & Sleeter, C. (edit), 2010. Critical Multiculturalism: Theory and Praxis. New York: Routledge. • Sensoy, O. & DiAngelo, R., 2011. Is Everyone Really Equal? An Introduction to Key Concepts in Social Justice Education. New York: Teachers College Press. • Frattura, E. M. & Capper, C. A., 2007. Leading for Social Justice: Transforming Schools for All Learners. Thousand Oaks: Sage • Lumby J. & Coleman, M., 2007. Leadership and Diversity: Challenging Theory and Practice in Education. London: Sage • Fullinwider, R. K. (Edit), 1996. Public Education in a Multicultural Society. Policy, Theory, Critique. Cambridge: Cambridge University Press • Marshall, C. & Oliva, M., 2009. Leadership for Social Justice: Making Revolutions in Education (2nd Edition). Boston: Allyn & Bacon. • Ayers, W. C., Quinn, T. & Stovall D., 2009. Handbook of Social Justice in Education. New York: Rutledge • Buras, K. L., 2008. Rightist Multiculturalism: Core Lessons on Neoconservative School Reform (Critical Social Thought). New York: Rutledge. [ISBN-13: 978-0415962650 $47.95] • Gaine, C. & George, R., 1999. Gender, 'Race', and Class in Schooling: A new Introduction. London: Falmer Press • Rose, M., 2009. Why School? Reclaiming Education for All of Us. New York: New Press. • Au, W., 2009. Rethinking Multicultural Education: Teaching for racial and cultural justice Paperback. Rethinking Schools • Peterson, C., & Seligman, M. E. P., 2004. Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association. • Borg, C. & Mayo P., 2006. Learning and Social Difference. Paradigm Publishers • Darder, A. & Torres R. D., 2004. After Race: Racism After Multiculturalism. New York: New York University Press. • Castles S. et al., 1987. Mistaken Identity: Multiculturalism and the Demise of Nationalism. Australia: Pluto Press
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-03-2019