Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες
- θα έχουν κατανοήσει τους μηχανισμούς που διαμορφώνουν τις εφηβικές ταυτότητες φύλου στη σύγχρονη κοινωνία
- θα έχουν μελετήσει και θα γνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους το σχολικό και το οικογενειακό πλαίσιο συμβάλλουν στη διαμόρφωση και επιτέλεση του φύλου
- θα έχουν εξοικειωθεί στις με μεθόδους διερεύνησης των έμφυλων ταυτοτήτων και παρέμβασης με στόχο την προώθηση της ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα πραγματεύεται το ρόλο της εκπαίδευσης ως θεσμού και του σχολείου ως ειδικού πλαισίου στη διαμόρφωση, των έμφυλων ταυτοτήτων στην εφηβεία. Επιχειρεί να εισαγάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στο φεμινιστική προσέγγιση της εκπαίδευσης, εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο αυτή λειτουργεί αναπαράγοντας κυρίαρχες και ηγεμονικές πτυχές του ανδρισμού και της θυλυκότητας και συμβάλλοντας σε διακρίσεις ανάμεσα στα φύλα που αντανακλούν την υπάρχουσα κοινωνική δομή. Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι να δείξει στους μελλοντικούς σχολικούς ψυχολόγους τρόπους παρέμβασης στη σχολική τάξη με στόχο την ισότητα των φύλων. Το περιεχόμενο του μαθήματος δομείται στο πλαίσιο των εξής ενοτήτων:
- Η διαμόρφωση των ταυτοτήτων φύλου στην εφηβεία
- Ψυχο-κοινωνικές ερμηνείες για την έμφυλη ανισότητα στην εκπαίδευση
- Ταυτότητες φύλου στη σχολική πραγματικότητα: ο ρόλος του σχολείου στην αναπαραγωγή ηγεμονικών ταυτοτήτων φύλου
- Ιστορικές προσεγγίσεις της γυναικείας εκπαίδευσης
- Φύλο και μεταβατικές διαδικασίες από την εφηβεία στην ενηλικίωση
Λέξεις Κλειδιά
φύλο, ταυτότητες φύλου, εκπαιδευση,
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με έναν από τους δύο παρακάτω τρόπους:
(α) απαλλακτική ομαδική εργασία
Στην περίπτωση αυτή οι φοιτητές/τριες εκπονούν την ομαδική εργασία, την παρουσιάζουν και την καταθέτουν γραπτά.
Η εργασία βαθμολογείται σύμφωνα με τα εξής κριτήρια:
• έκταση και ποιότητα διερεύνησης
• ποιότητα παρουσίασης
• ποιότητα γραπτής εργασίας (έκταση της μελέτης της βιβλιογραφίας, ποιότητα της παρουσίασης και επεξεργασίας του υλικού, δομή και σύνθεση της εργασίας, χρήση βιβλιογραφίας).
Για να λειτουργήσει η εργασία ως απαλλακτική από τις γραπτές εξετάσεις, θα πρέπει να βαθμολογηθεί με 9 ή 10. Σε διαφορετική περίπτωση οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να προσέλθουν και στις γραπτές εξετάσεις.
(β) Γραπτές εξετάσεις
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στο πλαίσιο του Εύδοξου, οι φοιτητές/τριες επιλέγουν ανάμεσα από τα εξής δύο συγγράμματα:
(α) Φρόση. Λ. (2010). Τα φύλα στο σχολείο και στο λόγο των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Πεδίο
(β) Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β. & Σακκά, Δ. (2007). Από την εφηβεία στην ενήλικη ζωή. Αθήνα: Gutenberg