Θέματα Σύγχρονης Κοινωνικής θεωρίας (Ι)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘέματα Σύγχρονης Κοινωνικής θεωρίας (Ι) / Issues of Contemporary Social Theory (I)
Κωδικός4111
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΧρήστος Τσιρώνης
Γνωστικό ΑντικείμενοΗθικής, Κοινωνιολογίας και Σπουδής της Θρησκείας
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005452

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ 2014 - ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινή-10
ΗΘΙΚΗΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΗΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ (ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ)ΥποχρεωτικόΧειμερινή-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘέματα Σύγχρονης Κοινωνικής θεωρίας (Ι)
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600138144
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: θα αποκτήσουν μια κριτική γνώση των ιστορικών, κοινωνικών και πολιτισμικών παραμέτρων και της σημασίας που οι θρησκευτικές παραδόσεις έχουν θα ενημερωθούν για τους τρόπους με τους οποίους η θεολογική νοηματοδότηση ή η θρησκευτική πίστη επηρεάζουν την ηθική, τα χαρακτηριστικά και την ανάπτυξη σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. θα αναπτύξουν την ικανότητα να πραγματώνουν τη θεολογική τους σκευή στο επαγγελματικό και κοινωνικό τους περιβάλλον, θα αναπτύξουν την ικανότητα διαπραγμάτευσης ηθικών κοινωνικών και αξιακών ζητημάτων του σύγχρονου βίου και να επεξεργάζονται στοιχεία που σχετίζονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ευρωπαϊκή πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό επικεντρώνεται στην κατανόηση της ανάπτυξης της σύγχρονης Κοινωνικής Θεωρίας με ιδιαίτερη εστίαση στην περίοδο της Ύστερης Νεωτερικότητας. Για αυτόν το λόγο εισάγει τους φοιτητές/τριες σε βασικές έννοιες, θεωρίες και μεθόδους της Κοινωνικής Θεωρίας που χρησιμοποιήθηκαν από κύριους θεωρητικούς όπως οι M. Weber, Em. Durkheim, Er. Goffman, R. Merton, C. W. Mills, A. Giddens, Ul. Beck, Z. Bauman. Βασικά θέματα διαπραγμάτευσης είναι η Νεωτερικότητα, η κοινωνική αλλαγή, η φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισμός, η πολιτική εξουσία, η παγκοσμιοποίηση, το στίγμα, ο καταναλωτισμός, ο ρόλος της θρησκείας και των εκδηλώσεων πίστης στη Νεωτερικότητα. Έμφαση θα δοθεί στην ανάλυση της ελληνικής πραγματικότητας και της ορθόδοξης παράδοσης σε ό,τι αφορά τα σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα.
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνική Θεωρία, Κοινωνιολογία της θρησκείας, Κοινωνιολογία του Χριστιανισμού
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια του μαθήματος διαφάνειες, βίντεο, φωτογραφίες και αρχεία σε ηλεκτρονική μορφή.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Σεμινάρια
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Veblen, Th., (edited by M. Banta), The Theory of the Leisure Class, New York: Oxford University Press, 2007 [1899]. -Ward, P., Liquid Church, Cumbria: Paternoster Press, 2002. -Weber, M. (μτφ. Δ. Κούρτοβικ), Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού, Αθήνα: Κάλβος, χ. χ., -Αντωνοπούλου, M., Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: Σαββάλας, 2008. -Κάλλιστος Ware Επίσκοπος Διοκλείας, «Μεγάλη Τεσσαρακοστή και Καταναλωτική Κοινωνία», στο:A. Walker- Κ. Καρράς (επ.), Ζωντανή Ορθοδοξία στο σύγχρονο κόσμο, Αθήνα: Εστία, 2001, 91 -112. -Καστοριάδης, Κ., Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας, Αθήνα: εκδ. Ράππα, 1985. -Κονδύλης, Π., Η Παρακμή του Αστικού Πολιτισμού, Αθήνα: Θεμέλιο, 1991. -Ναυρίδης, Κ.- Ν. Χρηστάκης, Ταυτότητες: Ψυχοκοινωνική συγκρότηση, Αθήνα: Καστανιώτης, 1997. -Νικολαϊδης, Απ., Κοινωνική Ηθική, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη, 2009. -Παπαγεωργίου, Ν., Μεταμορφώσεις του ιερού. Κοινωνιολογία και θρησκεία στο έργο του M. Mauss, Θεσσαλονίκη: Πουρναράς, 2005. -Παπαρίζος, Αντ., Θεός, εξουσία και θρησκευτική συνείδηση. Τα γενικά, μετατρεπτικά και ερωτικά ενδιάμεσα και η κοινωνία του ανθρώπου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2001. -Πέτρου, Ι., Κοινωνιολογία, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2007. - Πέτρου, Ι., Κοινωνική Θεωρία και σύγχρονος πολιτισμός, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2013. -Σιώμκος, Γ., Συμπεριφορά καταναλωτή και στρατηγική μάρκετινγκ, Αθήνα – Πειραιάς: εκδ. Σταμούλης, 1994. -Τερλεξής, Π., Max Weber: Ο καπιταλισμός στα όριά του, τ. ΙΙ, Αθήνα: Παπαζήση, 1999. -Τσακλάγκανος, Αγγ., Βασικές αρχές του marketing. Ανάλυση και έρευνα αγοράς, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη, 1980. -Τσαούσης, Δ., Η Κοινωνία του Ανθρώπου, Αθήνα: Gutenberg, 1997. -Τσιρώνης, Χ. Ν., Κοινωνικός Αποκλεισμός και εκπαίδευση στην Ύστερη Νεωτερικότητα, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2003. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Οι νέοι και το πρόβλημα του Κοινωνικού Αποκλεισμού στην Ύστερη Νεωτερικότητα», στο: Γ. Τσομπάνογλου- Γ. Κορρές, Ι. Γιαννοπούλου (επ.), Κοινωνικός Αποκλεισμός και Πολιτικές Ενσωμάτωσης, Αθήνα: Παπαζήση, 2005, σελ.251- 270. -Τσιρώνης, Χ. Ν., Παγκοσμιοποίηση και τοπικές κοινότητες. Συμβολή στην κοινωνική ηθική και το κοινοτικό έργο, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2007. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Κοινωνική αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στο σχολείο. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ενσωμάτωση των μαθητών», στο: ΕΠΠΑΣ, Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ, 2008, σελ. 123-140. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Η αντινομία της οικειότητας: επικοινωνία και αποξένωση στο διαδίκτυο», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής. Τμήμα Θεολογίας, (υπό έκδ. 2013). -Sennett, R., Η τυραννία της οικειότητας. Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, Αθήνα: Νεφέλη,1999. -Shannon, C., Conspicuous Criticism. Tradition, The Individual, and Culture in Americal Social Thought, from Veblen to Mills, Baltimore: Johns Hopkins University Press,1996. -Simmel, G. (D. Frisby Ed.), The Philosophy of Money, London- N. York: Routledge, 20043. -Sklair, L., Globalization: Capitalism and Its Alternatives, Oxford, UK: Oxford University Press, 20023. -Slater, D., “The Ethics of Routine. Consciousness, Tedium and Value”, στο: E. Shove- F. Trentmann- R.Wilk (Eds.), Time, Consumption and Everyday Life. Practice, Materiality and Culture, Oxford: Berg, 2009, σελ. 217-230. -Slater, D., Consumer Culture and Modernity, Cambridge: Polity Press, 1997. -Smith, D., Norbert Elias and Modern Social Theory, London: Sage, 2001. -Smith, D., Zygmunt Bauman. Prophet of Postmodernity, Cambridge: Polity Press, 1999.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-06-2015