Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα χωρίζεται σε 3 φάσεις. Κάθε φάση έχει διακριτούς μαθησιακούς στόχους και
αποτελέσματα.
Α ́ Φάση
Να κατανοήσουν την τάξη ως μαθησιακό περιβάλλον
Να γνωρίσουν το παιδί της προσχολικής ηλικίας ως μαθητή
Να διακρίνουν/εντοπίσουν παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα του μαθησιακού περιβάλλοντος
Να εξοικειωθούν με εργαλεία γνωριμίας και παρατήρησης των παιδιών
Να τα χρησιμοποιούν για να συλλέγουν δεδομένα για τα παιδιά της τάξης
Να ερμηνεύουν τα δεδομένα σύμφωνα με τη θεωρία
Να προσεγγίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία ως διερευνητική διαδικασία
Να αναστοχάζονται κριτικά για τη διδασκαλία και τη μάθηση
Στόχοι Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Να συνεργάζονται με την εκπαιδευτικό της τάξης και τους υπεύθυνους καθηγητές
Να παρακολουθούν και να συμβουλεύονται την σχετική βιβλιογραφία
Να ακολουθούν τους κανόνες της εκπαιδευτικής μονάδας και να σέβονται την κουλτούρα της
Να κρατούν αρχείο & ημερολόγιο.
Β ́Φάση
Να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τα παιδιά
Να δημιουργούν θετικό μαθησιακό περιβάλλον
Να επιλέγουν ή και να σχεδιάζουν κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών
Να σχεδιάζουν μαθησιακές εμπειρίες λαμβάνοντας υπόψη: τις διαφορετικές ανάγκες των παιδιών, τις συνθήκες της τάξης, βασικές παιδαγωγικές αρχές & προσεγγίσεις και το ΠΣ του νηπιαγωγείου,
Να υλοποιούν μαθησιακές εμπειρίες και να μπορούν να τις αναπροσαρμόζουν ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης
Να ερμηνεύουν και να αξιολογούν την εκπαιδευτική διαδικασία
Να αναστοχάζονται κριτικά για τη διδασκαλία και τη μάθηση
Στόχοι Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Να συνεργάζονται με την εκπαιδευτικό της τάξης και τους υπεύθυνους καθηγητές
Να παρακολουθούν και να συμβουλεύονται την σχετική βιβλιογραφία
Να ακολουθούν τους κανόνες της εκπαιδευτικής μονάδας και να σέβονται την κουλτούρα της
Να είναι τυπικοί στα καθήκοντά τους ως νηπιαγωγοί
Να κρατούν αρχείο & ημερολόγιο
Γ ́Φάση
Να αναστοχάζονται κριτικά για τη διδασκαλία και τη μάθηση αξιοποιώντας τη θεωρία
Να αυτό-αξιολογούνται και να περιγράφουν τα δυνατά σημεία τους και τα σημεία προς βελτίωση
Να συζητήσουν με τους/τις διδάσκοντες/ουσες και να ανατροφοδοτηθούν
Να ολοκληρώσουν τη συγγραφή των παραδοτέων
Στόχοι επαγγελματικής ανάπτυξης
Να συνεργάζονται με τους υπεύθυνους καθηγητές
Να παρακολουθούν και να συμβουλεύονται την σχετική βιβλιογραφία
Να ολοκληρώσουν το e-portfolio από τη συμμετοχή τους στην Πρακτική Άσκηση
Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της δια βίου μάθησης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Α' Φάση
Οι φοιτητές /τριες εξοικειώνονται με τη ρουτίνα και το πρόγραμμα της τάξης που φιλοξενούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου. Ενημερώνονται για τις πρακτικέςτης σχολικής μονάδας σε διάφορα θέματα (π.χ. προσέλευση-αναχώρηση παιδιών, επείγοντα περιστατικά κ.λπ.) και συλλέγουν πληροφορίες για το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο του νηπιαγωγείου.
Διερευνούν το μαθησιακό περιβάλλον υλοποιώντας στοχευμένες παρατηρήσεις και απομονώνουν «κρίσιμα περιστατικά» που σχετίζονται με το στόχο της κάθε παρατήρησης. Καθημερινά οι φοιτητές/τριες διεξάγουν τουλάχιστον μια παρατήρηση και καταγράφουν] αναλυτικά τα δεδομένα τους σε ειδικές φόρμες καταγραφής, ενώ στη συνέχεια αναλύουν/ερμηνεύουν τα δεδομένα τους με βάση τη θεωρία. Οι άξονες παρατήρησης αφορούν διάφορες διαστάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, π.χ. διαχείριση τάξης, μεταβάσεις, ρουτίνες, παιδιά σε παιχνίδι κ.ά.
Οι φοιτητές/τριες αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τα παιδιά, προσπαθούν να τα γνωρίσουν καλύτερα διερευνώντας με διάφορες τεχνικές τα ενδιαφέροντά, τις εμπειρίες και τις ικανότητές τους. Επιπλέον, επικοινωνούν μαζί τους αξιοποιώντας διάφορους τρόπους επικοινωνίας. Ταυτόχρονα αρχίζουν να συμμετέχουν ως βοηθοί σε όλες τις δραστηριότητες της τάξης υπό την καθοδήγηση του συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού.
Σταδιακά αρχίζουν να κάνουν εξατομικευμένες παρεμβάσεις (π.χ συζητήσεις, συνεντεύξεις, σχέδιο με ένα παιδί) και να υποστηρίζουν μικρές ομάδες παιδιών στις ρουτίνες και στο ελεύθερο παιχνίδι. Έτσι μπορούν να αρχίσουν να διαχειρίζονται μικρά «μαθησιακά επεισόδια», να «ακούν» τα παιδιά και να τα ενθαρρύνουν να τα διευκολύνουν να εξελίξουν τη σκέψη τους.
Β' Φάση
Οι φοιτητές/τριες σε αυτή τη φάση αφενός συνεχίζουν να διερευνούν το μαθησιακό περιβάλλον με στοχευμένες παρατηρήσεις κι αφετέρου αρχίζουν να συμμετέχουν πιο ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία σχεδιάζοντας, εφαρμόζοντας και αξιολογώντας μαθησιακές δράσεις. Έχουν την ευκαιρία να αναλάβουν αρχικά μικρές ομάδες και αργότερα καθώς αποκτούν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και σιγουριά ολόκληρη την τάξη, χωρίς να έχουν ακόμα την πλήρη ευθύνη του ημερήσιου προγράμματος.
Έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν το υλικό των καταγραφών τους για το σχεδιασμό μαθησιακών δράσεων λαμβάνοντας υπόψη τη διαφορετικότητα των παιδιών. Έτσι εξασκούνται στη διατύπωση ρεαλιστικών μαθησιακών στόχων & στην επιλογή των κατάλληλων στρατηγικών και υλικών για να τους ικανοποιήσουν. Εξοικειώνονται με τα βασικά πλαίσια μάθησης του Νηπιαγωγείου, αλλά και με διαδικασίες αξιολόγησης καθώς σχεδιάζουν, εφαρμόζουνκαι αξιολογούν μαθησιακές δράσεις για μικρές και μεγάλες ομάδες.
Επιπλέον σταδιακά υιοθετούν επαγγελματικές πρακτικές όπως χρήση κατάλληλων εργαλείων για τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση, τήρηση ημερολογίου δραστηριοτήτων & αναστοχασμού, χρήση επιστημονικών συγγραμμάτων, αναζήτηση πληροφοριών, συνεργασία με εκπαιδευτικό της τάξης & γονείς.
Γ ́ Φάση: «Ανατροφοδότηση - Αναστοχασμός-Συμπλήρωση Παραδοτέων»
Στην Γ’ φάση της ΠΑ του ΣΤ΄ εξαμήνου οι φοιτητές/τριες αναστοχάζονται την προσωπική τους θεωρία για την μάθηση και τη διδασκαλία στο νηπιαγωγείο και το μικρό παιδί, διερευνώντας τις αλλαγές που έγιναν από την αρχή έως τη λήξη της ΠΑ.
Επεξεργάζονται και εφαρμόζουν διαδικασίες αναστοχασμού, αυτό-αξιολόγησης & αλληλο-αξιολόγησης σε συνεργασία με την «ομάδα υποστήριξης» &τον υπεύθυνο καθηγητή.
Ολοκληρώνουν το e-portfolio και μαθαίνουν τρόπους αξιοποίησης τόσο για το επόμενο στάδιο της ΠΑ όσο και επαγγελματικά στο μέλλον. Τέλος επεξεργάζονται όλο το υλικό από την ΠΑ στα νηπιαγωγεία, «φύλλα παρατήρησης» «οδηγό σχεδιασμού δραστηριοτήτων, ημερολόγιο δραστηριοτήτων, ημερολόγιο αναστοχασμού, μελέτη περίπτωσης κλπ & αξιοποιώντας τη θεωρία συνθέτουν τα τελικά παραδοτέα