Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Γνώση και κατανόηση βασικών κοινωνιολογικών εννοιών
• Γνώση και κατανόηση βασικών ερευνητικών εργαλείων της κοινωνιολογίας
• Δυνατότητα ανάλυσης κοινωνικών φαινομένων με τη χρήση κοινωνιολογικών εργαλείων
• Δυνατότητα κοινωνιολογικής ανάλυσης και κατανόησης των λειτουργιών της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών προβλημάτων
• Δυνατότητα διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων με χρήση των θεωρητικών εργαλείων της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
• Κατανόηση των λειτουργιών και ειδικότερα των κοινωνικών λειτουργιών της προσχολικής εκπαίδευσης
• Κατανόηση του κοινωνικού ρόλου του νηπιαγωγείου
• Δυνατότητα κοινωνιολογικής ανάλυσης και κατανόησης των κοινωνικών λειτουργιών της προσχολικής εκπαίδευσης
• Δυνατότητα διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων σχετικά με το νηπιαγωγείο και τις λειτουργίες του
• Κατανόηση της έννοιας της κοινωνικής ευπάθειας
• Κατανόηση της έννοιας της κοινωνικής συνοχής
• Κατανόηση των εννοιών: «κοινωνική ανισότητα» και «εκπαιδευτική ανισότητα»
• Κατανόηση του κοινωνικού και αντισταθμιστικού ρόλου της εκπαίδευσης
• Δυνατότητα διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η επιστήμη της κοινωνιολογίας – Βασικές έννοιες της κοινωνιολογίας – Η κοινωνιολογική έρευνα – Η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης ως κλάδος της επιστήμης της κοινωνιολογίας και των επιστημών της εκπαίδευσης – Οι λειτουργίες της εκπαίδευσης και του σχολείου – Βασικά προβλήματα της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης – Εκπαιδευτική ανισότητα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις της
Οι κοινωνικές λειτουργίες της προσχολικής εκπαίδευσης – Ο κοινωνικός ρόλος του νηπιαγωγείου – Η κοινωνικοποιητική λειτουργία στο νηπιαγωγείο - Η έννοια της πολιτισμικής υστέρησης - Το νηπιαγωγείο ως φορέας αντισταθμιστικής εκπαίδευσης
Η έννοια της κοινωνικής μειονεξίας - Οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες – Πολιτισμικές μειονότητες - Ζητήματα κοινωνικών ανισοτήτων - Η εκπαίδευση των ευπαθών κοινωνικών ομάδων – Ζητήματα εκπαιδευτικών ανισοτήτων – Η έννοια της θετικής διάκρισης – εκπαιδευτικά και κοινωνικά προγράμματα θετικών διακρίσεων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Willis Paul (2012). Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Αθήνα: Gutenberg
Κασιμάτη, Κ. (2007). Κοινωνικός αποκλεισμός. Αθήνα: Gutenberg
Κυρίδης, Α. & Φωτόπουλος, Ν. (2009). Η γεωγραφία της ελληνικής εκπαιδευτικής ανισότητας. Ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας και ενεργητικές δημόσιες πολιτικές (95-118). Στο Θάνος, Θ. (επιμ). Εκπαιδευτικές Ανισότητες. Αθήνα: Μοτίβο.
Κυρίδης Α., Ντίνας Κ., Βαμβακίδου Ι., Καραμήτσου Κ. (2003). Το τέλος της «ομοιογένειας» και η απαρχή της «ετερότητας» στο ελληνικό νηπιαγωγείο: Οι νηπιαγωγοί μιλούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις πολυπολιτισμικές τάξεις. Στο Ε. Τρέσσου & Σ. Μητακίδου (επιμ.) Εκπαιδευτικοί μιλούν σε εκπαιδευτικούς για τις εμπειρίες τους. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Κυρίδης Α. & Ανδρέου, Α. (Επιμ) (2005). Όψεις της ετερότητας. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός. Κυρίδης, Α. (1999). Μια κοινωνιολογική προσέγγιση της προσχολικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Banks, O. (2001). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.