ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι: ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι: ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ / MUSIC PEDAGOGY I : MUSIC THEORY IN PRAXIS
ΚωδικόςΕΜ105
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠολύβιος Ανδρούτσος
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017673

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι: ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600140958
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Απαραίτητη προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος είναι η πρόσβαση σε μελωδικό όργανο για εξάσκηση (π.χ. μεταλλόφωνο).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα: • Έχουν αποκτήσει βασική μουσική κατάρτιση (θεωρητικές μουσικές γνώσεις). • Μπορούν βασισμένοι στις παραπάνω κατακτημένες θεωρητικές μουσικές γνώσεις να καλλιεργήσουν βασικές μουσικές ικανότητες και δεξιότητες μουσικής εκτέλεσης μέσω εξάσκησης στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος του μαθήματος. • Μπορούν να εκτελούν στο μεταλλόφωνο (ή σε άλλο μελωδικό όργανο) και να τραγουδούν σωστά (διαβάζοντας παρτιτούρα) μουσικά κομμάτια και κυρίως παιδικά τραγούδια για μαθητές του δημοτικού σχολείου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος, βασικός στόχος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές βασική μουσική κατάρτιση (θεωρητικές μουσικές γνώσεις). Στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος του μαθήματος, βασικός στόχος είναι οι φοιτητές, βασισμένοι στην αντίστοιχη διδασκόμενη θεωρία, μέσω εξάσκησης να αναπτύξουν ικανότητες εκτέλεσης στο μεταλλόφωνο (ή άλλο όργανο) και να τραγουδούν σωστά (διαβάζοντας παρτιτούρα) μουσικά κομμάτια και κυρίως τραγούδια για παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας. Αναλυτικά: Α) Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος: Θεωρία Μουσικής: Ιδιότητες του ήχου, Πεντάγραμμο, Κλειδιά, Νότες, Χρονικές αξίες, Παύσεις, Στιγμή Διαρκείας-Παρεστιγμένα, Μέτρο, Διαστολή, Αξία Μέτρου, Είδη Μέτρων, Ελλιπές Μέτρο, Ισχυρά και Ασθενή μέρη Μέτρου, Σύζευξη διαρκείας, Σημεία αλλοίωσης, Τόνος, Ημιτόνιο, Τριημιτόνιο, Εναρμόνιοι φθόγγοι, Διαστήματα, Οπλισμός, Μείζονες κλίμακες (και σειρά κλιμάκων και διέσεων-υφέσεων). Ελάσσονες κλίμακες. Πεντατονικές κλίμακες. Τρανσπόρτο. Β) Στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος του μαθήματος: Ρυθμική ανάγνωση δείχνοντας και το μέτρο με προκαθορισμένες κινήσεις του χεριού (μέτρημα). Ρυθμικό και μελωδικό Σολφέζ. Ασκήσεις για χτίσιμο δεξιοτήτων στην εκτέλεση του μεταλλόφωνου (ή άλλου οργάνου), ατομικά και σε ζευγάρια (ντουέτα), με παραδείγματα συγκεκριμένα τραγούδια για παιδιά κυρίως πρωτοσχολικής ηλικίας. Χτίσιμο ρεπερτορίου απλών παιδικών τραγουδιών. Συνδυαστικά από το θεωρητικό και το εργαστηριακό μέρος: Μελέτη του περιεχομένου των Σχολικών Εγχειριδίων Μουσικής και του Ανθολογίου του Δημοτικού Σχολείου και επιλογή και παρουσίαση μαθημάτων και δραστηριοτήτων στην τάξη.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Μουσικά όργανα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Εργαστηριακή Άσκηση120,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία70,2
Εξετάσεις30,1
Εξάσκηση εκτέλεσης σε ζευγάρια (ντουέτα)100,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών είναι συνεχής και έχει διαμορφωτικό και συμπερασματικό χαρακτήρα. Για τη διαμορφωτική αξιολόγηση προβλέπονται παρουσιάσεις των ατομικών και ομαδικών (σε ζευγάρια) εργασιών ανά συνάντηση εργασίας στο μάθημα καθώς και μία παρουσίαση μαθήματος από τα διδακτικά εγχειρίδια μουσικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (10%). Η συμπερασματική αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές και προφορικές εξετάσεις με τη λήξη του εξαμήνου. Για το θεωρητικό μέρος: Γραπτές εξετάσεις σε δύο μέρη. Α) Ερωτήσεις σχετικές με τη Θεωρία της Μουσικής (10%), Β) Ασκήσεις Θεωρίας Μουσικής πάνω στη σχετική ύλη (30%). Για το εργαστηριακό μέρος: Α) Προφορική ατομική εξέταση στο μεταλλόφωνο και στο τραγούδι (40%). Β) Προφορική εξέταση σε ζευγάρια - δίφωνα κομμάτια στο μεταλλόφωνο - παίζουν σε ζευγάρια (10%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Brandley - Chrissikos, J. A. (2007). Το μεταλλόφωνο για αρχάριους. Αθήνα: Edition Orpheus, Μ. Νικολαΐδης. (Κωδικός στον Εύδοξο: 22770009).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Γρηγορίου, Μ.(1994). Μουσική για παιδιά και για έξυπνους μεγάλους – Α’ τόμος. Αθήνα: Νεφέλη. -Δαμιανού- Μαρίνη, Ε. (1998). Βασικές μεθοδολογικές αρχές για την εφαρμογή των Μουσικοπαιδαγωγικών ιδεών του Zoltán Kodály. Μουσική Εκπαίδευση,3(1),30-36. -Καψάσκη – Μακρή, Σ. Αγγ.(2009).Τα πρώτα μου τραγούδια- ανθoλογία παιδικών τραγουδιών. Αθήνα: Μελωδία- Καψάσκη. -Μόσχος, Κ., Τουμπακάρη, Ν., Τόμπλερ, Μ. (2009). Μουσικό ανθολόγιο Α΄-ΣΤ΄ Δημοτικού. Αθήνα: ΟΕΔΒ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. -Μουζακίτης, Χ. (2010). Το αλφαβητάρι της στοιχειώδους θεωρίας της μουσικής. Αθήνα: Edition Orpheus, Νικολαΐδης Μ. -Σαμαράς, Κ. (1990). Θεωρία της Μουσικής Τεύχος 1ο. Θεσσαλονίκη: ΝΤΟΡΕΜΙ -Τα σχολικά εγχειρίδια μουσικής όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου. -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Μουσική Εκπαίδευση, Ρυθμοί, Μουσικοπαιδαγωγικά.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-09-2020