ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / COMPARATIVE EDUCATION.
ΚωδικόςΕΜ106
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑριστοτέλης Ζμας
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017674

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής534

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600140959

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (172)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: 1. Να εξηγούν την επιστημολογία και την προβληματική του πεδίου της Συγκριτικής Παιδαγωγικής. 2. Να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα της συγκριτικής προσέγγισης για την κατανόηση εκπαιδευτικών φαινόμενων σε ένα ολοένα και περισσότερο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. 3. Να αξιοποιούν τις μεθοδολογικές αρχές της συγκριτικής προσέγγισης μέσα από την κριτική ανάλυση συγκεκριμένων πεδίων της εκπαίδευσης σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. 4. Nα αναλύουν κριτικά τις νέες οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες συγκρότησης εκπαιδευτικού λόγου, καθώς και τις νέες τάσεις στην εκπαίδευση (π.χ. διοικητική αποκέντρωση, γονεϊκή επιλογή, απόδοση λόγου, δείκτες επίδοσης, εκπαιδευτική αγορά) μέσα από μελέτες περίπτωσης εκπαιδευτικών συστημάτων (π.χ. των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ρωσίας, της Γαλλίας, της Αυστραλίας), διεθνών οργανισμών (π.χ. της ΟΥΝΕΣΚΟ, της Παγκόσμιας Τράπεζας, του ΟΟΣΑ) και υπερεθνικών δομών (π.χ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης). 5. Nα συζητούν τη διαμόρφωση της ελληνικής εκπαίδευσης ως προϊόν εξωτερικών εκπαιδευτικών επιδράσεων ή από τη θεωρητική σκοπιά της μεταφοράς, του δανεισμού ή της επιβολής εκπαιδευτικών ιδεών, πολιτικών και πρακτικών.
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1) Εισαγωγή στη Συγκριτική Παιδαγωγική 2) Η Συγκριτική Παιδαγωγική ως επιστημονικός κλάδος 3) Η πολιτική διάσταση του «συγκριτικού επιχειρήματος» 4) Εκπαιδευτικός δανεισμός: η σκοτεινή πλευρά της Συγκριτικής Παιδαγωγικής 5) Παγκοσμιοποίηση και δίκτυα εκπαίδευσης 6) Υπερεθνικοί οργανισμοί ως «μητροπόλεις» εκπαιδευτικού δανεισμού 7) Σύγκριση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: η περίπτωση των πανεπιστημίων (μέρος Α) 8) Σύγκριση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: η περίπτωση των πανεπιστημίων (μέρος Β) 9) Επαγγελματική επάρκεια εκπαιδευτικών: διεθνείς εξελίξεις και προοπτικές 10) Μαθητικές ροές σε διεθνές επίπεδο και σχολικές επιδόσεις: συγκριτικές αναλύσεις 11) Η συγκριτική έρευνα στο πεδίο της εκπαίδευσης: προβλήματα και προοπτικές 12) Παρουσιάσεις εργασιών 13) Ανακεφαλαίωση μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά
Συγκριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτικός Δανεισμός, Εκπαιδευτικά Συστήματα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών190,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1) Εκπόνηση και παρουσίαση γραπτής εργασίας: Οι φοιτητές/τριες καλούνται να εργαστούν ατομικά ή ομαδικά, εφαρμόζοντας τις γνώσεις και δεξιότητες που θα καλλιεργηθούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Για την τελική εξειδίκευση και διατύπωση του θέματος οι φοιτητές/-ήτριες συμβουλεύονται τον διδάσκοντα [Βαθμός: 3]. 2) Προβλέπεται η συμμετοχή των φοιτητών/τριών σε γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Η τελική εξέταση προσφέρει την ευχέρεια για μια ολιστική θεώρηση του περιεχομένου του μαθήματος. Αναμένεται ότι οι φοιτητές/ήτριες θα είναι σε θέση να επεξεργάζονται με κριτικό τρόπο ζητήματα που έχουν μελετήσει στο πλαίσιο του μαθήματος. Η συγκεκριμένη εξέταση διεξάγεται με ανοικτά βιβλία. Οι φοιτητές/τριες καλούνται είτε να επιλύσουν ένα πρόβλημα, είτε να επεξεργαστούν ανοικτές ερωτήσεις που οδηγούν σε απαντήσεις δοκιμιακού χαρακτήρα. Η εκ μέρους των φοιτητών/τριών επεξεργασία των δύο αυτών τύπων θεμάτων καλείται να διακρίνεται από λογική συνοχή, επιστημονική συνέπεια και ακρίβεια ως προς τον θεωρητικό σχολιασμό [Βαθμός: 7].
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Καλογιαννάκη, Π. (2015). Περί Συγκριτικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Gutenberg. 2) Πασιάς, Γ. (2015). Συγκριτική Εκπαίδευση. Τόποι και Λόγοι. Αθήνα: Γρηγόρης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Καζαμίας, Α. (2008). Περί Συγκριτικής Παιδαγωγικής ή προς έναν προμηθεϊκό ουμανισμό στη νέα κοσμόπολη (επιμ. Π. Καλογιαννάκη). Αθήνα: Ατραπός. 2) Καλογιαννάκη, Π. (1998). M. Sadler – I. Kandel – N. Hans και η Συγκριτική Παιδαγωγική: αναζητήσεις και προβληματισμοί μέσα από το έργο τους. Αθήνα: Gutenberg. 3) Ματθαίου, Δ. (επιμ.) (2007). Συγκριτική σπουδή της εκπαίδευσης. ΙΙ. Ζητήματα, διεθνούς εκπαιδευτικής πολιτικής – ιστορικές καταβολές, σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Αθήνα, Ε.Σ.Π.Δ.Ε.Π.Ε. 4) Μπουζάκης, Σ. (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική. Μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις, διεθνής εκπαίδευση, εκπαίδευση εκπαιδευτικών, ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση, παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg. 5) Μπουζάκης, Σ. (επιμ.) (2000). Ιστορικο-συγκριτικές προσεγγίσεις. Τιμητικός τόμος Ανδρέα Καζαμία. Αθήνα: Gutenberg. Φασούλης, Κ., Φυριππής, Ε., Πασιάς, Γ., Ρουσσάκης, Ι. & Σαμαρά, Α. (2016) (επιμ.). Ανιχνεύοντας το εκπαιδευτικό πεδίο: τιμητικός τόμος στον Δημήτρη Ματθαίου. Αθήνα: Παπαζήσης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-09-2019