ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ / ISSUES IN MATHEMATICS EDUCATION: TEACHING PRACTICES
ΚωδικόςΥΕΜΠ7
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔέσποινα Δεσλή
Γνωστικό ΑντικείμενοΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017605

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΤΕΠΙΛΟΓΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600141088

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγική Σχολή (Πύργος)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 202 (179)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται να • Έχουν εμβαθύνει στο γνωστικό περιεχόμενο των μαθηματικών προκειμένου να είναι σε θέση να προάγουν τη μάθηση και κατάκτηση των μαθηματικών εννοιών των μαθητών • αναζητήσουν, να επιλέξουν και να εφαρμόσουν τρόπους προσέγγισης και διδασκαλίας των μαθηματικών που ενισχύουν τη δημιουργική μάθηση των παιδιών • εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση αποτελεσματικών μαθηματικών δραστηριοτήτων για το δημοτικό σχολείο • είναι σε θέση να εξηγούν την επιλογή και χρήση συγκεκριμένων μεθόδων διδασκαλίας στα μαθηματικά • να συνδέσουν το παιδαγωγικό πλαίσιο με τη διδασκαλία των μαθηματικών και τις προσεγγίσεις που χρησιμοποιούνται στο σχολείο, και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα όπως σύνδεση των μαθηματικών με την καθημερινή ζωή, σύνδεση οικογένειας και σχολείου, ιδιαιτερότητες και διαφορές στο μαθητικό πληθυσμό • να αναπτύξουν μεταξύ τους συνεργασίες για την προώθηση εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων στα μαθηματικά
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό μελετά τη διδασκαλία των μαθηματικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση επιχειρώντας να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να αναζητήσουν τρόπους προσέγγισης και διδασκαλίας των μαθηματικών εννοιών στο δημοτικό σχολείο. Πιο συγκεκριμένα, το μάθημα επιχειρεί να συνδέσει τις θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις με πρακτικές εφαρμογές που αναφέρονται σε ζητήματα όπως μέθοδοι και διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης των μαθηματικών, εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτικών στην περιοχή της εκπαίδευσης των μαθηματικών. Στα πλαίσια του μαθήματος εξετάζονται οι εξής θεματικοί άξονες:  Εννοιολογική και διαδικαστική κατανόηση στα μαθηματικά.  Ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης και επικοινωνία, δημιουργικότητα στη διδασκαλία και τη μάθηση των μαθηματικών.  Σύγχρονα προγράμματα μαθηματικών διεθνώς και προτάσεις για βελτίωση και αλλαγή.  Στρατηγικές διδασκαλίας με χρήση υποστηρικτικών μέσων (π.χ., τεχνολογία, αριθμομηχανές)  Συνεργασία φοιτητών για την ανάπτυξη μαθηματικής γνώσης και την εφαρμογή της στη διδασκαλία των μαθηματικών.
Λέξεις Κλειδιά
μέθοδοι διδασκαλίας μαθηματικών, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πρακτικές εφαρμογές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Σεμινάρια100,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,7
Πρακτική (Τοποθέτηση)220,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,7
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενο Σύγγραμμα 1ο Τα παιδιά κάνουν μαθηματικά Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 32054 Έκδοση: 1η εκδ./2007 Συγγραφείς: Nunes Terezinha, Bryant Peter ISBN: 978-960-01-1122-7 Διαθέτης (Εκδότης): Γ. Δαρδανός – Κ. Δαρδανός Ο.Ε. Προτεινόμενο Σύγγραμμα 2ο Μία νέα πρόταση διδασκαλίας των μαθηματικών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 21771 Έκδοση: 1η εκδ./2003 Συγγραφείς: Λεμονίδης Χαράλαμπος ISBN: 978-960-16-0970-6 Διαθέτης (Εκδότης): Σ. Πατάκης
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βοσνιάδου, Σ. (1998, επιμ.). Η ψυχολογία των μαθηματικών. Αθήνα: Gutenberg. Diezmann, M.C., Watters, J.J. & English, L.D. (2001). Difficulties confronting young children undertaking investigations. In M. Van Den Heuvel-Penhuizen (ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 289-296). Utrecht, The Netherlands: Utrecht University. Elia, I. & Gagatsis, A. (2006). The effects of different modes of representation on problem solving: Two experimental programs. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka & N. Stehlikova (eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 25-32). Prague: PME. Ζαχάρος, Κ. (2006). Οι μαθηματικές έννοιες στην προσχολική εκπαίδευση και η διδασκαλία τους. Αθήνα: Μεταίχμιο. Ηλιοπούλου, Μ. (1998). Παίζω και καταλαβαίνω. Αθήνα: Εκκρεμές. Hughes, M. (1999). Τα παιδιά και η έννοια των αριθμών. Αθήνα: Gutenberg. Kamii, C., & De Clark, G. (1995). Τα παιδιά ξαναεφευρίσκουν την αριθμητική. Προεκτάσεις και εφαρμογές της θεωρίας του Piaget. Εκδόσεις Πατάκη. Kahney, H. (1997). Λύση προβλημάτων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Καφούση, Σ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2008). Τα μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών. Αθήνα Εκδόσεις Πατάκη. Kline, M. (1990). Γιατί δεν μπορεί να κάνει πρόσθεση ο Γιάννης. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Κολέζα, Ε. (2009). Θεωρία και πράξη στη διδασκαλία των μαθηματικών. Αθήνα: Τόπος. Κολέζα, Ε. (2006). Μαθηματικά και σχολικά μαθηματικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Λεμονίδης, Χ. (2013). Μαθηματικά της φύσης και της ζωής. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Λεμονίδης, Χ. (2003). Μια νέα πρόταση διδασκαλίας των μαθηματικών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Αθήνα: Πατάκης. Λεμονίδης, Χ. (1996). Περίπατος στη μάθηση της στοιχειώδους αριθμητικής. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη. Nunes, T., & Bryant, P. (2007). Τα παιδιά κάνουν μαθηματικά. Αθήνα: Gutenberg. Polya, G. (1945). How to solve it (μετάφραση στα ελληνικά: Πώς να το λύσω). Princeton: Princeton University Press. Schoenfeld, A.H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, meta-cognition and sense making in mathematics. In D.A. Grouwes (ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp.334-370). NY: Macmillan. Smith, S.P. (2003). Representation in school mathematics: Children’s representations of problems. In J. Kilpatrick, W.G. Martin & D. Schifter (eds.), A research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 263-274). Reston, VA: NCTM. Τζεκάκη, Μ. (2010). Μαθηματική εκπαίδευση για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Τζεκάκη, Μ. (2007). Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα: προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg. Τζεκάκη, Μ. (1998). Μαθηματικές δραστηριότητες για την προσχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg. Van Cleave’s, J. (1997). Γεωμετρία για παιδιά. Αθήνα: Gutenberg. Van Cleave’s, J. (1996). Μαθηματικά για παιδιά. Αθήνα: Gutenberg. Φιλίππου, Γ. & Χρίστου, Κ. (2000). Διδακτική των μαθηματικών. Αθήνα: Τυπωθήτω, Δαρδανός.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-02-2020