ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 6: ΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 6: ΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ / DESIGN STUDIO 6: URBAN DESIGN
Κωδικός06EA10b
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017765

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν6315

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 6: ΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Αναστασία Παπαδοπούλου
Ώρες Εβδομαδιαία10
Class ID
600143368
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος: - κατανοούν τις βασικές έννοιες και τα ζητήματα του αστικού σχεδιασμού - κατανοούν τις συνέχειες του αστικού σχεδιασμού με τον πολεοδομικό σχεδιασμό, την αρχιτεκτονική τοπίου και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό - εξασκούνται σε αναλυτικές μεθόδους αναγνώρισης, καταγραφής και απεικόνισης του αστικού περιβάλλοντος - εξασκούνται στη δημιουργική σύνθεση παρεμβάσεων στις κλίμακες του αστικού σχεδιασμού - κατακτούν τεχνικές οργάνωσης και παρουσίασης ολοκληρωμένων προτάσεων αστικού σχεδιασμού (ανάπτυξη σκεπτικού, τεκμηρίωση, επικοινωνία προτάσεων σε διαδοχικά στάδια επεξεργασίας)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εργαστήριο πραγματεύεται βασικές αρχές, έννοιες και διαδικασίες του αστικού σχεδιασμού, του σχεδιασμού δηλαδή της υλικής μορφής της πόλης. Ο αστικός σχεδιασμός αποτελεί ένα δυναμικό πεδίο σύνθεσης του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, της πολεοδομίας και της αρχιτεκτονικής τοπίου. Τα όριά του με τις άλλες κλίμακες του σχεδιασμού είναι δυσδιάκριτα. Είναι ένα πεδίο που μεταβάλλεται, αλλάζει τα εργαλεία, τις πρακτικές, τις κλίμακες και το περιεχόμενό του ανταποκρινόμενο στους ραγδαίους μετασχηματισμούς της ίδιας της πόλης. Για τον λόγο αυτό ενημερώνεται από εισροές από τα επιστημονικά πεδία που την μελετούν ως φυσική, κοινωνική, πολιτική, πολιτισμική ή οικονομική διαδικασία. Ο αστικός σχεδιασμός πραγματεύεται τις πολλαπλές κλίμακες του αστικού αποσπάσματος: από την κλίμακα του δρόμου του οικοδομικού τετραγώνου και της γειτονιάς, έως αυτή της αστικής περιοχής και τα δικτύων με κυρίαρχο άξονα την σχέση του κενού με το κτισμένο και την ανθρώπινη βιωμένη εμπειρία του δημόσιου χώρου. Στις παρούσες συνθήκες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, το εργαστήριο αντλεί από την πραγματικότητα της σύγχρονης ελληνικής πόλης και επεξεργάζεται σενάρια παρέμβασης στην υλικότητα του υπάρχοντα ιστού, και όχι τον σχεδιασμό νέας αστικής περιοχής. Η αρχιτεκτονική σύνθεση διερευνάται ως στρατηγική μετασχηματισμού, και ο δημόσιος χώρος ως καταλύτης και παραγωγός νοήματος στη καθημερινότητα πολλαπλών υποκειμένων. Εισάγεται η περιβαλλοντική διάσταση στην αστική κλίμακα και δίνεται έμφαση στις διαδικασίες (φορείς, κοινωνική συμμετοχή και διαβούλευση, πλαίσια και φάσεις υλοποίησης στον χρόνο).
Λέξεις Κλειδιά
Αστικός σχεδιασμός, σχεδιασμός δημόσιου χώρου
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Τόσο κατά τη διδασκαλία όσο και κατά την ανάπτυξη του σχεδιασμού χρησιμοποιούνται ΤΠΕ (προγράμματα παρουσιάσης, σχεδιάσης και αναπαράστασης). Το εργαστήριο υπάρχει ως ‘ηλεκτρονικό μάθημα’ στο elearning του ΑΠΘ όπου οι φοιτητές ενημερώνονται και αναρτούν εργασίες τους. Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις40
Σεμινάρια
Άσκηση Πεδίου30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων25
Φροντιστήριο90
Εκπόνηση μελέτης (project)150
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Εξετάσεις10
Σύνολο375
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες επεξεργάζονται σχεδιαστικό θέμα και αξιολογούνται με βάση την επεξεργασία του θεματος σε όλη τη διάρκεια του εξαμήνου (με ενδιάμεσες παρουσιάσεις) σε ποσοστό 20% και την τελική παράδοση του θέματος (αναλυτική και συνθετική ικανότητα, αναπαράσταση, τεκμηρίωση, πληρότητα) σε ποσοστό 80%.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Βιβλίο [33134248]: Η ΖΩΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΚΤΗΡΙΑ, JAN GEHL Λεπτομέρειες 3. Βιβλίο [11473]: Αστική γεωγραφία, Hall Tim Λεπτομέρειες 4. Βιβλίο [33236796]: ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΠΟΛΕΙΣ, JAN GEHL Λεπτομέρειες 5. Βιβλίο [320147]: ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΠΟΛΕΙΣ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΚΑΥΚΑΛΑΣ, ΑΘΗΝΑ ΒΙΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΕΜΕΝΕΤΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ ΑΘΗΝΑ, ΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ 6. Βιβλίο [320028]: ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΦΥΣΗ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-07-2019