ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, ΑΛΛΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, ΑΛΛΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ / CHILD AND PLAY, THEN AND NOW
ΚωδικόςΠΣΥΑ.002
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔόμνα Κακανά
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000663

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ (2017 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, ΑΛΛΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600143512
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση από πλευράς των μεταπτυχιακών φοιτητών της εξαιρετικά μεγάλης σημασίας του παιχνιδιού, ως αντικείμενο και ως δραστηριότητα για την ανάπτυξη του παιδιού και οι δυνατότητες που παρέχει στην καθημερινή παιδαγωγική διαδικασία Να κατανοήσουν επίσης το θεωρητικό πλαίσιο και τις σύγχρονες θεωρίες για το παιχνίδι ΝΑ αναπτύξουν κριτική σκέψη αναφορικά με τις κοινωνικές αντιφάσεις που διέπουν το "παιχνίδι"και τη σχέση του με τα ΜΜΕ Να αναστοχαστούν αναφορικά με τα παιχνίδια μαζικής κουλτούρας και το ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί και τη σχέση τους με τους μαθητές τους Να συνειδητοποιήσουν ότι οι τεχνολογικές, κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές επηρεάζουν την εμπειρία των παιδιών και επιδρούν στο παιχνίδι τους Τέλος, να εξοικειωθούν με το σχεδιασμό του παιδαγωγικού παιχνιδιού και του παιδαγωγικού υλικού και να παράγουν πειραματικά νέο
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκειται για σεμιναριακό μάθημα το οποίο περιλαμβάνει σειρά διαφορετικών όψεων και προσεγγίσεων του παιχνιδιού. Υποστηρίζεται διεξοδικά από τα σχεδιαγράμματα μαθημάτων των προσκεκλημένων ομιλητών. Ημερομηνία Εισηγητής/ρια Θέμα 18/10/15 Κ.Μπότσογλου Η δραστηριότητα παιχνιδιού στη προσχολική εκπαίδευση 31/10/15 Κ.Παπαδοπούλου Το παιχνίδι ως πολιτισμική δραστηριότητα με κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών και τη μάθηση 7/11/15 Κ.Μπότσογλου Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί: η παιδαγωγική τους ποιότητα 14/10/15 Μ.Κανατσούλη Το παιχνίδι στη λογοτεχνία και μέσα από τη λογοτεχνία 21/11/15 Σ. Αυγητίδου Το παιχνίδι στην εκπαίδευση και η κουλτούρα των συνομηλίκων. 28/11/15 Δ.Κογκίδου Η αντεπίθεση κατά των έμφυλων παιχνιδιών -Γιατί είναι σημαντικό να πάψει ο αυστηρός διαχωρισμός ανάμεσα σε ‘’αγορίστικα’’ και ‘’κοριτσίστικα’’ παιχνίδια; 5/12/15 Γ.Παπακωνσταντίνου Από τα επιτραπέζια στα ηλεκτρονικά παιχνίδια: Αναπαράσταση – νόημα – λειτουργία 12/12/15 Δ.Μ. Κακανά Ο θεσμός των Παιγνιοθηκών 19/12/15 Δ.Μ. Κακανά Επίσκεψη στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Ιανουάριος Δ.Μ. Κακανά Παρουσιάσεις Εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
παιχνίδι, διαστάσεις του παιχνιδιού, παιγνιοθήκες, παιχνιδοκατασκευές, ταξινομήσεις παιχνιδιού
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διδασκαλία θα αξιοποιηθεί υποστηρικτικά σύστημα διαφανειών για την καλύτερη κατανόηση και διευκόλυνση της διαδικασίας της συμμετοχής των φοιτητών με προβολή σχετικών αρχείων βίντεο. Η επικοινωνία με τους φοιτητές θα πραγματοποιηθεί μέσα από τη ψηφιακή πλατφόρμα του Τμήματος και μέσω των προσωπικών ηλεκτρονικών διευθύνσεων των διδασκόντων. Επίσης θα αξιοποιηθεί το google docs για διαμορφωτική αξιολόγηση του μαθήματος
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων97
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων3
Εκπόνηση μελέτης (project)44
Συγγραφή εργασίας / εργασιών70
παρουσιάσεις εργασιών6
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές θα αξιολογηθούν με βάση α. τη συμμετοχή τους στο μάθημα, β. την ανταπόκρισή τους στις ενδιάμεσες εργασίες-ασκήσεις, γ. την τελική εργασία. Oι φοιτητές θα ενισχυθούν με κατάλληλες οδηγίες, παραδείγματα και σχετική βιβλιογραφία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αποστολίδου, Β., Δ. Αδαμίδης, Δ. Μάνεσης & Α. Τσαρμποπούλου. Το παιχνίδι στη λογοτεχνία. Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων 2002-2004, ΔΡΑΣΗ 2.5 Δημιουργία «εναλλακτικού» εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της λογοτεχνίας Α΄ & Β΄ Γυμνασίου. Υπεύθυνες δράσης: Β. Αποστολίδου & Ε. Χοντολίδου, ανακτήθηκε από http://www.museduc.gr/docs/new/A_gimnasiou.doc Αυγητίδου, Σ. (2001). Το παιχνίδι: σύγχρονες ερμηνευτικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω Becker, K. (2005a). Games and learning styles. ICET 2005 Education and technology. Canada: Calgary, Alberta Becker, K. (2005b). How are games educational: learning theories embodied in games DIGRA 2005. Vancouver. Botsoglou, K., Hrisikou, S., & Kakana, D.-M. (2011). Measuring safety levels in playgrounds using environment assessment scales: the issue of playground safety in Greece. Early Child Development and Care, Vol. 181 (6), 749-760 Botsoglou, K. & Kakana, D.-M. (2004). Linking cultures through play: children exchange cultural elements through play activities in kindergarten. In G. Haktanir & T. Güler (editors) Proceedings-2 of OMEP World Council and Conference 2003, (σ.11-29). Kusadasi Γκουγκουλή, Κ. & Κούρια Αφ. (2000) Παιδί και παιχνίδι στη νεοελληνική κοινωνία. Αθήνα: Καστανιώτης Γκουγκουλή, Κ & Καρακατσάνη, Δ. (2008) Το ελληνικό παιχνίδι. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης Γκούρου Α. (1996). Το παιδί και το παιχνίδι. Εκπαιδευτική Κοινότητα, τ. 36, Γρίβα Α. (1987). Ελάτε να παίξουμε. Αθήνα: Θυμάρι Carroll, J. (2002). Play therapy: the children’s views, Child and Family Social Work, 7: 177-187. Carvey C.. (1990) Το παιχνίδι: η επίδραση στην εξέλιξη του παιδιού. Κουτσουμπός Α.Ε. Cattanach, A. (2003). Θεραπεία μέσω του παιχνιδιού. Αθήνα: Σαββάλας Cogher, L. (1999). The use of non –directive play in speech and language therapy, Child Language Teaching and therapy, 15: 7-15 Eder,D. & Hallinan, M.T. (1978) Sex differences in children’s friendships. American Sociological Review, 43 : 237-50 Ζαφειροπούλου, Μ., Μπονώτη, Φ. & Κακανά, Δ.-Μ. (2004). Παγκοσμιοποίηση και Παιχνίδι: Ποιος δε γνωρίζει τα Pokemon; Στο Ν. Ζούκης, & Θ. Μητάκος (Επιμ.), Πρακτικά Ι’ Διεθνούς Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Ελληνική Παιδεία και Παγκοσμιοποίηση (ηλεκτρονική μορφή). Ανακτήθηκε 3 Απριλίου 2004, από http://www.pee.gr/praktika_synedrion/synedrio_nayplioy/c/2/zafeiropoyloy_mponoti_ kakana.htm Guddemi, M. (1990). Play and Learning for the Special Child, Early Education for the Handicapped, l8: 39-40. Κακανά, Δ,Μ. (2008). Η Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικές Προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφών Κυριακίδη Κακανά, Δ.-Μ, Σιμούλη Γ.(2008) (επιμ.) Η προσχολική εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Διδακτικές Πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Κακανά, Δ.Μ. (2015) “Οικοδομώντας” προσωπικούς χώρους και τόπους δράσης στο νηπιαγωγείο, μέσα από το παιχνίδι. Στο Γερμανός, Δ., Λιάπη, Μ. (επιμ.). Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή (Θεσσαλονίκη, 9-10 Ιανουαρίου 2015). Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. Κακανά, Δ-Μ. (2008). Ο κύβος του Rubik και το Επάγγελμα του Εκπαιδευτικού, στο Δ.-Μ. Κακανά, Γ. Σιμούλη (επιμ.). Η προσχολική εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Διδακτικές Πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο (σσ.13-25). Κακανά, Δ.-Μ, Ζαφειροπούλου, Μ. & Μπονώτη, Φ. (2005). Τα Πόκεμον στη ζωή των παιδιών: Μια διαπολιτισμική μελέτη. Στο Ο. Κωσταντινίδου- Σέμογλου (επιμ.) Εικόνα & Παιδί. (σ. 205-214). Θεσσαλονίκη: Cannot not design Publications. Κανατσούλη, Μ. (2014). Μυστικά, ψέματα, όνειρα και άλλα (το κεφάλαιο 10, Παιδί και παιχνίδι στην παιδική λογοτεχνία). Θεσσαλονίκη: University Studio Press Κάππας, Χ.(2003). Ο ρόλος του παιχνιδιού στην παιδική ηλικία. Αθήνα: Ατραπός. Κογκίδου, Δ. (2015) Πέρα από το ροζ και το γαλάζιο - Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Κοντοπούλου, Μ.(2003). Παιχνίδι και ψυχική υγεία (πρακτικά διημερίδας). Θέρμη – Θεσσαλονίκης: University studio press. Μεϊμάρης, Μ. & Γκούσκος, Δ. (2009). Ψηφιακό παιχνίδι και μάθηση. Ημερομηνία πρόσβασης 07/01/2009 από http://www.media.uoa.gr/epinoisiΜητσιάκη. Γ., Καμπάκη Αθ. & Κακανά, Δ.-Μ. (2012). Εποχικότητα και Παιδική Διαφήμιση: Από την Barbie των Χριστουγέννων στη στολή του Batman. Στο Ευ. Κούρτη (Επιστημ. Επιμ.) Παιδική Ηλικία και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (σσ 137-151). Αθήνα: Ηρόδοτος, Ο.Μ.Ε.Ρ. Michalopoulou, Aik. (2001) A Spatio-Pedagogical Approach to the Symbolic Play as Kindergarten Activity in Early Childhood, European Early Childhood Education Research Journal , vol. 9, No 2, 59-68. Μπότσογλου, Κ., & Κακανά, Δ.-Μ (2012). Η λειτουργία και το περιεχόμενο των κανόνων κατά τις αυθόρμητες δραστηριότητες παιχνιδιού παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού. Περιοδική Επιστημονική Έκδοση της Ο.Μ.Ε.P., 11a, 22-31 Μπότσογλου, Κ. (2010) Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί. Αθήνα: Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός Μπότσογλου Κ. (2001). Η παιδαγωγική ποιότητα των υπαίθριων χώρων παιχνιδού. Στο Αυγητιίδου, Σ. (επιμ.) (2001). Το παιχνίδι. Αθήνα: Τυπωθύτω, Γ. Δαρδανός. Μπότσογλου Κ. (2002). Αυθόρμητες δραστηριότητες παιχνιδιού στο νηπιαγωγείο: Ο Ρόλος του παιδαγωγού. Στο Κούρτη Ε.(επιμ.) H Έρευνα στην προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω, Γ. Δαρδανός σσ.243-251 Μπουλωτής, Χρ. (2000). Και να μου πεις για τα παιχνίδια σου! Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Παπαδοπούλου, Κ. (2009). Η ζώνη εγγύτερης ανάπτυξης στη θεωρία του L.S.Vygotsky. Αθήνα: Gutenberg. Πετκανοπούλου, Μ. (2014) Παίζουμε; 99+1 αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια! Αθήνα: Καλειδοσκόπιο Rubin, K. H. (2001). The Play Observation Scale (POS). Center for Children, Relationships, and Culture, University of Maryland Χουϊζίνγκα, Γ. (1989). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo ludens). Αθήνα: Γνώση. Zigler E.F., Singer D. G. & Bishop S.J. (2004). Children’s Play: The roots of Reading. Washington, DC: Zero To Three Press. ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ, Πηγές στο Διαδίκτυο • http://www.playengland.org.uk/resources.aspx • http://www.playwales.org.uk/eng/ • http://www.playunlimited.org.au/ • https://www.facebook.com/dkogkidou • http://www.lettoysbetoys.org.uk/ • Επιτραπέζια παιχνίδια στην Αρχαία Ελλάδα. Ανακτήθηκε από http://ellinon-pnevma.blogspot.gr/2009/12/blog-post_26.html • «Τα παιδία παίζει …χθες και σήμερα». Ανακτήθηκε από http://slideplayer.gr/slide/3089508/ • Παραδοσιακά παιχνίδια, ανακτήθηκε από: http://3lyk-polichn.thess.sch.gr/Olympiaki_paideia/paixnidia/paixnidia.htm • Παιχνίδι (δραστηριότητα) ανακτήθηκε από: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B4%CE%B9_(%CE%B4%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%B9%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1) • Τα παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα ανακτήθηκε από: http://greektoys.org/2015/02/02/e-book-arxaia-ellhnika-paixnidia/ • Η παιδική ηλικία στην αρχαιότητα. Ανακτήθηκε από: http://www.onassis .gr/enim-deltio/23-04/p.22.html • Αρχαία Ελληνικά Παιχνίδια. Ανακτήθηκε από: www.ancientgreektoys.gr • Oμάδα Παιχνιδιών Φαντασίας Θέρμης. Ανακτήθηκε από: http://rpg-thermi.blogspot.gr Ομάδα σχεδίασης και ενασχόλησης με επιτραπέζια παιχνίδια φαντασίας, Θέρμη Θεσσαλονίκης. • Εταιρεία σχεδίασης επιτραπέζιων παιχνιδιών. Storyception Games. Ανακτήθηκε από: http://storyceptiongames.com • Ομάδα σχεδίασης διαδραστικών παιχνιδιών. Gamecraft. Ανακτήθηκε από: http://gamecraft.gr • Oμάδα ενασχόλησης με παιχνίδια ρόλων Requiem for Greece, L.A.R.P. Ανακτήθηκε από: http://kindred.gr
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-02-2017