Εισαγωγή στην ελληνική δημοτική μουσική

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕισαγωγή στην ελληνική δημοτική μουσική / Intoduction to Greek folk music
ΚωδικόςΕΒ1002
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013839

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 286
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΥποχρεωτικό114
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό114

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕισαγωγή στην ελληνική δημοτική μουσική
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145090

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 18:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να: 1. πραγματοποιήσουν επιτόπια έρευνα προς αναζήτηση, ηχογράφηση και βιντεοσκόπηση αυθεντικών μουσικών εκτελέσεων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος, 2. μεταγράψουν σε ευρωπαϊκή ή βυζαντινή μουσική σημειογραφία ένα δημοτικό τραγούδι ή ένα οργανικό μουσικό κομμάτι, 3. καταγράψουν ορθά το κείμενο του τραγουδιού στην ολοκληρωμένη του μορφή με τσακίσματα (επαναλήψεις και προσθήκες κειμένου) και τον καθαρό-οργανικό στίχο, 4. προσδιορίσουν και αναλύσουν την μουσικοποιητική δομή κάθε μουσικού κομματιού της δημοτικής μουσικής, 5. εκτελέσουν με τον "αυθεντικό" τρόπο τα τραγούδια τα οποία μελέτησαν στην εργασία τους, 6. πραγματοποιήσουν την διαδικασία της επιστημονικής εθνομουσικολογικής έκδοσης, σε βιβλίο ή/και ψηφιακά μέσα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
To παρόν μάθημα στοχεύει στην επαφή και γνωριμία με την ελληνική δημοτική μουσική, μέσα από το τρίπτυχο της εθνομουσικολογικής μελέτης, η οποία περιλαμβάνει: α. την επιτόπια έρευνα, δηλαδή την αναζήτηση της αυθεντικής μουσικής παράδοσης, την ταξινόμηση και αρχειοθέτηση του συλλεχθέντος υλικού, β. την μεταγραφή σε ευρωπαϊκή ή βυζαντινή μουσική σημειογραφία, γ. την μελέτη και ανάλυση της μουσικοποιητικής δομής των επιμέρους κομματιών. Επίσης μελετώνται τα μουσικά χαρακτηριστικά της δημοτικής μουσικής (π.χ. τρόποι, ρυθμοί, χοροί, μελωδικές φράσεις, τσακίσματα, δηλ. επαναλήψεις και προσθήκες κειμένου στον καθαρό στίχο, αυτοσχεδιασμός, μουσικά όργανα και ηχοχρώματα, τεχνικές παιξίματος, μελέτη των ποικιλμάτων και των στολιδιών), καθώς και η μουσικοποιητική δομή, δηλαδή η σχέση μεταξύ κειμένου και μουσικής στο δημοτικό τραγούδι. Επιπλέον, μελετώνται οι διάφορες διάλεκτοι και μουσικά χαρακτηριστικά περιοχών της Ελλάδας (πρωτόγονη πολυφωνία της Ηπείρου, ποιητικός αυτοσχεδιασμός της νησιώτικης Ελλάδας κτλ.).
Λέξεις Κλειδιά
Επιτόπια έρευνα, αρχειοθέτηση, μεταγραφή, μουσικοποιητική ανάλυση δημοτικής μουσικής, όργανα, αυτοσχεδιασμός, μουσική πράξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • μουσικά όργανα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Τα ΤΠΕ χρησιμοποιούνται πολλαπλώς στη διαδικασία της διδασκαλίας και εκμάθησης, π.χ. powerpoints, e-mail, ηχογραφήσεις και συστήματα ήχου, βιντεοσκοπήσεις κ.ά.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Εργαστηριακή Άσκηση70,2
Άσκηση Πεδίου120,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,3
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο70,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών120,4
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται βάσει των παρακάτω στοιχείων: 1. η επιτόπια έρευνα και η ποιότητα και ποσότητα του συλλεχθέντος υλικού, 2. η εκπόνηση της εργασίας, 3. ενεργή συμμετοχή στις παραδόσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, 4. η τελική εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις του διδάσκοντος. I. Καϊμάκης, Στ. Κοκκάλας, Σ. Τσιάνης, Αι. Πολυμέρου-Καμηλάκη, Δημοτικά τραγούδια από το Βαλτέτσι της Αρκαδίας, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, 2 vols., and set with 12 CDs and 1 DVD (Αthens, 2010). Samuel Baud-Bovy, Δοκίμιο για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Ναύπλιο 1984. Φοίβος Ανωγειανάκης, Ἑλληνικὰ λαϊκὰ μουσικὰ ὄργανα, β΄ έκδ., Αθήνα: Μέλισσα, 1991.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-12-2018