Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές έχουν μάθει τους βασικούς κανόνες της φωνητικής πολυφωνίας του 15ου και 16ου αιώνα και κυρίως του στυλ Palestrina. Οι φοιτητές εφαρμόζουν σε γραπτές ασκήσεις τις τεχνικές μίμησης, τους τρόπους χειρισμού της διαφωνίας, τη σύνθεση κανόνων κυρίως μεταξύ δύο φωνών και τη σύνθεση δίφωνης φωνητικής φούγκας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο εργαστηριακό αυτό μάθημα γίνεται η συνθετική προσέγγιση των βασικών αρχών της φωνητικής πολυφωνίας του 16ου αιώνα (ευρωπαϊκή Αναγέννηση). Ειδικά εξετάζονται με μορφή ασκήσεων τα εξής: θεωρία των αναγεννησιακών τρόπων, βασικές αρχές σύνθεσης μονοφωνικής μελωδίας, τα 5 είδη αντίστιξης του Fux προσαρμοσμένα στο ύφος του Palestrina από τον K. Jeppesen, διανθισμένη αντίστιξη, διπλή αντίστιξη, είδη μίμησης και κανόνα, τοποθέτηση κειμένου, φωνητική φούγκα, μοτέτο. Οι ασκήσεις γίνονται κυρίως με δύο φωνές, αλλά στην ύλη του μαθήματος περιλαμβάνονται και οι βασικές αρχές της τρίφωνης αναγεννησιακής αντίστιξης.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Knud Jeppesen, Αντίστιξη. Ασματική Πολυφωνία, Βιβλιοθήκη συστηματικής μουσικής. Aθήνα: Εκδόσεις Νάσου, 1991.
2. Κώστας Θ. Ευαγγελάτος, Αντίστιξη 16ου αιώνα, Αθήνα: Χ. Νάκας - Κ. Παπαγρηγορίου ΟΕ, 2000.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Jepessen, Knud (1992). Counterpoint-The Polyphonic Vocal Style of the Sixteenth Century. New York: Dover. Fux, Johann Joseph (1971). The Study of Counterpoint (from Gradus ad Parnassum). New York: Norton. Andrews, H.K. (1958). An Introduction to the Technique of Palestrina. London: Novello and Company. Krenek, Ernst (1959). Modal Counterpoint – In the Style of the Sixteenth Century. Los Angeles: Boosey & Hawkes. Schubert, Peter (1992). Modal Counterpoint, Renaissance Style. Oxford: Oxford University Press.