Μουσική εκπαίδευση στην παιδική ηλικία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσική εκπαίδευση στην παιδική ηλικία / Music education in childhood
ΚωδικόςΕΘ1003
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ 1
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013880

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 75
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΥποχρεωτικό535
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσική εκπαίδευση στην παιδική ηλικία
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145101

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318)
ΗμερολόγιοΤρίτη 09:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • καλλιεργήσουν τις προσωπικές τους μουσικές δεξιότητες σε βασικές μουσικές γνώσεις μέσω χρήσης της φωνής και χειρισμού απλών ρυθμικών και μελωδικών μουσικών οργάνων • κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της Μουσικής Παιδαγωγικής και τις ιδιαιτερότητες προσέγγισής της στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία • συνδέσουν θεωρία με πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε μουσικές δραστηριότητες • εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση μουσικών δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό • εξοικειωθούν με ζητήματα περιόδων ειδικής ευαισθησίας, στρατηγικών διδασκαλίας, οπτικοακουστικού υλικού και διαμόρφωσης εργασιακού χώρου (τάξης), πλάνο μαθήματος, αξιολόγηση εκπαιδευτικού αποτελέσματος και διαμόρφωση εξατομικευμένων προγραμμάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η μουσική είναι ιδιαίτερα αγαπητή στα παιδιά αλλά και εξίσου σημαντική εκπαιδευτικά για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους. Κάποια παιδιά αρκούνται στη μουσική ακρόαση, άλλα αγαπούν το τραγούδι κι εκφράζονται μέσ’ από αυτό, το σφύριγμα ή κάποιο μουσικό όργανο. Άλλοτε πάλι παρατηρούμε την ανταπόκριση των παιδιών στη μουσική ως καλά συντονισμένη κίνηση/χορό ή και δημιουργικά μέσ’ από τη «σύνθεση» νέων τραγουδιών. Για τα παιδιά, η μουσική συχνά αποτελεί το όχημα του πειραματισμού και της ανακάλυψης του κόσμου γύρω τους ως μια οδός επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης αλλά ταυτόχρονα κι ένα καταφύγιο ηρεμίας, χαράς και προσωπικής ευχαρίστησης. Στην ενήλικη ζωή των παιδιών αυτών η μουσική μπορεί να εκφράσει αυτά που τα λόγια δε θα μπορέσουν και ίσως να προσφέρει στιγμές εκτόνωσης ή και βαθιάς ικανοποίησης. Ο οικουμενικός χαρακτήρας της μουσικής σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη θέση που κατέχει στην καθημερινότητα του παιδιού καθιστά τη μουσική εκαίδευση βασικό δομικό στοιχείο της αναπτυσσόμενης προσωπικότητάς του. Στο μάθημα αυτό θα συζητηθούν κάποιες από τις σημαντικότερες μουσικοπαιδαγωγικές απόψεις για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία όπως αυτές παρουσιάζονται στις γνωστές μεθόδους των Orff, Dalcroze, Kodaly κ.ά. Άλλα ζητήματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος είναι η ανάπτυξη της μουσικότητας και του ρυθμού, η αντιμετπώπιση παιδιών με ιδιαίτερη έφεση στη μουσική αλλά και πώς η θεωρία του Gardner (1983) για τις πολλαπλές μορφές νοημοσύνης μπορεί να συνεισφέρει στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση στις κρίσιμες αυτές ηλικίες.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσική Εκπαίδευση, Προσχολική Ηλικία, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Επιστημονικά Άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση οπτικοακουστικών μέσων στις διαλέξεις, ηλεκτρονική επικοινωνία σε όλη τη διάρκεια του εξαμήνου
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Εργαστηριακή Άσκηση60,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων240,8
Εκπόνηση μελέτης (project)130,4
Καλλιτεχνική δημιουργία130,4
Εξετάσεις30,1
Προετοιμασία Υποδειγματικών Διδασκαλιών130,4
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Επίδοση στις ομαδικές δραστηριότητες και γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Διδακτική της μουσικής - Νέες προκλήσεις, νέοι ορίζοντες. Κοκκίδου Μαίη 2015, εκδόσεις fagottobooks ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΠΑΙΔΙΟΥ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ. ΔΟΓΑΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ 2012, εκδόσεις GUTENBERG
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Campbell, P. S.; Scott-Kassner, C.; Kassner, K. (2006). Music in childhood: from preschool through the elementary grades. Thomson Higher Education, Belmont, California. Colwell, R. (Ed.). (1991). Basic concepts in music education. University Press of Colorado, Niwot, Colorado Erwin, J., Edwards, K., Kerchner, J., Knight, J. (2003) Prelude to music education. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA Machover, W. & Uszler, M. (1996). Sound Choices: Guiding your Child’s Musical Experiences. Oxford University Press, New York Small, C. (1977). Music, Society, Education. Wesleyan University Press, Hanover, NH, USA Swanwick, K. (1979). A basis for music education. Routledge,London
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-03-2021