Ιστορία και μορφολογία βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία και μορφολογία βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής / History and morphology of Byzantine and post-Byzantine music
ΚωδικόςΕΒ2001
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013842

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής535
ΣύνθεσηΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορία και μορφολογία βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145116

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 5 (314)
ΗμερολόγιοΤρίτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΕΒ1003 Θεωρία και πράξη ψαλτικής τέχνης
Γενικές Προαπαιτήσεις
Παρατήρηση: Οι φοιτητές/τριες θα διευκολυνθούν περισσότερο εάν ήδη περάσανε την Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσικoλογία, παρόλο που αυτό δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να δηλώσουν το παρόν μάθημα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mε το επιτυχές πέρασμα του μαθήματος αυτoύ, οι φοιτητές/τριες 1. Θα έχουν αποκτήσει δύο ‘γνωστικούς χάρτες’ στο νού τους, α. τον ένα ιστορικό, με τα πιο σημαντικά στοιχεία της βυζαντινής μουσικής από την πρωτοχριστιανική εποχή ως τις μέρες μας β. τον δεύτερο συστηματικό, με τα γένη και είδη της βυζαντινής μουσικής μελουργίας 2. Θα έχουν ακούσει αριστουργήματα της βυζαντινής μουσικής μελουργίας, γνωρίζοντας να ξεχωρίζουν τον ήχο, το γένος μελουργίας, το στυλ και το μελουργό 3. Θα ξέρουν πως να μεταγράψουν στο πεντάγραμμο κομμάτια βυζαντινής μουσικής και να τα αναλύσουν σε πολλαπλά επίπεδα 4. Θα μπορέσουν να γράψουν μια μικρή επιστημονική εργασία, καθαρά δομημένη και πλήρως τεκμηριωμένη, και να την παρουσιάσουν όπως στο πλαίσιο συνεδρίου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το παρόν μάθημα οργανώνεται με βάση τους εξής δύο άξονες: ιστορία και μορφολογία της βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής. 1. Ως προς την ιστορία θα θεωρήσουμε τα πιο σημαντικά πρόσωπα και έργα της βυζαντινής και μεταβυζαντινής υμνογραφίας, μελουργίας και κοσμικής μουσικής στο ευρύτερο ιστορικό και πολιτισμικό τους πλαίσιο, καλλιεργώντας τη συνδυαστική σκέψη. 2. Αναφορικά με την μορφολογία, πρώτα θα μάθουμε πως γίνονται μεταγραφές της νεοβυζαντινής παρασημαντικής στο πεντάγραμμο, μετέπειτα θα προσεγγίσουμε διάφορα γένη και είδη της βυζαντινής μελουργίας, αναλύοντας επιλεγμένα κομμάτια σύμφωνα με ειδική μεθοδολογία (πολυπρισματική ανάλυση). Πλήθος ακροάσεων και ασκήσεων ψαλτικής συνοδεύουν το μάθημα.
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία βυζαντινής μουσικής, μορφολογία, ανάλυσις
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις PowerPoint, ψηφιοποιημένα μουσικά παραδείγματα, επικοινωνία μέσω e-mail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Εργαστηριακή Άσκηση70,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων160,5
Πρακτική (Τοποθέτηση)30,1
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30,1
Εκπόνηση μελέτης (project)160,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών351,2
Καλλιτεχνική δημιουργία150,5
Εξετάσεις20,1
Εργασίες140,5
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με βάση: α. την εκπόνηση εργασίας/poster (παραδοτέα τέλη εξεταστικής στη γραπτή μορφή της) και την προηγούμενη προφορική παρουσίασή της μέσα στο εξάμηνο, και β. ένα τεστ στο τέλος του εξαμήνου, με βάση τους δύο συνοπτικούς πίνακες από τις Σημειώνσεις (ιστορικός και συστηματικός), καθώς και την αναγνώριση αποσπάσματος μουσικού έργου από τα CD 2 και 3 των Σημειώσεων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αχιλλεύς Χαλδαιάκης, Βυζαντινομουσικολογικά, Εκδοτικός Οργανισμός Π. Κυριακίδη, Αθήνα 2010 ή Παναγιώτης Τρεμπέλας, Το Ψαλτήριον μετά συντόμου ερμηνείας, Ο Σωτήρ, Αθήνα 2015.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις της διδάσκουσας (Συγκριτικός πίνακας, Φυλλάδια, 6 CD μουσικών παραδειγμάτων). Για την εκπόνηση εργασιών ακολουθεί η παρακάτω βιβλιογραφία (ενδεικτική): I. Iστορία: 1. Γενικές επισκοπήσεις: • Γ. Παπαδόπουλος, Ἱστορικὴ ἐπισκόπησις τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, Aθήνα 1904, επαν. «Τέρτιος», Κατερίνη 1990. • Γρ. Στάθης, Οἱ ἀναγραμματισμοὶ καὶ τὰ μαθήματα τῆς βυζαντινῆς μελοποιΐας, IBM, Μελέται 3, β΄ έκδ., Αθήνα 1992. • Μ. Χατζηγιακουμής, Η εκκλησιαστική μουσική του Ελληνισμού μετά την Άλωση (1453-1820), Σχεδίασμα ιστορίας, Κέντρον Ερευνών & Εκδόσεων, Αθήνα 1999. • Α. Χαλδαιάκης, «Οι μεγάλοι δημιουργοί. Από τους ύστερους βυζαντινούς χρόνου ώς τη μεγάλη μεταρρύθμιση του 19ου αιώνα», στο Η Καθημερινή, Κυριακή 16.04.1995, σ. 8-11. • Ε. Wellesz, A History of Byzantine Music and Hymnography, β΄ έκδ, Clarendon Press, Οξφόρδη 1962. 2. Κατάλογοι μελουργών ή/και ψαλτών, με ή χωρίς εργογραφικά στοιχεία: • Μ. Χατζηγιακουμής, Μουσικὰ χειρόγραφα Τουρκοκρατίας (1453-1832), τ. Α΄, Aθήνα 1975, σ. 259-458 (αλφαβητικοί κατάλογοι συνθετών και μελών). • Γρ. Στάθης, «Ψάλτες οἱ ἀσίγητοι τέττιγες τῆς Ἐκκλησίας», ανάτυπο από Δίπτυχα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Κανoνάριον - ἐπετηρίς, περίοδος τετάρτη, ἔτος τριακοστὸν πρῶτον, 1989, σ. ζ'-ιγ΄, μαζί με κείμενα από το Ἡμερολόγιον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος 1985. 3. Μονογραφίες επιλεγμένων μελουργών ή εποχών (δείγματα σε χρονολογική σειρά των μελουργών): • E. Vinson Williams, John Koukouzeles’ Reform of Byzantine Chanting for Great Vespers in the Fourteenth Century, Dissertation, Yale University 1969. • Γρ. Στάθης, Ἰωάννης Παπαδόπουλος ὁ Κουκουζέλης καὶ Μαΐστωρ (1270 περίπου – α’ ἥμ. ιδ’ αἰῶνος), Βυζαντινοὶ καὶ Μεταβυζαντινοὶ Μελουργοί, 6, Ψάλλει ὁ Χορὸς Ψαλτῶν «Οἱ Μαΐστορες τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης», χοράρχης Γρ. Στάθης, Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος-ΙΒΜ, Αθήνα 1988. • Γρ. Στάθης, «Μανουήλ Χρυσάφης ο Λαμπαδάριος (μέσα 15ου αιώνος)», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 1994-1995, Κύκλος Ἑλληνικῆς Μουσικῆς, Aθήνα 1994, σ. 33-38. • Του ιδίου, «Πέτρος Μπερεκέτης ο Μελωδός», Μελουργοί του ΙΖ΄ αιώνα, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 1995-1996, Κύκλος Ἑλληνικῆς Μουσικῆς, Aθήνα 1995, σ. 17-21. • Βλ. και άλλες βιοεργογραφίες και σύντομους αναλυτικούς σχολιασμούς επιλεγμένων έργων στα δύο προαναφερθέντα προγράμματα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, καθώς και στα ένθετα των δίσκων βινυλίου της σειράς «Βυζαντινοὶ καὶ Μεταβυζαντινοὶ Μελουργοί» του ΙΒΜ. • Κωνσταντίνος Τερζόπουλος, Πρεσβύτερος Οικονόμος, Ὁ Πρωτοψάλτης τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας Κωνσταντῖνος Βυζάντιος († 30 Ἰουνίου 1862). Ἡ συμβολή του στὴν Ψαλτικὴ Τέχνη, IBM, Μελέται 9, εκδ. Γρ. Στάθης, Aθήνα 2004. • Σύντομες βιοεργογραφίες για μεγάλο αριθμό μελουργών της βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής βρίσκονται στη σειρά «Μελέται» του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας, στις μονογραφίες περί διάφορων ειδών της βυζαντινής μελοποιίας (βλ. παρακάτω). 4. Γυναίκες ποιήτριες και μελουργοί στο Βυζάντιο: • Diana-Helen Touliatos, «Από τη Σαπφώ στην Κασσιανή», στο Η Καθημερινή, Κυριακή 16.04.1995, σ. 28-29. • Της ίδιας (επιμ.), Her Art. Greek Women in the Arts from Antiquity to Modernity, Peter Lang, Europäischer Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien 2011. • Α. Βουρλής, «Ἡ θεολογία τῶν ὕμνων τῆς Μελωδοῦ Κασσιανῆς (Δογματικὴ καὶ ἠθικὴ μελέτη», Αθήνα 1999, ανάτυπο από Θεολογία, Lxx, τεύχος 4ο, 1999, σ. 1-77. • Ανδρούλλα Παφίτου, Η Αγία Κασσιανή, κυριότερη εκπρόσωπος της γυναικείας υμνογραφίας και μελοποίησης στο Βυζάντιο, 2 τ., Διπλωματική εργασία, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2008. 5. Κοσμική μουσική: • Κ. Καλαϊτζίδης, Κοσμικὴ μεταβυζαντινὴ μουσικὴ στὴ χειρόγραφη παράδοση τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, ιε΄-ιθ΄ αἰῶνας, Διατριβή, Πανεπιστήμιο Αθηνών 2010 (υπό δημοσίευση) - Κ. Κalaitzidis, Post-Byzantine Music Manuscripts as a Source for Secular Music (15th to Early 19th Century), Istanbuler Texte und Studien 28, Orient-Institut Istanbul, Κωνσταντινούπολη 2012. • D. Touliatos, «Byzantine secular music», στο New Grove, iv, 2001, σ. 756-757. • Ν. Μαλιάρας, Bυζαντινά μουσικά όργανα, Παπαγρηγορίου-Νάκας, Αθήνα 2007. • F. de’ Maffei, «Gli strumenti musicali a Bisanzio», στο Da Bisanzio a San Marco: Musica e liturgia, Cattin, G. (επιμ.), Ιl Mulino, Βενετία 1993, σ. 61–110. • Γ. Πλεμμένος, «Τα Μουσικά Όργανα στην Εκκλησιαστική Υμνογραφία», στο Πολυφωνία, vii, 2005, σ. 31-53. ΙΙ. Μορφολογία και ανάλυση: 1. Γένη και είδη βυζαντινής μελουργίας – Γενική επισκόπηση: Γρηγόριος Στάθης, Μορφὲς καὶ μορφὲς τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης ἤτοι Μελοποιία – Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς, IBM, Λατρειολογήματα 5, Αθήνα 2011. 2. Γένος ειρμολογικό: • Πανομοιότυπες εκδόσεις στα ΜΜΒ: ◊ Heirmologium Athoum, Høeg, C. (επιμ.), ΜΜΒ, Série principale 2, Kοπεγχάγη 1938 (κώδ. Ιβήρων 470). ◊ Heirmologium Cryptense, Tardo, L. (επιμ.), ΜΜΒ, Série principale 3, Rώμη 1951 (κώδ. Κρυπτοφέρρης Ε.γ.ΙΙ). ◊ Ηeirmologium Sabbaiticum, Raasted, J. (επιμ.), 2 μέρη σε 3 τόμους, ΜΜΒ, Série principale 8, Κοπεγχάγη 1968-1970 (κώδ. Σάββα 83). Βλ. επίσης μεταγραμματισμούς επιλεγμένων ειρμών στην υποσειρά Transcripta των ΜΜΒ, αρ. 4, 6, 8. • Μiloš Velimirović, «The Byzantine Heirmos and Heirmologion», στο Gattungen der Musik in Einzeldarstellungen, Gedenkschrift Leo Schrade, Arlt, W./Lichterhahn, E./Oesch, H./Haas, M. (επιμ.), erste Folge, Francke Verlag, Bern, Μόναχο 1973, σ. 192-244. • Σπυρίδων Αντωνίου, Πρωτοπρεσβύτερος, Τὸ Εἱρμολόγιον καὶ ἡ παράδοση τοῦ μέλους του, IBM, Μελέται 8, εκδ. Γρ. Στάθης, Aθήνα 2004. • I. Papathanasssiou, Il Quarto Modo Autentico nella Tradizione Medievale Irmologica, Διατριβή, Πανεπιστήμιο Κοπεγχάγης 1994. • Toυ ιδίου, «The Significance of Monumenta Musicae Byzantinae for the Study of the Heirmological Tradition», στο Bollettino della Badia Greca di Grottaferrata, terza serie, vol. 3, 2006, σ. 129-137. • Ν. Μπούκας, Η παράδοση των ειρμολογικών βυζαντινών μελωδιών του Βαρέως ήχου από το 10ο έως το 16ο αιώνα, Διατριβή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Κέρκυρα 2004. 3. Γένος στιχηραρικό: • Πανομοιότυπες εκδόσεις στα ΜΜΒ: ◊ Sticherarium, Høeg, C./Tillyard, H.J.W./Wellesz, E. (επιμ.), ΜΜΒ Série principale 1, Κοπεγχάγη 1935 (κώδ. Vindobonensis Theol. Gr. 181, ο λεγόμενος Δαλασηνός). ◊ Triodium Athoum, Follieri, Ε./Strunk, O. (επιμ.), ΜΜΒ Série principale 9, Pars Principalis & Pars Suppletoria, Κοπεγχάγη 1975 (κώδ. Βατοπαιδίου 1488). ◊ Sticherarium Antiquum Vindobonense, Wolfram, G. (επιμ.), ΜΜΒ Série principale 10, Pars Principalis & Pars Suppletoria, Βιέννη 1987 (κώδ. Vindobonensis Theol. Gr. 136). ◊ Sticherarium Ambrosianum, Perria, L./Raasted, J. (επιμ.), ΜΜΒ Série principale 11, Pars Principalis & Pars Suppletoria, Κοπεγχάγη 1992 (κώδ. Ambrosianus A 139 sup). Βλ. επίσης μεταγραμματισμούς επιλεγμένων στιχηρών στην υποσειρά Transcripta των ΜΜΒ, αρ. 1, 2, 3 και 5, 7. • Eustathios Makris, Die musikalische Tradition des Anastasimatarion im 16. und 17. Jahrhundert, Διατριβή, Πανεπιστήμιο Βιέννης 1996. 4. Ψαλτικόν, Ασματικόν, Άσμα και γένος παπαδικό: • Πανομοιότυπες εκδόσεις στα ΜΜΒ: ◊ Contacarium Ashburnhamense, Høeg, C. (επιμ.), ΜΜΒ Série principale 4, Κοπεγχάγη 1956 (κώδ. Laurentianus Ashb. 64, Ψαλτικόν). Βλ. επίσης το μεταγραμματισμό ολόκληρου του Ακαθίστου Ύμνου απ’ αυτό το χφο: E. Wellesz, The Akathistos Hymn, MMB, Série Transcripta 9, Κοπεγχάγη 1957. • N.K. Moran, The Ordinary Chants of the Byzantine Mass, Ηamburger Beiträge zur Musikwissenschaft 12, Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, Αμβούργο 1975. • Ο. Strunk, «The Chants of the Byzantine-Greek Liturgy», στο O. Strunk, Εssays on Music in the Byzantine World, Levy, K. (επιμ.), W.W. Norton & Company, Νέα Υόρκη 1977, σ. 297-335. • Bartolomeo di Salvo, «Gli asmata nella musica bizantina», στο Bollettino della Badia Greca di Grottaferrata, xiii, 1959, σ. 45-50, 135-178, και xiv, 1960, σ. 145-178. • Dimitri Conomos, Byzantine Trisagia and Cheroubika of the Fourteenth and Fifteenth Centuries. A Study of Late Byzantine Liturgical Chant, Πατριαρχικὸν Ἵδρυμα Πατερικῶν Μελετῶν, Θεσσαλονίκη 1974. • Κωνσταντίνος Καραγκούνης, Ἡ παράδοση καὶ ἐξήγηση τοῦ μέλους τῶν χερουβικῶν τῆς βυζαντινῆς καὶ μεταβυζαντινῆς μελοποιΐας, IBM, Μελέται 7, εκδ. Γρ. Στάθης, Aθήνα 2003. • Του ιδίου, Παραλειπόμενα περὶ τοῦ Χερουβικοῦ Ἤχου, Βόλος 2005. • Chr. Troelsgård, «The Prokeimena in Byzantine Rite: Performance and Tradition», στο IMS Study Group Cantus Planus, Papers Read at the 6th Meeting, Eger 1993, Dobszay, L. (επιμ.), Budapest 1995, σ. 65-77. • Christian Thodberg, Der byzantinische Alleluiarionzyklus, Studien im kurzen Psaltikonstil, MMB, Série Subsidia 8, Κοπεγχάγη 1966. • Simon Harris (επιμ.), The Communion Chants of the Thirteenth-Century Byzantine Asmatikon, Ηarwoord Academic Publishers, Australia, Canada, China etc., 1999. • Dimitri Conomos, The Late Byzantine and Slavonic Communion Cycle: Liturgy and Music, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington D.C. 1985. • Αχιλλεύς Χαλδαιάκης, Ὁ πολυέλεος στὴν βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιΐα, IBM, Μελέται 5, εκδ. Γρ. Στάθης, Αθήνα 2003. • Diane Touliatos-Banker, The Byzantine Amomos Chant of the Fourteenth and Fifteenth Centuries, Ανάλεκτα Βλατάδων 46, Πατριαρχικὸν Ἵδρυμα Πατερικῶν Μελετῶν, Θεσσαλονίκη 1984. • Της ίδιας, «H πένθιμη μουσική του Βυζαντίου», Μελουργία, έτος Α΄, τεύχος Α΄, Αλυγιζάκης, A. (επιμ.) Θεσσαλονίκη 2008, σ. 315-331. • Γρ. Στάθης, Ἡ δεκαπεντασύλλαβος ὑμνογραφία ἐν τῇ βυζαντινῇ μελοποιΐᾳ καὶ ἔκδοσις τῶν κειμένων εἰς ἓν Corpus, IBM, Μελέται 1, εκδ. ὁ Μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος & Γρ. Στάθης, Αθήνα 1977. • Του ιδίου, Οἱ ἀναγραμματισμοὶ καὶ τὰ μαθήματα τῆς βυζαντινῆς μελοποιΐας, IBM, Μελέται 3, β΄ έκδ. Αθήνα 1992. • Φλ. Κρητικού, Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στὴ βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιΐα, IBM, Μελέται 10, εκδ. Γρ. Στάθης, Αθήνα 2004. • Σ. Μαζέρα-Μάμαλη, Τὰ Μεγαλυνάρια Θεοτοκία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, ΙΒΜ, Μελέται 16, εκδ. Γρ. Στάθης, Αθήνα 2008. • Γρ. Αναστασίου, Τὰ κρατήματα στὴν Ψαλτικὴ Τέχνη, IBM, Μελέται 12, εκδ. Γρ. Στάθης, Αθήνα 2005. • Για τα γένη και είδη της βυζαντινής μελουργίας, βλ. επίσης νέα πορίσματα σε: Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, Τὰ γένη καὶ τὰ εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιΐας, Πρακτικὰ Β΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ, Ἀθήνα, 15-19 Ὀκτ. 2003, Αναστασίου, Γρ. (επιμ.), Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ΙΒΜ, εκδ. Γρ. Στάθης, Aθήνα 2006.
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-09-2019