Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Θεωρητική και πρακτική/βιωματική κατάρτιση στις θεμελιώδεις αρχές της Τεχνικής Alexander και η εφαρμογή τους στην μελέτη, διδασκαλία και ερμηνεία της μουσικής. Στόχος του μαθήματος είναι η ενίσχυση της απόδοσης του μουσικού στις πολύπλοκες ιδιότητές του ως μελετητή/ερευνητή μουσικών έργων, δασκάλου/παιδαγωγού και ερμηνευτή. Η ενίσχυση της απόδοσης των φοιτητών επιτυγχάνεται με την όξυνση της παρατηρητικότητας, την διεύρυνση του αντιληπτικού πεδίου και την έκθεση σε νέες μεθόδους αξιολόγησης της προσωπικής και ομαδικής απόδοσης. Η ενισχυτική εφαρμογή της Τεχνικής Alexander γίνεται κατά κύριο λόγο βιωματικά και συμπληρωματικά με ανάλυση βιβλιογραφίας και ετοιμασία για εξέταση και αξιολόγηση των θεωρητικών βάσεων κατά την ολοκλήρωση του εξαμήνου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην γνωριμία και το βίωμα της ελευθερίας στην κίνηση και, κατά συνέπεια, στην μουσική δράση μέσα από το πρίσμα της Τεχνικής Alexander. Η ιδιαίτερη προσέγγιση στην κίνηση και την έκφραση που εισήγαγε ο Frederick Matthias Alexander πριν περίπου έναν αιώνα, μέσα από ένα πλήρες παιδαγωγικό σύστημα, έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο αντιμετώπισης και διδασκαλίας της κίνησης των μουσικών. Βασιζόμενη στην φυσικότητα της ανθρώπινης κίνησης, η Τεχνική Alexander ως εκπαιδευτικό εργαλείο στοχεύει στην απλοποίηση και απελευθέρωση της κίνησης, στην διεύρυνση του αντιληπτικού πεδίου και στην ενεργοποίηση του νευρομυϊκού συντονισμού της δεξιοτεχνίας που απαιτούνται στην μουσική μελέτη, διδασκαλία και ερμηνεία. Οι πρωταρχικοί διδακτικοί στόχοι είναι α) η συνειδητοποίηση της δύναμης της συνήθειας, β) η συνειδητοποίηση της κεφαλο-ουριαίας νευρομυϊκής οργάνωσης της κίνησης, γ) η μελέτη της Αναστολής κατά Alexander, δ) η μελέτη της σχέσης αίσθησης, συναισθήματος και κίνησης και ε) η καλλιέργεια προσοχής και αντιληπτικότητας. Τα μουσικοπαιδαγωγικά ζητήματα που θίγονται, αναλύονται και μελετώνται είναι η φωνητική και οργανοπαικτική τεχνική, οι μέθοδοι μελέτης, το άγχος επί σκηνής, η ελευθερία στην κίνηση και η μετάδοση γνώσεων με προφορική υπόδειξη και/ή κινητική υπόδειξη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Alcantara, P. de (2000) Technique Alexander pour les musiciens. aleXitère. (Collection Médecine des Arts).
Alexander, F.M. (1997 [1932]) The Use of the Self. New York: IRDEAT.
Kleinman, J. & Buckoke, P. (2013) The Alexander Technique for Musicians. London: Bloomsbury.