Εφαρμογές της τεχνικής Alexander στην μουσική εκτέλεση, διδασκαλία και ερμηνεία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕφαρμογές της τεχνικής Alexander στην μουσική εκτέλεση, διδασκαλία και ερμηνεία / Application of the Alexander technique in music practice, teaching and performance
ΚωδικόςΕΘ2012
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΝικόλαος Ζαφρανάς
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018026

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 18
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής744
ΣύνθεσηΕπιλογής744

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕφαρμογές της τεχνικής Alexander στην μουσική εκτέλεση, διδασκαλία και ερμηνεία
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145123
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Θεωρητική και πρακτική/βιωματική κατάρτιση στις θεμελιώδεις αρχές της Τεχνικής Alexander και η εφαρμογή τους στην μελέτη, διδασκαλία και ερμηνεία της μουσικής. Στόχος του μαθήματος είναι η ενίσχυση της απόδοσης του μουσικού στις πολύπλοκες ιδιότητές του ως μελετητή/ερευνητή μουσικών έργων, δασκάλου/παιδαγωγού και ερμηνευτή. Η ενίσχυση της απόδοσης των φοιτητών επιτυγχάνεται με την όξυνση της παρατηρητικότητας, την διεύρυνση του αντιληπτικού πεδίου και την έκθεση σε νέες μεθόδους αξιολόγησης της προσωπικής και ομαδικής απόδοσης. Η ενισχυτική εφαρμογή της Τεχνικής Alexander γίνεται κατά κύριο λόγο βιωματικά και συμπληρωματικά με ανάλυση βιβλιογραφίας και ετοιμασία για εξέταση και αξιολόγηση των θεωρητικών βάσεων κατά την ολοκλήρωση του εξαμήνου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην γνωριμία και το βίωμα της ελευθερίας στην κίνηση και, κατά συνέπεια, στην μουσική δράση μέσα από το πρίσμα της Τεχνικής Alexander. Η ιδιαίτερη προσέγγιση στην κίνηση και την έκφραση που εισήγαγε ο Frederick Matthias Alexander πριν περίπου έναν αιώνα, μέσα από ένα πλήρες παιδαγωγικό σύστημα, έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο αντιμετώπισης και διδασκαλίας της κίνησης των μουσικών. Βασιζόμενη στην φυσικότητα της ανθρώπινης κίνησης, η Τεχνική Alexander ως εκπαιδευτικό εργαλείο στοχεύει στην απλοποίηση και απελευθέρωση της κίνησης, στην διεύρυνση του αντιληπτικού πεδίου και στην ενεργοποίηση του νευρομυϊκού συντονισμού της δεξιοτεχνίας που απαιτούνται στην μουσική μελέτη, διδασκαλία και ερμηνεία. Οι πρωταρχικοί διδακτικοί στόχοι είναι α) η συνειδητοποίηση της δύναμης της συνήθειας, β) η συνειδητοποίηση της κεφαλο-ουριαίας νευρομυϊκής οργάνωσης της κίνησης, γ) η μελέτη της Αναστολής κατά Alexander, δ) η μελέτη της σχέσης αίσθησης, συναισθήματος και κίνησης και ε) η καλλιέργεια προσοχής και αντιληπτικότητας. Τα μουσικοπαιδαγωγικά ζητήματα που θίγονται, αναλύονται και μελετώνται είναι η φωνητική και οργανοπαικτική τεχνική, οι μέθοδοι μελέτης, το άγχος επί σκηνής, η ελευθερία στην κίνηση και η μετάδοση γνώσεων με προφορική υπόδειξη και/ή κινητική υπόδειξη.
Λέξεις Κλειδιά
Τεχνική Alexander, μουσική εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις οπτικοακουστικού υλικού στα πλαίσια διαλέξεων, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους διδασκόμενους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων421,4
Ατομικά και Ομαδικά βιωματικά μαθήματα391,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Φυσική παρουσία, συμμετοχικότητα (συζήτηση και συμμετοχή κατά τη διάρκεια του μαθήματος), συμπλήρωση ημερολογίων/ερωτηματολογίων, γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Alcantara, P. de (2000) Technique Alexander pour les musiciens. aleXitère. (Collection Médecine des Arts). Alexander, F.M. (1997 [1932]) The Use of the Self. New York: IRDEAT. Kleinman, J. & Buckoke, P. (2013) The Alexander Technique for Musicians. London: Bloomsbury.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-07-2019