Μουσική εκτέλεση, συνειδητή ακρόαση-Αλληλεπιδράσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσική εκτέλεση, συνειδητή ακρόαση-Αλληλεπιδράσεις / Interactions between music performance and music listening
ΚωδικόςΕΘ2003
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013911

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 13
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής535
ΣύνθεσηΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσική εκτέλεση, συνειδητή ακρόαση-Αλληλεπιδράσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145124
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Βιωματική και θεωρητική προσέγγιση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ μουσικής ακρόασης και μουσικής εκτέλεσης με στοιχεία μουσικής παιδαγωγικής και μουσικής ψυχολογίας. Το μάθημα αυτό στοχεύει στην διερεύνηση της αμφίδρομης σχέσης μουσικής εκτέλεσης και ακρόασης. Στους στόχους του μαθήματος περιλαμβάνεται η άρτια κινητική και αντιληπτική παιδεία των φοιτητών, επιτυγχάνεται με την παρακολούθηση των θεωρητικών διαλέξεων, με τη συμμετοχή στις βιωματικές εφαρμογές, με την ανάλυση της σχετικής βιβλιογραφίας και με την εξέταση/αξιολόγηση μετά το πέρας του εξαμήνου. Οι φοιτητές θα μπορούν να οργανώνουν τις καλλιτεχνικές τους παρουσιάσεις λαμβάνοντας υπόψιν τόσο τις δικές τους ανάγκες και αντιλήψεις όσο και αυτές των ακροατών/θεατών τους. Επίσης θα εξοικειωθούν με την έκθεση στο κοινό. Θα αποκτήσουν καλύτερη γνώση και χρήση του απαραίτητου λεξιλογίου για περιγραφή και ανάλυση μουσικών εκτελέσεων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην διερεύνηση της αμφίδρομης σχέσης μουσικής εκτέλεσης και ακρόασης. Ο εκτελεστής ενός μουσικού έργου έχει έναν παραδοσιακά ενεργητικό ρόλο, ενώ ο ακροατής έναν παθητικό• αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα ακριβές. Ο «παθητικός» ακροατής δημιουργεί τη δική του αντίληψη της συναυλίας που παρακολουθεί, ενόσω ο «ενεργητικός» μουσικός εκτελεστής, μέσα και από το σύνολο της παρουσίας του στη σκηνή, «προδίδει» πολύ περισσότερα απ’ ό,τι ο ήχος του οργάνου ή της φωνής του. Η διπολικότητα της σχέσης εκτελεστή-ακροατή κινεί και τη συζήτηση στο μάθημα σε δύο άξονες: από τη μία εξετάζεται η διαδικασία της προετοιμασίας μιας εκδήλωσης από την πλευρά του μουσικού εκτελεστή κι από την άλλη εξετάζεται η διαδικασία της συνειδητής μουσικής ακρόασης.Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στον επιστημονικό χώρο μια έντονη ερευνητική δραστηριότητα σε ό,τι αφορά το πώς η μουσική αντίληψη και εκτέλεση επηρεάζει τον ανθρώπινο εγκέφαλο και την ανάπτυξή του. Τα πορίσματα της έρευνας αυτής φανερώνουν την καθοριστική σημασία της έγκαιρης επαφής του παιδιού με τη μουσική. Επίσης καταδεικνύουν μεταξύ άλλων τη διαφορετικότητα της ενασχόλησης με τη μουσική από την ενασχόληση με άλλες πνευματικές δραστηριότητες όπως και τον ουσιώδη ρόλο που μπορεί να παίξει η μουσική εκπαίδευση στην πληρέστερη ανάπτυξη ενός ανθρώπου. Είτε αναφερόμαστε σε τραγούδι είτε σε μουσικό όργανο, η μουσική εκτέλεση απαιτεί σωματικό έλεγχο και ακρίβεια υψηλού βαθμού. Ο μουσικός καλείται να παίρνει αρκετές αποφάσεις το δευτερόλεπτο και να πράττει βάσει αυτών συνεχώς, για αρκετά μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτός ο συνδυασμός καθιστά μοναδική τη μουσική και στην εκπαιδευτική πράξη. Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την προετοιμασία, παρουσίαση και εξέλιξη της μουσικής τους εκτέλεσης στα πλαίσια ενός project.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις οπτικοατουστικού υλικού στα πλαίσια των διαλέξεων, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους διδασκόμενους
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Εργαστηριακή Άσκηση301
Εκπόνηση μελέτης (project)391,3
Καλλιτεχνική δημιουργία391,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εκτέλεση/παρουσίαση μουσικού project (60%) Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου (30%) Παρουσία/συμμετοχή στο μάθημα (10%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. Basic Books, New York Green, B. & Galley, W.T. (1986). The Inner Game of Music. Pan Macmillan, London Parncutt R. & McPherson G. E. (eds.) (2002). The science and psychology of music performance: creative strategies for teaching and learning. Oxford University Press, New York. Van den Hoek, M. (2005). Ους & Οφθαλμός: Η τέχνη της μουσικής ακρόασης. Εκδόσεις Φυτράκη, Αθήνα Hallam, S. (2006). Music psychology in education. Bedford Way Papers, London Harris, M. (2009). Music and the young mind: enhancing brain development and engaging learning. Rowman & Littlefield Education, Lanham Jensen, E. (2001). Arts with the brain in mind. ASCD, Virginia Levitin, D. J. (2007). This is your brain on music: the science of a human obsession. Dutton, London Perez, I. & Zattore, R. J. (eds.) (2003). The cognitive neuroscience of music. Oxford University Press, New York Patel, A. D. (2008). Music, language and the brain. Oxford University Press, New York Sloboda, J. (2005). Exploring the musical mind: cognition, emotion, ability, function. Oxford University Press, New York
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-03-2020