Μουσική εκπαίδευση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσική εκπαίδευση / Music education
ΚωδικόςΕΘ1001
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013878

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 32
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΥποχρεωτικό956
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό746

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσική εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600145181

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 18:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
H διδασκαλία του μαθήματος «Mουσική Παιδαγωγική» έχει ως στόχο να βοηθήσει τους μελλοντικούς μουσικοεκπαιδευτικούς του Tμήματος Mουσικών Σπουδών, A.Π.Θ: 1. να εξοικειωθούν με την φιλοσοφία, την έρευνα και τους διεπιστημονικούς προβληματισμούς της μουσικής εκπαίδευσης, να αναπτύξουν κριτική ικανοτητα για την αξιολόγηση αυτών των γνώσεων και να διαμορφώσουν μια δική τους θεώρηση για την φύση της μουσικής και της μουσικής εκπαιδευσης καθώς και για την σπουδαιότητά τους στην ζωή όλων των ανθρώπων, 2. να συνδιάσουν την διδακτέα ύλη για τoν ρόλο της μουσικής εκπαίδευσης ως κοινωνικής δράσης με δικές τους εμπειρίες μουσικο-κοινωνικής δράσης και μάθησης ώστε οι αποκτηθείσες στο μάθημα θεωρητικές γνώσεις να μην είναι αποκομμένε,ς από τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, στην οποία ζουν και πρόκειται να εργασθούν ως μουσικοεκπαιδευτικοί, 3. να εξασκήσουν παιδαγωγική υπευθυνότητα μέσω πρωτότυπων μουσικών διδασκαλιών σε σχολεία ή κοινοτήτες που δεν έχουν ίσες ευκαιρίες για μουσική έκφραση, δημιουργικότητα και εκπαίδευση, και 4. να προετοιμαστούν μέσω της απόκτησης ακαδημαϊκών γνώσεων και πρακτικών για την αντιμετώπιση πολλαπλών μουσικοεκπαιδευτικών προβλημάτων της πολύπλοκης και συνεχώς μεταβαλλόμενης επαγγελματικής, κοινωνικής και πολιτιστικής πραγματικότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
H διδασκαλία του μαθήματος «Mουσική Παιδαγωγική», εισάγει τους 5ετείς φοιτητές του Tμήματος Mουσικών Σπουδών, A.Π.Θ, και μελλοντικούς μουσικοεκπαιδευτικούς , στην φιλοσοφία, την διεπιστημονική έρευνα και τις «πρακτικές» της μουσικής εκπαίδευσης. Το μάθημα «Μουσική Εκπαίδευση» συμπεριλαμβάνει στον πυρήνα του περιεχομένου του το καινοτόμο, βιώσιμο (από το 2000) και διεπιστημονικό έργο C.A.L.M. (Community Action in Learning Music—http://www.mus.auth.gr/cms/?q=en/node/118​) , το οποίο έχει ως στόχο την ενεργή κοινωνική δράση και προσφορά των φοιτητών του μαθήματος, οι οποίοι διδάσκουν σε πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά «αγνοημένες» κοινότητες μάθησης ή/και σχολεία. Το πρόγραμμα CALM έχει βραβευτεί με το «Βραβείο Ακαδημαϊκής και Επιστημονικής Αριστείας στην Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» (http://excellence.minedu.gov.gr/listing/86-calm) από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθώς και με το «Βραβείο Ακαδημαϊκής Έρευνας και Καινοτομίας» από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το γεγονός ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση των φοιτητών του μαθήματος «Μουσική Εκπαίδευση» διενεργείται μέσω της ενεργούς συμμετοχής τους στην πραγματική μουσικοεκπαιδευτική διαδικασία διδάσκοντας μια τάξη σχολείου ή κοινότητας δεν πρέπει να θεωρηθεί ως μια πρακτική εξάσκηση που ακολουθεί ή συμπληρώνει το θεωρητικό μέρος ενός μουσικοπαιδαγωγικού μαθήματος, όπως συμβαίνει συνήθως στην ανώτατη εκπαίδευση. Αντιθέτως, αποτελεί μια έμπρακτη εφαρμογή του εκπαιδευτικού μοντέλου της «κοινότητας μάθησης», σύμφωνα με το οποίο η ακαδημαϊκή γνώση πηγάζει, τροφοδοτείται και κατευθύνει την επιστημονική μελέτη και έρευνα του φοιτητή μέσα από τις εμπειρίες, τις ανάγκες και το κοινωνικό έργο του (βλ. για την διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος ειδικό κεφάλαιο στο The Oxford Handbook of Music Education (Volume 2, σελ. 371-388). Oxford: Oxford University Press. Τα θέματα στα οποία επικεντρώνεται η διδακτέα ύλη είναι, μεταξύ άλλων, τα εξής: 1) Η μουσική εκπαίδευση και ο ρόλος της στην ζωή των ανθρώπων, 2) Ανασκόπηση της φιλοσοφίας και των θεωριών της μουσικής παιδαγωγικής, 3) Διεπιστημονικές προσεγγίσεις της μουσικής εκπαίδευσης (Μουσική Ψυχολογία/Παιδαγωγική/Πολιτισμικές Επιστήμες) 4) Μουσική διδακτική/μαθησιακή διαδικασία ως συλλογική, κοινωνική και δημοκρατική δράση 5) Εκπαιδευτικά προγράμματα Γενικής Μουσικής σε νέα πλαίσια 6) Μουσικός αυτοσχεδιασμός και σύνθεση ως μουσικοεκπαιδευτικές «πρακτικές» 7) Μουσική δημιουργικότητα ως εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική κοινωνικοποίησης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Επιστημονικά άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Άσκηση Πεδίου250,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,3
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο150,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων60,2
Εκπόνηση μελέτης (project)351,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών250,8
Καλλιτεχνική δημιουργία451,5
Κοινωνική προσφορά100,3
Σύνολο2408
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Eπιλογή κεφαλαίων από: McPHERSON, G.Ε., & WELCH, G. F. (Eds.) (2012). The Oxford Handbook of Music Education (Volumes 1 & 2. Oxford: Oxford University Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-06-2020