Σωματικές μέθοδοι και μουσική εκπαίδευση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣωματικές μέθοδοι και μουσική εκπαίδευση / Somatic methods and music education
ΚωδικόςΕΘ2013
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΝικόλαος Ζαφρανάς
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018027

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 93
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής844
ΣύνθεσηΕπιλογής844

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣωματικές μέθοδοι και μουσική εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145206

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Θεωρητική και βιωματική κατάρτιση στις Σωματικές Μεθόδους Yoga Therapy, Rehabilitation Pilates και Body Mapping με εστίαση στην εκπαίδευση των μουσικών. Στόχος του μαθήματος είναι η ολοκληρωμένη ενημέρωση και κατάρτιση των μουσικών στις υγιείς συνθήκες εργασίας. Η ευζωία στην εκπαίδευση των μουσικών περιλαμβάνει τρεις σημαντικούς άξονες: τον μουσικό, το μουσικό όργανο και το περιβάλλον. Βασισμένες στην ενότητα πνεύματος και σώματος και αντιτιθέμενες στον Καρτεσιανό δυαδισμό, οι Σωματικές Μέθοδοι συμπληρώνουν την μουσική εκπαιδευτική διαδικασία με θεωρητικές γνώσεις και με κινητικές πρακτικές οι οποίες προλαμβάνουν την σωματική και ψυχική εξάντληση και τους τραυματισμούς. Οι διαλέξεις καλύπτουν το θεωρητικό μέρος το οποίο και αποτελεί την βάση των βιωματικών εργαστηρίων. Η αξιολόγηση γίνεται κατά κύριο λόγο μέσω της συμμετοχικότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην διερεύνηση των Σωματικών Μεθόδων για Μουσικούς, οι οποίες αποτελούν ειδικό τομέα του κλάδου της Ιατρικής των Παραστατικών Τεχνών (Performing Arts Medicine). Περιλαμβάνει την βασική θεωρητική κατάρτιση σε τομείς της υγείας των μουσικών, των κινδύνων που ελλοχεύουν κατά τη διάρκεια της μελέτης και της ερμηνείας, της εργονομικής σχέσης με το όργανο και της εργονομικής σχέσης με το περιβάλλον. Σε πρακτικό επίπεδο, το μάθημα στοχεύει στην δημιουργία μίας βασικής ρουτίνας η οποία ξεκινά από την σωματική ενδοσκόπηση μέσω αναπνοής και κίνησης, συνεχίζει στην κατανόηση των κανόνων παραγωγής ήχου μέσω φωνής ή μουσικού οργάνου και ολοκληρώνεται στην δημιουργία ενός εποικοδομητικού περιβάλλοντος μουσικής πράξης. Στο πλαίσιο της Ιατρικής των Παραστατικών Τεχνών, πρακτικές Σωματικών Μεθόδων με παράδοση χιλιάδων ετών συνδυάζονται με τις πιο σύγχρονες τεχνογνωσίες αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα των μουσικών αποτελεσματικά και επί του μονίμου. Η σταδιακή συνειδητοποίηση της πολύπλοκης και πολυδιάστατης φύσης του μουσικού μέσα από τις διαλέξεις και τις σωματικές εξερευνήσεις επιφέρει με τη σειρά της ερωτήματα στοχαστικής φύσεως από τα οποία αναδύεται η άρρηκτη σύνδεση μεταξύ πνεύματος και σώματος.
Λέξεις Κλειδιά
Σωματικές Μέθοδοι, Yoga Therapy, Rehabilitation Pilates, Body Mapping
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις οπτικοακουστικού υλικού στα πλαίσια διαλέξεων, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους διδασκόμενους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων421,4
Άλλο / Άλλα391,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Φυσική παρουσία, συμμετοχικότητα (συζήτηση και συμμετοχή κατά τη διάρκεια του μαθήματος), συμπλήρωση ημερολογίων/ερωτηματολογίων, γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bertherat, T. (1976) Le corp a ses raisons. Paris: Seuil. Alexander, F.M. (1997 [1932]) The Use of the Self. New York: IRDEAT. Bruser, M. (1997) The art of practicing: a guide to making music from the heart. New York: Bell Tower. Conable, B. & Conable, W. (2000) What every musician needs to know about the body: The practical application of body mapping to making music. (Rev. ed.) Portland, OR: Andover Press. Rosset, A. Llobet, J. & Odam, G. (2009) Le corps du musicien: Manuel de prevention pour une pratique optimal, trans H. Garrabé & H. Arcier. Montauban: aleXitère.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-07-2019