Μουσικοθεραπεία: Ασκήσεις αναστοχασμού και αυτογνωσίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσικοθεραπεία: Ασκήσεις αναστοχασμού και αυτογνωσίας / Music therapy: Exercises for reflection and awareness
ΚωδικόςΕΘ2010
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018021

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής844
ΣύνθεσηΕπιλογής844

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσικοθεραπεία: Ασκήσεις αναστοχασμού και αυτογνωσίας
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600145208

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Θεραπευτικοί παράγοντες στην ομαδική μουσικο-ψυχοθεραπεία σε υποστηρικτικό επίπεδο: 1. Η ανακάλυψη και η αποδοχή άγνωστων ή μη αποδεκτών πλευρών του εαυτού μου. 2. Η δυνατότητα να λέω τι με απασχολεί αντί να το κρατάω μέσα μου. 3. Τα άλλα μέλη μου λένε έντιμα τι σκέπτονται για μένα. 4. Μαθαίνω πώς να εκφράζω τα συναισθήματά μου. 5. Η ομάδα μου μαθαίνει την εντύπωση που δίνω στους άλλους. 6. Αποκτώ τη δυνατότητα της έκφρασης και μετουσίωσης αρνητικών ή θετικών συναισθημάτων προς τα άλλα μέλη ή τον θεραπευτή. 7. Μαθαίνω ότι πρέπει να έχω εγώ την τελική ευθύνη για τον τρόπο που ζω, άσχετα από την καθοδήγηση και την υποστήριξη που παίρνω από τους άλλους. 8. Μαθαίνω να επικοινωνώ καλύτερα με τους άλλους με συμβολικό ή/και ρεαλιστικό τρόπο. 9. Βλέποντας ότι οι άλλοι ωφελούνται όταν αποκαλύπτουν θέματ που προκαλούν ντροπή και ρισκάρουν να τα λένε, βοηθιέμαι να κάνω και εγώ το ίδιο. 10. Μαθαίνω να εμπιστεύομαι τις ομάδες και τους άλλους ανθρώπους. Αριθμός συμμετεχόντων: Μέχρι 10 φοιτητές, από το τέταρτο έτος και πάνω, οι οποίοι θα επιλέγονται με συγκεκριμένα κριτήρια προσωπικής ωριμότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να δώσει τη δυνατότητα στον φοιτητή να εκπαιδευτεί βιωματικά στη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής, στην κλινική χρήση και λειτουργία της στη μουσικοθεραπεία, όπως και σε θέματα που αφορούν στη βελτίωση της αυτογνωσίας, επικοινωνίας και ψυχοσωματικής υγείας του ανθρώπου μέσα από διαφορετικά μοντέλα ομαδικής μουσικο-ψυχοθεραπείας. Το μάθημα αυτό θα αποτελείται από συστηματική βιωματική εκπαίδευση κυρίως σε ομαδικό επίπεδο, με δυνατότητα προσωπικής συμμετοχής σε ομάδα δράσης αλλά και σε ομάδα παρατήρησης. Η εκπαίδευση εστιάζει στην εξειδικευμένη χρήση μουσικής ακρόασης, αυτοσχεδιασμού και σύνθεσης κυρίως σε ομαδικό επίπεδο. Δίνεται η δυνατότητα διερεύνησης και συζήτησης διαφόρων μοντέλων ομαδικής μουσικο-ψυχοθεραπείας σε υποστηρικτικό κυρίως επίπεδο. Η ομαδική μουσικο-ψυχοθεραπεία είναι μια μορφή θεραπείας, κατά την οποία ορισμένα μέλη, προσεκτικά επιλεγμένα, τοποθετούνται μέσα σε μια ομάδα, με σκοπό να βοηθήσει ο ένας τον άλλο να πραγματοποιήσουν κάποια αλλαγή σε θέματα προσωπικής εξέλιξης. Η ομάδα κατευθύνεται από έναν εκπαιδευμένο θεραπευτή, ο οποίος, για να πετύχει αυτές τις τροποποιήσεις, χρησιμοποιεί μεθοδικά τις αλληλεπιδράσεις των μελών της. Υπάρχουν ειδικές ενδείξεις για ομαδική μουσικο-ψυχοθεραπεία, η οποία και πλεονεκτεί σ' αυτές τις περιπτώσεις έναντι των ατομικών. Στις ενδείξεις αυτές περιλαμβάνονται άνθρωποι που έχουν την τάση να εξαρτώνται πάρα πολύ από έναν ατομικό θεραπευτή, συνεσταλμένα και απομονωμένα άτομα, άνθρωποι με φοβίες, με ανταγωνισμό προς τα αδέλφια τους, με αντιπαλότητα ή φόβο προς τα γονεϊκά πρότυπα, έφηβοι με συγκεχυμένη ταυτότητα φύλου και παιδιά με δυσκολίες στην κοινωνική τους προσαρμογή. Υπάρχουν πολυάριθμοι τύποι ομαδικής μουσικο-ψυχοθεραπείας, κατευθυνόμενες και μη κατευθυνόμενες, με διάφορους θεωρητικούς προσανατολισμούς, διάφορους στόχους και ποικίλες τεχνικές. Οι κατευθυνόμενες βασίζονται σε διδακτικές ή εκπαιδευτικές αρχές και είναι χρήσιμες για το χειρισμό ενός κοινού προβλήματος. Οι μη κατευθυνόμενες ομάδες λειτουργούν συνήθως πάνω σε ψυχαναλυτικές βάσεις.
Λέξεις Κλειδιά
μουσική, ψυχοθεραπεία, ομάδες, προσωπική ωρίμανση, ενεργητικός, παρατηρητής.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Εργαστηριακή Άσκηση521,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών682,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ουσιαστική συμμετοχή στο μάθημα και συνεπής παράδοση εργασιών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ανάλογα με τις ανάγκες του/της φοιτητή/τριας
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
According to the needs of the student.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-02-2020