Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Θεραπευτικοί παράγοντες στην ομαδική μουσικο-ψυχοθεραπεία σε υποστηρικτικό επίπεδο:
1. Η ανακάλυψη και η αποδοχή άγνωστων ή μη αποδεκτών πλευρών του εαυτού μου.
2. Η δυνατότητα να λέω τι με απασχολεί αντί να το κρατάω μέσα μου.
3. Τα άλλα μέλη μου λένε έντιμα τι σκέπτονται για μένα.
4. Μαθαίνω πώς να εκφράζω τα συναισθήματά μου.
5. Η ομάδα μου μαθαίνει την εντύπωση που δίνω στους άλλους.
6. Αποκτώ τη δυνατότητα της έκφρασης και μετουσίωσης αρνητικών ή θετικών συναισθημάτων προς τα άλλα μέλη ή τον θεραπευτή.
7. Μαθαίνω ότι πρέπει να έχω εγώ την τελική ευθύνη για τον τρόπο που ζω, άσχετα από την καθοδήγηση και την υποστήριξη που παίρνω από τους άλλους.
8. Μαθαίνω να επικοινωνώ καλύτερα με τους άλλους με συμβολικό ή/και ρεαλιστικό τρόπο.
9. Βλέποντας ότι οι άλλοι ωφελούνται όταν αποκαλύπτουν θέματ που προκαλούν ντροπή και ρισκάρουν να τα λένε, βοηθιέμαι να κάνω και εγώ το ίδιο.
10. Μαθαίνω να εμπιστεύομαι τις ομάδες και τους άλλους ανθρώπους.
Αριθμός συμμετεχόντων: Μέχρι 10 φοιτητές, από το τέταρτο έτος και πάνω, οι οποίοι θα επιλέγονται με συγκεκριμένα κριτήρια προσωπικής ωριμότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να δώσει τη δυνατότητα στον φοιτητή να εκπαιδευτεί βιωματικά στη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής, στην κλινική χρήση και λειτουργία της στη μουσικοθεραπεία, όπως και σε θέματα που αφορούν στη βελτίωση της αυτογνωσίας, επικοινωνίας και ψυχοσωματικής υγείας του ανθρώπου μέσα από διαφορετικά μοντέλα ομαδικής μουσικο-ψυχοθεραπείας.
Το μάθημα αυτό θα αποτελείται από συστηματική βιωματική εκπαίδευση κυρίως σε ομαδικό επίπεδο, με δυνατότητα προσωπικής συμμετοχής σε ομάδα δράσης αλλά και σε ομάδα παρατήρησης. Η εκπαίδευση εστιάζει στην εξειδικευμένη χρήση μουσικής ακρόασης, αυτοσχεδιασμού και σύνθεσης κυρίως σε ομαδικό επίπεδο. Δίνεται η δυνατότητα διερεύνησης και συζήτησης διαφόρων μοντέλων ομαδικής μουσικο-ψυχοθεραπείας σε υποστηρικτικό κυρίως επίπεδο.
Η ομαδική μουσικο-ψυχοθεραπεία είναι μια μορφή θεραπείας, κατά την οποία ορισμένα μέλη, προσεκτικά επιλεγμένα, τοποθετούνται μέσα σε μια ομάδα, με σκοπό να βοηθήσει ο ένας τον άλλο να πραγματοποιήσουν κάποια αλλαγή σε θέματα προσωπικής εξέλιξης. Η ομάδα κατευθύνεται από έναν εκπαιδευμένο θεραπευτή, ο οποίος, για να πετύχει αυτές τις τροποποιήσεις, χρησιμοποιεί μεθοδικά τις αλληλεπιδράσεις των μελών της.
Υπάρχουν ειδικές ενδείξεις για ομαδική μουσικο-ψυχοθεραπεία, η οποία και πλεονεκτεί σ' αυτές τις περιπτώσεις έναντι των ατομικών. Στις ενδείξεις αυτές περιλαμβάνονται άνθρωποι που έχουν την τάση να εξαρτώνται πάρα πολύ από έναν ατομικό θεραπευτή, συνεσταλμένα και απομονωμένα άτομα, άνθρωποι με φοβίες, με ανταγωνισμό προς τα αδέλφια τους, με αντιπαλότητα ή φόβο προς τα γονεϊκά πρότυπα, έφηβοι με συγκεχυμένη ταυτότητα φύλου και παιδιά με δυσκολίες στην κοινωνική τους προσαρμογή.
Υπάρχουν πολυάριθμοι τύποι ομαδικής μουσικο-ψυχοθεραπείας, κατευθυνόμενες και μη κατευθυνόμενες, με διάφορους θεωρητικούς προσανατολισμούς, διάφορους στόχους και ποικίλες τεχνικές.
Οι κατευθυνόμενες βασίζονται σε διδακτικές ή εκπαιδευτικές αρχές και είναι χρήσιμες για το χειρισμό ενός κοινού προβλήματος. Οι μη κατευθυνόμενες ομάδες λειτουργούν συνήθως πάνω σε ψυχαναλυτικές βάσεις.
Λέξεις Κλειδιά
μουσική, ψυχοθεραπεία, ομάδες, προσωπική ωρίμανση, ενεργητικός, παρατηρητής.