Μουσικά σύνολα: Κλασική ανατολική μουσική ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσικά σύνολα: Κλασική ανατολική μουσική ΙΙ / Music ensembles: Classical oriental music II
ΚωδικόςΜΠ3036
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018025

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογήςΕαρινό-2
ΣύνθεσηΕπιλογήςΕαρινό-2

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσικά σύνολα: Κλασική ανατολική μουσική ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600145220

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοMusic Studies (Thermi)
ΌροφοςGroundfloor
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοFriday 14:00 to 16:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΕΒ1003 Θεωρία και πράξη ψαλτικής τέχνης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mε την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτητές θα 1. εξοικειωθούν με το ρεπερτόριο της Λόγιας Μουσικής της Πόλης (συνθέτες, φόρμες), 2. εξασκηθούν σε κρατήματα σε βυζαντινή σημειογραφία, 3. γνωρίσουν τη μεθοδολογία εκμάθησης κομματιών αυτών των ρεπερτορίων: μελέτη μακαμιών και ουσουλιών, παραλλαγή, μέλος, 4. παίξουν και ψέλνουν/τραγουδήσουν αντιπροσωπευτικά κομμάτια των προαναφερθέντων ρεπερτορίων, 5. έρθουν σε επαφή με χαρακτηριστικά μουσικά όργανα, ηχοχρώματα και κουρντίσματα της ανατολικής κλασικής μουσικής.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Tο παρόν μάθημα είναι πρακτικής φύσεως και στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με την ανατολική κλασική μουσική, μέσα από τη μελέτη και το παίξιμο αντιπροσωπευτικών μουσικών κομματιών της Λόγιας Μουσικής της Πόλης και βυζαντινών/μεταβυζαντινών κρατημάτων, κυρίως εκείνων που αναφέρονται σε κάποιο μουσικό όργανο. Η λίστα των συνθετών Λόγιας Μουσικής της Πόλης που θα μελετηθούν περιλαμβάνει τους εξής: Ζαχαρίας Χανεντές, Δημήτριος Καντεμίρης, Πετράκης (Πέτρος Πελοποννήσιος), Νικολάκης, Αδελφοί Κυριαζήδες κ.ά. Από τους συνθέτες κρατημάτων αναφέρουμε τον Άγιο Ιωάννη Κουκουζέλη, τον Μανουήλ Χρυσάφη, τον Θεοφάνη Καρύκη κ.ά. Επίσης, θα μελετηθούν μερικά σπουδαία δείγματα ελληνικής παραδοσιακής μουσικής από μουσικά χειρόγραφα με μεσοβυζαντινή σημειογραφία και εξηγήσεις σύγχρονων μουσικολόγων (Δ. Μαζαράκη, Θ. Αποστολόπουλο, Κ. Καλαϊτζίδη). Η ερμηνεία των επιλεγμένων κομματιών θα γίνει με τη φωνή και όργανα Ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και ανατολικής/δυτικής μη ισοσυγκερασμένης μουσικής, όπως κανονάκι, ούτι, λάφτα, πολίτικη λύρα, ταμπούρ, γυαλί ταμπούρ, μπεντίρ, νέι, βιολί, τσέλο, κοντραμπάσσο κ.ά.
Λέξεις Κλειδιά
Λόγια μουσική της Πόλης, κρατήματα, μακάμ, ουσούλ, εξήγηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρησιμοποιούνται αρχεία powerpoint, ψηφιακού ήχου και εικόνας, e-mail.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο401,3
Καλλιτεχνική δημιουργία100,3
Εξετάσεις30,1
Συναυλία70,2
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
H αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση την έμπρακτη συμμετοχή τους στο μάθημα, που είναι πρακτικής φύσεων, την μελέτη των κομματιών που θα πραγματοποιήσουν ως εργασίες για το σπίτι, και τη συμβολή τους στη συναυλία που ετοιμάζεται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Γρηγόριος Αναστασίου, Τα κρατήματα στην Ψαλτική Τέχνη (Αθήνα: Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας, 2005). - Χρίστος Τσιαμούλης, Αριθμητικό τροπικό σύστημα της ελληνικής μουσικής (Αθήνα: Χ. Νάκας - Κ. Παπαγρηγορίου, 2011).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Apostolopoulos, Thomas, and Kalaitzidis, Kyriakos, Rediscovered Musical Treasures. Exegeses of Secular Oriental Music, Part 1 (București: Editura Universității Naționale de Muzică București, 2019). | Μαλιάρας, Νίκος, Βυζαντινά μουσικά όργανα (Αθήνα: Χ. Νάκας - Κ. Παπαγρηγορίου, 2008). | Feldman, Walter, Music of the Ottoman Court: makam, composition and the early instrumental repertoire, Intercultural Music Studies 10 (Berlin: VWB-Verlag für Wissenschaft und Bildung, 1996) | Iorga, Nicolae, Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο, μετφρ. Γ. Καρά, πρόλογος Ν. Σβορώνου, β΄ ανατ. (Αθήνα: Gutenberg, 1989). | Kalaitzidis, Kyriakos, Post-Byzantine Music Manuscripts as a Source for Oriental Secular Music (15th to Early 19th Century), translated by Kiriaki Koubaroulis and Dimitri Koubaroulis, Istanbuler Texte und Studien 28, Orient Institut Istanbul (Würzburg: Ergon Verlag, 2012). | Ρωμανίδης, Ιωάννης, Ρωμῃοσύνη, Ρωμανία, Ρούμελη, γ΄ έκδ. (Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πουρναρά, 2002).| Wright, Owen, The Collection of Notations, Volume 2: Commentary (Aldershot, Burlington USA, Singapore, Sydney: Ashgate, 2000).| Χατζημιχελάκης, Γεώργιος, Η θεωρία και η πράξη του εξωτερικού μέλους μέσα από τα έντυπα θεωρητικά συγγράμματα του 19ου αιώνα, Διδακτορική διατριβή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Κέρκυρα, 2013). | Γιαννόπουλος, Εμμανουήλ, Θεωρητικὲς ὑπηχήσεις καὶ μουσικὲς κλίμακες Γρηγορίου Πρωτοψάλτου (Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2011). | Aydemir, Μurat, Το τουρκικό μακάμ (Αθήνα: Fagottobooks, 2012)| Αποστολόπουλος, Θωμάς, “Ἡ Ψαλτικὴ καὶ τὸ ἀνατολικὸν περιήχημα ἢ ἡ Ψαλτικὴ καὶ οἱ συγγενεῖς κοσμικὲς μουσικὲς παραδόσεις”, σε Ἐπιτεύγματα καὶ προοπτικὲς στὴν ἔρευνα καὶ μελέτη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Τόμος ἀφιερωμένος στὸν καθηγητὴ Γρηγόριο Θ. Στάθη, επιμ. Κ. Καραγκούνης, σσ. 118-126, Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Τομέας Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας (Αθήνα: Παναγόπουλος, 2014). || Εὐτέρπη - Βίβλος καλουμένη Εὐτέρπη, Περιέχουσα συλλογὴν ἐκ τῶν νεοτέρων καὶ ἡδυτέρων ἐξωτερικῶν μελῶν, μὲ προσθήκην ἐν τῷ τέλει καί τινων ῥωμαϊκῶν τραγῳδιῶν εἰς μέλος ὀθωμανικὸν καὶ εὐρωπαϊκόν, ἐξηγηθέντων εἰς τὸ νέον τῆς Μουσικῆς σύστημα παρὰ Θεοδώρου Φωκέως καὶ Σταυράκη Βυζαντίου, ed. Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ (Κωνσταντινούπολις: Τυπογραφία τοῦ Κάστορος, 1830, repr. Αθήνα: Κουλτούρα). | Πανδώρα - Ἡ Πανδώρα ἤτοι συλλογὴ ἐκ τῶν νεωτέρων καὶ ἡδυτέρων ἐξωτερικῶν μελῶν εἰς τόμους δύο. Περιέχουσα Γραικικὰ τραγώδια ἑξήκοντα καὶ δύο, καὶ ἕτερα εἴκοσι εἰς μέλος εὐρωπαϊκόν, μὲ προσθήκην ἐν τῷ τέλει ἑνὸς μαθήματος γραικικοῦ εἰς μακάμια (ἤτοι ἤχους) ἑβδομήκοντα καὶ πέντε, ἐξηγηθέντα εἰς τὴν νέαν τῆς μουσικῆς μέθοδον παρὰ Θεοδώρου Παπᾶ Παράσχου Φωκαέως (Κωνσταντινούπολις: Πατριαρχικὸν τοῦ Γένους Τυπογραφεῖον, 1843): reedited as Μεταβυζαντινὰ Ῥωμαϊκὰ Ἄσματα. | Gheorghiță, Nicolae, “The Byzantine Chant in the Romanian Principalities during the Phanariot Period (1711-1821)”, Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Musica 54, 1 (2009), σσ. 39-82. Αλεξάνδρου, Μαρία, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσική (Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2016). || Răileanu, Constantin, Dimitrie Cantemir, Melo, Integrala compozițiilor cantemiriene din “Kitab-ı İlmi’l-musiki ala Vechi’l-Hurufat” (Cartea științei muzicii după felul literelor), Ansamblul Cameral de Muzică Veche Anton Pann, 2 cds (București, 2017).
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-09-2019