Αρχές και μέθοδοι του ποιμαντικού έργου.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑρχές και μέθοδοι του ποιμαντικού έργου. / Principles and Methods of Pastoral Work.
ΚωδικόςΠΜ16
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Γκίκας
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015750

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 17
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν1110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν1110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑρχές και μέθοδοι του ποιμαντικού έργου.
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600146232
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Πτυχίο Ορθοδόξου Θεολογίας ή ό,τι προβλέπει ο κανονισμός του ΠΜΣ του Τμήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι: α) οι φοιτητές θα αποκτήσουν ειδικές γνώσεις επί του αντικειμένου της ποιμαντικής μέσα από την έρευνα. β) θα ενημερωθούν άμεσα και ρεαλιστικά με τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι ποιμένας και οι κοινωνικοί λειτουργοί στην επιτέλεση του έργου τους. γ) θα καλλιεργήσουν το φρόνημα συνεργασίας των λαϊκών θεολόγων με την ενοριακή ζωή ως συνεργατών του ποιμένα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγικά περί του περιεχομένου και του σκοπού του μαθήματος. Παρουσίαση των προς επεξεργασία θεμάτων των φροντιστηριακών εργασιών και κατευθύνσεις για τη σύνταξή τους. Βιβλιογραφική ενημέρωση. 2). Βασικές αρχές της ποιμαντικής πράξης. Ποιμαντική και μεθοδολογία στην εκκλησιαστική παράδοση. 3). Οι προϋποθέσεις της ποιμαντικής διακονίας και πράξης. 4). Η δομή του εκκλησιαστικού σώματος ως φορέα της Ποιμαντικής. Ιερωσύνη, Χάρισμα και Θεσμός. 5). Η προσωπικότητα του ποιμένα και η ευθύνη του έναντι του ποιμνίου. Ποιμαντική των Μυστηρίων. 6). Θεραπευτική Ποιμαντική. Η εξατομίκευση των δράσεων και η ποιμαντική παρέμβαση 7). Ποιμαντική και Κανονική Παράδοση. Ποιμαντική και σύγχρονος κόσμος. 8). Ενορία και διοίκηση. Ενορία και κοινωνικοί θεσμοί. 9). Πνευματική καθοδήγηση (Συμβουλευτική) και ψυχοθεραπεία σήμερα. Συνεργασία, αντιπαλότητα ή απομόνωση. 10). Εφηβική ζωή και προσωπική ταυτότητα. 11). Προσωπικότητα. Παράγοντες ανάπτυξης της προσωπικότητας. Παθολογική προσωπικότητα. 12). Η ορθόδοξη ψυχοθεραπεία και η σχέση της με την πατερική θεραπευτική πράξη. 13). Πνευματική ζωή και ψυχική υγεία.
Λέξεις Κλειδιά
Ποιμαντική, ιεροσύνη, ενορία, μυστήρια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διδασκαλία στην τάξη και με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας καθώς και συζήτηση επί των εισηγήσεων. Στο μάθημα δίνονται και φροντιστηριακές εργασίες σχετικές με το επιλεγόμενο αντικείμενο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων60
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Εξετάσεις1
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Αξιολόγηση της εργασίας και προφορική εξέταση επί του αντικειμένου της εργασίας και της διδαχθείσης ύλης. Προσμετράται η συμμετοχή στα μαθήματα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δεν διανέμονται συγκεκριμένα συγγράμματα αλλά δίνεται στους φοιτητές εκτενής κατάλογος σχετικής βιβλιογραφίας.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Μοναχού Αβραάμ Αγιορείτου, (2005). Περί Ισότητος των δύο φύλων. Η καταπίεση των γυναικών. Αθήνα: Ποιμενικός Αυλός. Αγουρίδη Σάββα, (1998). Ανοχή και Ανεξιθρησκεία στον δυτικό κόσμο. Πότε και πώς παρουσιάσθηκαν. Αθήνα: Άρτος Ζωής. Αγουρίδη Σάββα, (1978). Ψυχολογία και Θρησκευτική Ζωή. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Αλεξίου Ιερομονάχου Καρακαλινού, (χ.χ.). Θεραπεία της Ψυχής. Πατέρες και ψυχολόγοι σε διάλογο. Αθήνα: Αρμός. Αλεξίου Λίνας, Ζουμπουλάκη Στ., Καραποστόλη Β., Λιόπιβατς Θ., (1994). Ρατσιστές δεν είναι μόνο οι άλλοι. Αθήνα: Εκπαιδευτήρια Κωστέα Γείτονα. Άνθρωπος και Περιβάλλον. Δοκίμια για τη σχέση του ανθρώπου με τον περιβάλλοντα κόσμο. (1994). Πάφος: Ιερά Βασιλική και Σταυροπηγι8ακή Μονή Αγίου Νεοφύτου. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (2008). Παραμυθητική Θεολογία. Αθήνα: Δομή. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (1998). Εν ασθενείας Καύχησις. Αθήνα: Αρμός. π. ΑυγουστίδηςΑδαμάντιος, (1999). Η ανθρώπινη Επιθετικότητα, Ποιμαντική και ψυχολογική προσέγγιση στην Κλίμακα του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου. Αθήνα: Ακρίτας. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (2011). Ποιμένας Θεραπευτής. Ζητήματα ποιμαντικής ψυχολογίας και ποιμαντικής πρακτικής. Αθήνα: Ακρίτας. BalthazartJacques, (2016). Η Βιολογία της ομοφυλοφιλίας. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης. Βάντσος Χρήστος, (1990). Θέματα Ποιμαντικής Ψυχολογίας. Θεσσαλονίκη. Βαρβούνη Γ., Προσκυνηματικές εκδρομές και ιερές αποδημίες, περιοδ. Θεολογία, τ. 80, τεύχ. 1 Ιανουάριος-Μάρτιος 2009, σσ. 191-211. Βαρριάς Αριστείδης, (). Η Ποιμαντική του «Περιθωρίου. Περιθωριακότητα και Εκκλησία. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. BloomAnthony, (2008). Το μυστήριο της ίασης. Αθήνα: Εν πλω. BloomAnthony, (2012).Ο θάνατος ως κέρδος. Αθήνα: Εν πλω. Γιαννακοπούλου Βαρβάρα, (2010). Η Πνευματική καθοδήγηση στην συνοπτική φιλοκαλία του οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού. Αθήνα. Γιαννακοπούλου Βαρβάρα, (2004). Ποιμαντική κατά την Θεολογία και Π΄ραξη των Αγίων Αθήνα: Γκέλμπεσης. Γιαννακοπούλου Βαρβάρα, (2005). Συμβουλευτική Ποιμαντική. Αθήνα. Γιαννής Ευστάθιος,(2002). Οικολογία και Πολιτισμός. Προλεγόμενα σε μια ελληνορθόδοξη πρόταση περιβαλλοντικής αγωγής. Αθήνα. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2007). Χρύσανθου Ιεροσολύμων: Διδασκαλία ωφέλιμος περί μετανοίας και εξομολογήσεως, Θεσσαλονίκη. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2016). Ομοφυλοφιλία, Μια σύγχρονη ποιμαντική πρόκληση. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2005). Ο πνευματικός και το μυστήριο της μετανοίας. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2005). Μαθήματα Ποιμαντικής. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2002). Ο Πνευματικός και το Μυστήριον της Μετανοίας. Θεσσαλονίκη. Γκοτζαμάνης Βασίλειος, (1992).Η πολυεδρικότητα του Είναι. Θεσσαλονίκη: Πουρναράς. Γρηγορίου μοναχού Αγιορείτου, (2010). Πέρα από τα Σύννεφα (εγκεφαλικός θάνατος και «πτωματικές» μεταμοσχεύσεις). Άγιον Όρος. DworkinRonald (2013). Η επικράτεια της ζωής, Αμβλώσεις, ευθανασία και ατομική ελευθερία. Αθήνα: Αρσενίδη. EvdokimovP. (1967). Μυστήριον της Αγάπης. Το συζυγικό μυστήριο υπό το φως της ορθοδόξου παραδόσεως. Αθήνα. Εκκλησία και άτομα με ειδικές ανάγκες, (1999). Αθήνα: Αποστολική Διακονία. π. Ζήσης Θεόδωρος. (2001). Παρηγοριά πενθούντων. Οι παραμυθητικές επιστολές του Μ. Βασιλείου. Θεσσαλονίκη: Βρυένιος. Αρχιμ. Παπαδόπουλος Ιωάννης, (1958). Ποιμαντική. Αθήνα. Φιλιππίδης Τηλέμαχος, (1990). Ποιμαντική Κοινωνικών Προβλημάτων. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Αρχιμ. Θεοδωρόπουλος Επιφάνιος, (). Προγαμιαίαι σχέσεις, Πολιτικός γάμος, Αμβλώσεις. Αθήνα: Ορθόδοξος τύπος. Θεοδώρου Ευαγγέλου, (1983). Εκκλησία και Φυσικό Περιβάλλον. Περιοδ. Εκκλησία, σσ. 321-324 και 353-355. π. Θερμός Βασίλειος, (1996). Ποιμαίνοντες μετ΄ επιστήμης. Αθήνα: Αρμός. π. Θερμός Βασίλειος, (2017). Σεξουαλικός Προσανατολισμός και ταυτότητα φύλου. Οι απαντήσεις… και οι άνθρωποι. Αθήνα: Εν πλω. Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. (2013). Εξομολογητική. Το μυστήριο της μετανοίας στην Ποιμαντική Θεολογία. Αθήνα. Ιερά Μητρόπολις Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, (2016). Η Πνευματική Ζωή του Ιερέως. Καλαμαριά. Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, (2002). Ταφή και καύση των νεκρών. Αθήνα. Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, (2007). Το Ενοριακό Ποιμαντικό έργο στη σύγχρονη κοινωνία. Αθήνα. Π. Μάρκος Αντώνιος Κόστα ντε Μποργκάρ, Πειρασμός και τραύμα, μια χριστιανική ματιά στην ομοφυλοφιλία. Αθήνα: Εν πλω. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεου, (2014). Η ιατρική εν πνεύματι επιστήμη. Η πράξη της ορθόδοξης ψυχοθεραπείας. Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας). Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεου, (2005). Βιοηθική και βιοθεολογία. Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας). π. Καλλιακμάνης Βασίλειος, (2013). Ποιμαντική και Εκκλησιολογία. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Καλλιακμάνης Βασίλειος, (2000). Μεθοδολογικά πρότερα της Ποιμαντικής. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Καλλίνικος Κωνσταντίνος. (1958). Ο Χριστιανικός γάμος και η οικογένεια. Αθήνα. Αρχιμ. Κατερέλος Αρσένιος, (2013). Μεταμοσχεύσεις, Αμβλώσεις, Περί Ψυχής. Θεσσαλονίκη: Ορθόδοξος Κυψέλη. Καρακατσάνης, Κωνσταντίνος, (2008). «Εγκεφαλικός θάνατος» και Μεταμοσχεύσεις Οργάνων. Θεσσαλονίκη: Αγιοτόκος Καπαδοκία. Αρχιμ. Κατραμάδος Σπυρίδων, (2008). «Τουρισμός και χριστιανική μαρτυρία. περιοδ. Εκκλησία, σσ. 616-622. Καραλής Γεώργιος, ( 2003). Από τους πολλούς ανθρώπους στον έναν: Η θεραπεία της Εκκλησίας για την ανθρώπινη ασθένεια. Αθήνα: Ι. Ν. Αγίου ΠαντελεήμονοςΙλισσού. Κεσελόπουλος Ανέστης, (1992). Άνθρωπος και φυσικό περιβάλλον. Σπουδή στον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο. Αθήνα: Δόμος. Κεσελόπουλος Ανέστης, (2009). Προτάσεις Ποιμαντικής Θεολογίας. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Κλάψης Εμμανουήλ (Επιμέλεια), (2006). Ορθόδοξες Εκκλησίες σε έναν πλουραλιστικό κόσμο. Αθήνα: Καστανιώτη. Κορναράκης Ιωάννης, (1986). Το πρόβλημα των σχέσεων ποιμαντικής φροντίδος και ψυχοθεραπείας εξ απόψεως ορθοδόξου. Κοσμόπουλος Αλέξανδρος, (1999). Η άσκηση του συμβουλευτικού – ποιμαντικού έργου στους κόλπους της Εκκλησίας, στο συλλογικό έργο Παιδαγωγία Ζωής, Αθήνα: Αρμός. Κουφογιάννη-ΚαρκανιάΠανωραίας. (2001). Η συμβουλευτική ψυχολογία στη Χριστιανική αγωγή. Αθήνα: Γρηγόρη. Κουφογιάννη-ΚαρκανιάΠανωραίας. (2005). Εκπαιδεύοντας θεολόγους στη Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα. Κωνσταντέλος Δημήτριος, (2005). Γάμος, Σεξουαλικότητα και Αγαμία, Μια ελληνική ορθόδοξη θεώρηση. Θεσσαλονίκη. Κωνσταντίνου Ευθυμίου, (2001). Ο γάμος και η μετασκευή του «εξ αρρωστίας εις ρώσιν». Θεσσαλονίκη. LorenzKonrad, (1978). Τα οκτώ θανάσιμα αμαρτήματα του πολιτισμού μας. Αθήνα: Θυμάρι. Μαρκάς Ιωάννης, (2018). Η ομοφυλοφιλία ως άρνηση της ανθρώπινης φύσεως. Θεσσαλονίκη: Ορθόδοξος Κυψέλη. π. Μεταλληνός Γεώργιος, (2012). Ενορία: Ο Χριστός εν τω μέσω ημών. Αθήνα: Αποστολική διακονία. Μπαλογιάννης Σταύρος, Ψυχιατρική και Ποιμαντική Ψυχιατρική, (1986). Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Μπαλογιάννης Σταύρος, (1980). Ποιμαντική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Μητροπολίτου Φθιώτιδος Νικολάου, (2003). Ευθανασία. Έγκλημα ή Ευεργεσία; Λαμία: Ιερά Μητρόπολις Φθιώτιδος. Άγιος Νεκτάριος, (χ.χ.). Ποιμαντική. Αθήνα: Νεκτάριος Παναγόπουλος. Ξενογιάννης Κωνσταντίνος, (1968). Η Εκκλησία έναντι του κοινωνικού προβλήματος. Καλαμάτα. Παύλος Πατριάρχης Σερβίας, (2019). Έτσι να λάμψει το φως. Λόγοι ποιμαντικής Παρηγορίας. Αθήνα: Εν πλω. Παναγιωτόπουλος Νικόλαος, (2017). 20 χρόνια στην Εντατική. Θέματα Ορθοδόξου Βιοηθικού Προβληματισμού. Αθήνα. Ο πνευματικός και το έργον του. (1959). Αθήνα: Αποστολική Διακονία. Παπαθανασίου Θανάσης, (1995). Ο Θεός μου ο αλλοδαπός. Αθήνα: Παρουσία. Αγίου Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, (2003). Περί ασθενείας, στο Βίος και Λόγοι. Χανιά: Ι. Μ. Χρυσοπηγής, σσ. 471-485. Το πρόβλημα της Ευθανασίας, (2002). Αθήνα: Αποστολική Διακονία. Αρχιμ. Ραμιώτης Κωνσταντίνος, (2002). Η μαγεία υπό το φως της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Αθήνα. Ρήγου Μυρτούς, (1995). Η ετερότητα του άλλου. Δοκίμιο για μια τρέχουσα μεταηθική. Αθήνα: Πλέθρον. Σιδηρόπουλος Δημήτριος, (2010). Η ποιμαντική της Εκκλησίας προς τους εφήβους μετανάστες. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. Αρχιμ. Σκρέττας Νικόδημος, (1994). Οι ακολουθίες του νυχθημέρου και η ποιμαντική τους αξιοποίηση. Δράμα. Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (2004). Ποιμαντική Γάμου, Οικογένειας και Ισότητας των δύο φύλων. Αθήνα. Σμέμαν Αλέξανδρος, (1994). Πώς πρέπει να εξομολογούμε και πώς πρέπει να εξομολογούμεθα. Κατερίνη: Τέρτιος. Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (1992). Ποιμαντική της καθημερινής Ζωής. Αθήνα. Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (χ.χ.). Επιστήμη και Τέχνη της Ποιμαντικής. Αθήνα. Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (1989). Θεραπευτική Διακονία. Αθήνα. Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (2012). Ορθόδοξη Συμβουλευτική Ποιμαντική. Αθήνα: Αρμός Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (2006). Προσκυνηματικές περιηγήσεις. Θεολογική θεμελίωση. Περιοδ. Ο Εφημέριος. Οκτώβριος, σσ. 15-18. ΣταυρόπουλοΑλέξανδρος, (2012). Ορθόδοξη συμβουλευτική Ποιμαντική. Αθήνα: Αρμός. Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (2008). Ποιμαντική Γάμου και Οικογένειας. Αθήνα: Αρμός. Συνοδικής Επιτροπής Θείας Λατρείας και Ποιμαντικού Έργου, Τα σύγχρονα Ηλεκτρονικά Μέσα στην Υπηρεσία του Ποιμαντικού Έργου της Εκκλησίας, Διαπιστώσεις και Προοπτικές. Πρακτικά Ημερίδος (Πεντέλη 12 Ιουνίου 2008). Τεντολούρης Γεώργιος, (2018). Συναισθηματική Νοημοσύνη και το έργο του Ποιμένα. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ. π. Τζέρπος Δημήτριος, (2001). Εφόδιον Ζωής. Η μετάδοση της Θ. Κοινωνίας στους ασθενείς που αντιμετωπίζουν κίνδυνο θανάτου. Αθήνα: Τήνος. Τιμιάδης Αιμιλιανού, (1965). Ποιμαντική του Μετανάστου. Αθήνα. Φίλιας Γεώργιος, (2004). Η θεολογία του πόνου», περιοδ. Σύναξη, τεύχ. 89, Ιανουαρίου-Μαρτίου, σς. 44-51. π. Φάρος Φιλόθεος, (2013). Το Πένθος. Ορθόδοξη, Λαογραφική και Ψυχολογική Θεώρηση. Αθήνα: Αρμός. Χριστιανική Ζωή και Σεξουαλικές Σχέσεις. (2015). Αθήνα: Εν πλω. Ψαριώτης Θεόδωρος, (2001). Το φυσικό περιβάλλον στην ορθόδοξη πίστη. Αθήνα: Γρηγόρη. Ψαριώτης Θεόδωρος, (1988). Θεολογική Οικολογία. Μνήμη π. Αμφιλοχίου Μακρή. Αθήνα: Αποστολική Διακονία. Ψαριώτης Θεόδωρος, (1996). Άγιος Νεκτάριος: και κηπουρός και φυσιοδίφης. Αθήνα Αποσοτλική Διακονία. Ψαριώτης Θεόδωρος, (1997). Γεροντάδες και πράσινο. Μνήμη ΓέροντοςΠροφυρίου. Αθήνα: Αποστολική Διακονία. Ware Κάλλιστος, (1994). « Η Ορθόδοξη εμπειρία της Μετανοίας» στου ιδίου: Η εντός ημών Βασιλεία. Αθήνα: Ακρίτας, σσ. 93-114.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-12-2019