ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: HEINRICH BOELL

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: HEINRICH BOELL / AUTHORS:HEINRICH BOELL
Τίτλος στα ΓερμανικάAutoren: Heinrich Böll
ΚωδικόςΒΚ0257
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΒ΄ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018058

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 14
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-6

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2015-2019)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 14
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: HEINRICH BOELL
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600146265
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένονται τα εξής αποτελέσματα: επισταμένη γνώση των κειμένων που θα συζητηθούν στην τάξη/ εξοικείωση των φοιτητών με τα χαρακτηριστικά ή τις τάσεις που διατρέχουν τα έργα του Heinrich Böll /εξοικείωση των φοιτητών με την μεταπολεμική περίοδο στη Γερμανία/ ικανότητα για συσχέτιση των λογοτεχνικών κειμένων με τα κοινωνικά, πολιτισμικά και ιστορικά συμφραζόμενα τους/ ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των φοιτητών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στην ομιλία που εκφώνησε – μια μορφή συμπυκνωμένης ποιητικής – κατά την απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας (1973), o Χάινριχ Μπελ (1917-1985) συσχετίζει τον «ορθολογισμό της Δύσης» με την αποικιοκρατία, την καταπίεση, την εξάλειψη της διαφορετικότητας και τον έλεγχο της σεξουαλικότητας. Σε αυτά αντιπροτείνει τον «ορθό λόγο της ποίησης» ορίζοντάς τον ως τον χώρο ανάμεσα στα κενά που αφήνει η επίσημη εργαλειακή λογική. Αυτή του η θέση συμβαδίζει απόλυτα με τα θέματα και τα μοτίβα που διατρέχουν το σύνολο του έργου του: διακρίνονται ο ανθρωπισμός (χριστιανικής απόχρωσης), η αντίθεση στον παραλογισμό του πολέμου, η υπόγεια πολιτική τοποθέτηση, η καταγγελία τόσο του φασισμού όσο και του μεταπολεμικού συντηρητισμού, η εναντίωση στον κομφορμισμό και τον καταναλωτισμό και η αλληλεγγύη με τους απόκληρους της κοινωνίας, τους απροσάρμοστους, τους διαφορετικούς. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο συγγραφέας πραγματώνει αυτήν την κοινωνική στράτευση μ’ ένα έργο υψηλότατης αισθητικής αξίας. Έτσι στο μάθημα τα κείμενά του εξετάζονται τόσο με τα εργαλεία της γραμματολογίας, όσο και με αυτά των πολιτισμικών σπουδών: αποτελούν κλασικό παράδειγμα για το πώς ένα κομβικό τμήμα της κοινωνικής και πολιτισμικής ιστορίας της Γερμανίας μετουσιώνεται σε αξιόλογη και πάντα επίκαιρη λογοτεχνία.
Λέξεις Κλειδιά
Χάινριχ Μπελ, μεταπολεμική Γερμανία, υψηλή λογοτεχνία και κοινωνική στράτευση, μνήμη του εθνικοσοσιαλισμού
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
παρουσιάσεις power point, προβολή ταινιών
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
προφορική παρουσίαση και γραπτή εργασία
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Heinz Ludwig Arnold (επιμ.), „Heinrich Böll“, Text+ Kritik, τ. 33 (1974) Jan Badewien, Hansgeorg Schmidt-Bergmann (Hrsg.): Ansichten eines Außenseiters. Heinrich Böll – gefeiert, bekämpft, vergessen? (=Herrenalber Forum, 74) Evangelische Akademie Baden, Karlsruhe 2014 Werner Bellmann (Hrsg.): Heinrich Böll, Romane und Erzählungen. Interpretationen. Reclam, Stuttgart 2000 Wolfgang Beutin, Klaus Ehlert, Wolfgang Emmerich... (2001), Deutsche Literaturgeschichte. Στουτγάρδη: Metzler. Böll, Heinrich, Werke: Romane und Erzahlungen. Köln : G. Middelhauve : Kiepenheuer & Witsch, [1977] Heinrich Böll (1974), «Versuch über die Vernunft der Poesie». Nobelvorlesung, gehalten am 2.Mai 1973, στο Heinz Ludwig Arnold (επιμ.), Text+ Kritik, τ. 33 (1974), 5-16. Heinrich Böll (1972), «Will Ulrike Gnade oder freies Geleit?“», Der Spiegel, 10.01.1972 (http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-43019376.html) Christine Hummel: Intertextualität im Werk Heinrich Bölls. Wissenschaftlicher Verlag, Trier 2002. Rainer Nägele (1976), Heinrich Böll. Einführung in Werk und Forschung. Φρανκφούρτη: Athenäum Fischer Taschenbuch Verlag. Jeffrey K. Olick (2007), The Politics of regret: On Collective Memory and Historical Responsibility, Routledge. Jeffrey K. Olick, Vered Vinitzky-Seroussi, Daniel Levy (επιμ.)(2011), The Collective Memory Reader, Oxford University Press. Marcel Reich-Ranicki: «Bitteres aus liebendem Herzen den Deutschen gesagt. Der neue Roman Heinrich Bölls, "Billard um halb zehn", eine große Leistung unserer jungen Literatur», εφημ. Die Welt (έκδοση Δυτικό Βερολίνο. Essen), 8. Οκτωβρίου 1959. Jörn Rüsen/ Friedrich Jaeger (2001), «Erinnerungskultur», στο Karl-Rudolf Korte, Werner Weidenfeld (επιμ.), Deutschland-TrendBuch. Fakten und Orientierungen. Βόνη: Bundeszentrale für politische Bildung, 397-428. Ralf Schnell: Heinrich Böll und die Deutschen. Kiepenheuer & Witsch, Köln 2017 Jochen Schubert (2011), Heinrich Böll. Μόναχο/ Paderborn: Fink. Jochen Schubert: Heinrich Böll, Biographie. Theiss, Darmstadt 2017. Όλγα Δρόσου (2016), «Εισαγωγή», στο Χάινριχ Μπελ, Ο γελωτοποιός και άλλες ιστορίες, μτφ. Ιωάννη Πήττα. Θεσσαλονίκη: Γράφημα, 9-11. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου (2016), « Ο διηγηματογράφος Χάινριχ Μπελ», στο The Athens Review of books, Οκτώβριος 2016, τ. 77, 38-41. Σταύρος Ζουμπουλάκης (2016), «Διαβάζοντας ένα παλιό γράμμα», στο The Athens Review of books, Οκτώβριος 2016, τ. 77, 34-37. Γιάννης Πάγκαλος (2016), «Ομαδικό πορτρέτο με τη Λένι, 45 χρόνια μετά», στο The Athens Review of books, Οκτώβριος 2016, τ. 77, σ. 42-44. Γιάννης Πάγκαλος, «Τα σπαράγματα μιας κατακερματισμένης μνήμης: Το Μπιλιάρδο στις εννιάμιση και το μετέωρο βήμα της διαχείρισης του παρελθόντος στη μεταπολεμική Γερμανία», στο Χάινριχ Μπελ, Μπιλιάρδο στις εννιάμισι, Αθήνα: Πόλις, 2018, σ. 395-447 («επίμετρο»).
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-03-2020