ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ Ι / History of Italian art I
Τίτλος στα ΙταλικάStoria dell’arte Italiana I
Κωδικός11363
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠολιτισμός
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006620

Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 43
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιταλική Γλώσσα και ΦιλολογίαΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά636

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600148017

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ (371)
ΗμερολόγιοMartedì 13:00 to 17:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
ΟΧΙ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΑ, ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΑ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΕ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥΣ
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η προσέγγιση της τέχνης της παλαιοχριστιανικής περιόδου από την εμφάνιση του Χριστιανισμού μέχρι τον 12ο αιώνα υποδεικνύει την εξάπλωση της συνολικής τέχνης της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, εκτός από τα στενά όρια του Ελλαδικού χώρου, στην Ιταλική Χερσόνησο. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται η αρχιτεκτονική, η μνημειακή ζωγραφική (τοιχογραφίες, ψηφιδωτά), η γλυπτική, η μικροτεχνία, τα ιστορημένα χειρόγραφα κλπ. που εντοπίζουμε στην Ιταλική Χερσόνησο. Εκατό περίπου χρόνια πριν την αναγνώριση του Χριστιανισμού ως ισότιμου με τις άλλες θρησκείες, η ζωγραφική είχε αρχίσει να δίνει τα πρώτα δείγματά της στους τάφους και στις κατακόμβες που σώζονται σε μεγάλη έκταση στην Ιταλία (Ρώμη, Νεάπολη, Σικελία κλπ.). Αποκαλύπτεται ο κόσμος του Χριστιανικού θριάμβου, ο οποίος από τον 4ο μΧ αιώνα ξεκίνησε με τη ραγδαία ανάπτυξη της ζωγραφικής, που έδωσε σημαντικά έργα σε τοιχογραφίες και ψηφιδωτά, εκ των οποίων πολλά από αυτά σώζονται στη Ρώμη, στη Ραβέννα κλπ. μέχρι τον 12ο αιώνα, όπου η βυζαντινή ζωγραφική διείσδυσε στον Ιταλικό χώρο από τη Βενετία μέχρι τη Σικελία με πολλούς καλλιτεχνικούς δρόμους και σε διαδοχικές εικαστικές φάσεις. Επισημαίνονται τα σημαντικότερα εικονογραφικά προβλήματα που σχετίζονται με θέματα θεολογικά. Παράλληλα αναλύεται η τεχνοτροπία των έργων η οποία εντάσσεται μέσα στις γενικότερες τάσεις που επικρατούσαν κατά την σύγχρονη εποχή. Στόχοι του μαθήματος Οι φοιτητές θα ανακαλύψουν και θα προσεγγίσουν την εικαστική ομορφιά, το πνευματικό βάθος και το ξεχωριστό ήθος της τέχνης της παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής περιόδου, όπως αυτή διαμορφώθηκε στην Ιταλική Χερσόνησο. Βασικά βοηθήματα Γ. Γ. Γούναρης, Εισαγωγή στην Παλαιοχριστιανική Αρχαιολογία Β΄, έκδ. University Studio press, Θεσσαλονίκη 2007. Ιω. Στουφή-Πουλημένου, Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία και Τέχνη, εκδ. Παρρησία, Αθήνα 2013. Ενδεικτική Βιβλιογραφία Γ. Β. Αντουράκης, Χριστιανική Αρχαιολογία και Επιγραφική. Στοιχεία από την τέχνη Ανατολής και Δύσεως, Α΄, Πανεπιστημιακές παραδόσεις, Θεωρητικό μέρος, Αθήνα 1987. Γ. Γ. Γούναρης, Εισαγωγή στην Παλαιοχριστιανική Αρχαιολογία Α΄, έκδ. University Studio press, Θεσσαλονίκη 1999. Τζ. Λόουντεν, Πρώιμη Χριστιανική και Βυζαντινή Τέχνη, Μετάφραση: Μ. Αγγελίδου, έκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 20032. Ch. Delvoye, Βυζαντινή Τέχνη, έκδ. Παπαδήμα, Αθήνα 2003. Α. Δ. Παλιούρας, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Αρχαιολογία, έκδ. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 20023. Κ. Π. Χαραλαμπίδης, Τα μνημεία της Ραβέννας, έκδ. University Studio press, Θεσσαλονίκη 2002.
Λέξεις Κλειδιά
ΙΤΑΛΙΑ, ΤΕΧΝΗ, ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
ΟΧΙ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις522,1
Εργαστηριακή Άσκηση150,6
Άσκηση Πεδίου70,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων582,3
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
G.C.ARGAN, STORIA DELL'ARTE ITALIANA, SANSONI, FIRENZE
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ERWIN PANOFSKY, IL SIGNIFICATO DELLE ARTI VISIVE, EINAUDI, TORINO / ERWIN PANOFSKY, STUDI DI ICONOLOGIA, EINAUDI, TORINO ANDRE CHASTEL, ARTE E UMANESIMO A FIRENZE AL TEMPO DI LORENZO IL MAGNIFICO, EINAUDI, TORINO
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-07-2019