ΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ / Greco-Italian Relations
Τίτλος στα ΙταλικάRelazioni greco-italiane
Κωδικός11362
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠολιτισμός
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006619

Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 119
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιταλική Γλώσσα και ΦιλολογίαΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά216

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600148021

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 15 (106)
ΗμερολόγιοΤρίτη 17:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
ΟΧΙ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών με την ιστορία της βενετικής κυριαρχίας στον ελλαδικό χώρο μέσω της κριτικής ανάπτυξης πτυχών της κοινωνίας και του πολιτισμού του αποικιακού κράτους της Γαληνότατης Δημοκρατίας στην ανατολική Μεσόγειο. Στα σεμινάρια συζητιούνται ειδικά ζητήματα σχετικά με τη θεματική ενότητα που αναπτύσσεται με διάλεξη κατά το πρώτο τμήμα του τρίωρου μαθήματος. Σε αυτό το πλαίσιο σχολιάζονται γραπτές ιστορικές πηγές. Το μάθημα βασίζεται στην ενεργό συμμετοχή των φοιτητών, οι οποίοι παροτρύνονται να εκπονήσουν εργασίες και να τις παρουσιάσουν προφορικά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Τέλος, το μάθημα υποστηρίζεται από το εκπαιδευτικό λογισμικό elearning.auth: https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=7258.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ ΣΤΟ ΒΕΝΕΤΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ: Ο ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Το μάθημα εξετάζει τα σημαντικότερα κεφάλαια της ιστορίας και του πολιτισμού της Βενετίας εστιάζοντας στην αποικιοκρατία της ιταλικής αυτής δύναμης στον ελλαδικό χώρο, κατά το χρονικό διάστημα από την Partitio Terrarum Imperii Romaniae (1204) έως την κατάλυση του βενετικού κράτους από τον Ναπολέοντα (1797). Συνοπτικά, η ύλη του μαθήματος διαρθρώνεται με βάση τις ακόλουθες ενότητες: Ιστοριογραφικές προσεγγίσεις, πηγές και εργαλεία έρευνας. Παράγοντες που συνέβαλαν στην αποικιακή επέκταση των Βενετών στην ανατολική Μεσόγειο. Τα όρια (γεωγραφικά και χρονικά) του βενετικού Κράτους της Θάλασσας (Stato da Mar). Θεσμοί, διοικητική, οικονομική και στρατιωτική οργάνωση των αποικιών, εμπόριο και ναυτιλία, κοινωνική διαστρωμάτωση και περιθωριακότητα, έμφυλοι ρόλοι, φιλανθρωπία και κοινωνική πρόνοια, θρησκευτική, εκπαιδευτική και πολιτιστική πολιτική, γλώσσα, τέχνη και κοινωνία, το πλαίσιο των σχέσεων μεταξύ κυρίαρχων και κυριαρχούμενων.
Λέξεις Κλειδιά
Βενετική Δημοκρατία, βενετικό Κράτος της Θάλασσας (Stato da Mar), ανατολική Μεσόγειος, ελληνορθόδοξοι Βενετοί υπήκοοι, 13ος-18ος αι.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η/Υ, διαδίκτυο, eClass, e-mail, προτζέκτορας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις753
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων753
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο βαθμός επίτευξης των στόχων του μαθήματος από τον κάθε φοιτητή ελέγχεται με τους ακόλουθους τρόπους: με την ενεργό συμμετοχή του στη διάρκεια των μαθημάτων, καθώς και είτε με προφορική παρουσίαση εργασίας και εκπόνηση συναφούς γραπτού δοκιμίου, είτε με γραπτή τελική εξέταση διάρκειας 2,5 ωρών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
– Στάθης Μπίρταχας, Βενετική Κύπρος (1489–1571): Οι Εκθέσεις των αξιωματούχων του ανώτατου διοικητικού σχήματος της κτήσης / Venetian Cyprus: The Reports by the Dominion’s Supreme Administrative Officials, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2019. – Παγκράτης Γ. Δ., Κοινωνία και Οικονομία στο βενετικό «Κράτος της Θάλασσας»: Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις της Κέρκυρας (1496-1538), Αθήνα: Πεδίο, 2013.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
– Μπίρταχας Σ., Κοινωνία, Πολιτισμός και Διακυβέρνηση στο βενετικό Κράτος της Θάλασσας: Το παράδειγμα της Κύπρου, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2011. – Διαλέτη Α., Πλακωτός Γ., Πούπου Α., Ιστορία της Βενετίας και της Βενετικής Αυτοκρατορίας, 11ος-18ος αι.: Κοινωνία, Οικονομία, Πολιτισμός, Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα www.kallipos.gr, 2016. Προσβάσιμο στον ακόλουθο ιστότοπο: https://repository.kallipos.gr/handle/11419/1854. – Παγκράτης Γ. Δ., «Η Βενετία της θάλασσας», στο Σπ. Ασδραχάς – Τζ. Χαρλαύτη (επιμ.), Οι Έλληνες και η Θάλασσα, Αθήνα: Μέλισσα, σ. 273-285. – Lane F. C., Βενετία η θαλασσοκράτειρα: Ναυτιλία-Εμπόριο-Οικονομία, μτφρ. Κ. Κουρεμένος, επιστημ. επιμ. Γ. Δ. Παγκράτης, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2007. – Nicol D., Βυζάντιο και Βενετία, μτφρ. Χ.-Α. Μουτσοπούλου, Αθήνα: Παπαδήμας, 2004. – Μαλτέζου Χ. (επιστημονική δ/νση), Όψεις της ιστορίας του βενετοκρατούμενου ελληνισμού: Αρχειακά τεκμήρια, Αθήνα: Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού, 1993. – Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμοι: Ι΄ & ΙΑ΄, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1974 & 1975. – Μαλτέζου Χ. (επιστημονική δ/νση), Βενετοκρατούμενη Ελλάδα: Προσεγγίζοντας την ιστορία της, 2 τόμοι, Αθήνα-Βενετία: Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών, 2010. – Cozzi G., Knapton M., Scarabello G., Storia d’Italia, τόμ. XII/1 & XII/2, La Repubblica di Venezia nell’età moderna, Torino, UTET, 1997 & 1999. – Αrbel B., «Colonie d’oltremare», στο A. Tenenti, U. Tucci (επιμ.), Storia di Venezia, τόμ. 5, Roma, Istituto della Enciclopedia Italiana, 1996, σ. 947-985. – Arbel B., «Venice’s Maritime Empire in the Early Modern Period», στο E. R. Dursteler (επιμ.), A Companion to Venetian History, 1400-1797, Leiden-Boston: Brill, 2013, σ. 125-253.
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-02-2020