ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ / INTRODUCTION TO LANGUAGE DIDACTICS
Τίτλος στα ΙταλικάINTRODUZIONE ALL' INSEGNAMENTO DELLE LINGUE
Κωδικός11221
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000574

Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 114
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιταλική Γλώσσα και ΦιλολογίαΥποχρεωτικό216

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600148083

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 15 (106)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 17:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος / επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι μελλοντικοί δάσκαλοι τις διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις που αναπτύχθηκαν στην γλωσσική εκπαίδευση και τον τρόπο που επηρέασαν την διδακτική πράξη. Επίσης, δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανατροφοδότησης των μαθητών. Ιδιαίτερα δίνεται έμφαση στην: • ανάπτυξη επίγνωσης για τη γλωσσική διδασκαλία • διεύρυνση των δρόμων και των επιλογών που έχει ο δάσκαλος • Εξέλιξη σχετικού λεξιλογίου μέσα από Κοινότητες Κοινής Πρακτικής (ΚΚΚ) (Communities of Practice) • πρόκληση διδακτικών στερεότυπων και διατήρηση της ενεργητικότητας του δασκάλου • ενημέρωση σε νέες τεχνικές με στόχο την καλύτερη αντιμετώπιση των προβλημάτων • αποκωδικοποίηση βιβλίων και λογισμικού • επιλογή μεθόδου ή αλλαγή μεθόδου σε σχέση με τα αποτελέσματα και τη στάση attitude των μαθητών σε αυτή • επιλογή μιας εκλεκτικής προσέγγισης και όχι επιλεκτικής στην διδασκαλία, δηλαδή όχι θρησκευτική προσήλωση σε μία μέθοδο αλλά επιλεκτική επιλογή ιδανικών για την περίπτωση στρατηγικών και δράσεων από διαφορετικές μεθόδους. • ανεύρεση υλικού για την επίλυση διδακτικών προβλημάτων στην τάξη Μετά το τέλος των μαθημάτων οι φοιτητές θα μπορούν: • Να αξιολογούν βιβλία διδασκαλίας ξένων γλωσσών πριν τα χρησιμοποιήσουν μέσα στην τάξη χρησιμοποιώντας τα εργαλεία αξιολόγησης που διδάχθηκαν μέσα στην τάξη. • Να αποκωδικοποιούν βιβλία διδασκαλίας ξένων γλωσσών μέσα από τα βήματα που παρουσιάσθηκαν στο σχετικό μάθημα. • Να εντάσσουν βιβλία και μαθησιακό υλικό στα μαθήματά τους με βάση τα κριτήρια που διδάχθηκαν. • Να επιλέγουν την μέθοδο διδασκαλίας που θα χρησιμοποιήσουν ανάλογα με την διδακτική περίσταση και χρησιμοποιώντας τις γενικότερες γνώσεις τους περί διδακτικής των γλωσσών που παρουσιάσθηκαν αναλυτικά κατά την διάρκεια των μαθημάτων. • Να διορθώνουν τα λάθη των μαθητών σύμφωνα με την διδακτική μέθοδο που επέλεξαν. • Να διατηρούν τον ρόλο τους μέσα στην τάξη σε συμφωνία με την διδακτική μέθοδο που επέλεξαν. • Να γνωρίζουν για τις διδακτικές μεθόδους που αναπτύχθηκαν μέσα στο χρόνο και να μπορούν να εντοπίσουν τις διαφορές με συγκριτικές μεθόδους που παρουσιάσθηκαν μέσα στην τάξη
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο του μαθήματος/Syllabus Το μάθημα χωρίζεται σε 3 ενότητες. Σε κάθε ενότητα παρουσιάζεται και ολοκληρώνεται ένας κύκλος με διαφορετικά θέματα: 1. Η πρώτη ενότητα περιέχει δύο μαθήματα που είναι αφιερωμένα στην αρχική εισήγηση για το θέμα, στην αρχή του εξαμήνου και στην τελική με αναφορά στις εξετάσεις, στο τέλος τους εξαμήνου. 2. Η δεύτερη ενότητα προσφέρει μία αρχική συζήτηση στην σχετική ορολογία και σε παραδοσιακές και σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας. 3. Η τρίτη ενότητα α είναι αφιερωμένη σε θεωρίες μάθησης και στην σύγκριση των μεθόδων διδασκαλίας και των θεωριών μάθησης. Η δεύτερη και τρίτη ενότητα, που αποτελούν και τον πυρήνα του μαθήματος αφορούν σε διαλέξεις πάνω σε γνωστικά θέματα, εργαστήριο τάξης, σεμινάρια και πρακτική άσκηση. Στις διαλέξεις ο διδάσκων παρουσιάζει και συζητά θέματα σχετικά με το αντικείμενο, ενώ στο εργαστήριο τάξης και στο σεμινάριο οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά, αφού έχουν προετοιμασθεί στο θέμα με πρότερη αυτόνομη μάθηση (σημειώνονται στο παραπάνω σχήμα ως Δ, Ε/Τ). Όπως διαφαίνεται και στο σχεδιάγραμμα παραπάνω, αλλά και στο πλαίσιο παρακάτω, κατά την διάρκεια του εξαμήνου προσφέρονται τέσσερις διαλέξεις, τρείς εβδομάδες αυτόνομης μάθησης, ένα σεμινάριο, τρία κουίζ, και δύο μαθήματα πληροφόρησης εκ των οποίων το ένα εισαγωγικό και το άλλο με θέμα τις τελικές εξετάσεις. Δ= Διάλεξη, Ε/Τ= Εργαστήριο Τάξης, Α/Μ Αυτόνομη Μάθηση, ΕΚΠ.ΕΠΙΣΚ. Εκπαιδευτική Επίσκεψη Στις διαλέξεις ο διδάσκων παρουσιάζει και συζητά θέματα σχετικά με το αντικείμενο, ενώ στο εργαστήριο τάξης και στο σεμινάριο οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά, αφού έχουν προετοιμασθεί στο θέμα με πρότερη αυτόνομη μάθηση (σημειώνονται στο παραπάνω σχήμα ως Δ, Ε/Τ). Σημειώνεται ότι προβλέπονται και εκπαιδευτικές επισκέψεις σε κέντρα ξένων γλωσσών. Όπως διαφαίνεται και στο σχεδιάγραμμα παραπάνω, αλλά και στο πλαίσιο παρακάτω, κατά την διάρκεια του εξαμήνου προσφέρονται τέσσερις διαλέξεις, τρείς εβδομάδες αυτόνομης μάθησης, ένα σεμινάριο, τρία κουίζ, και δύο μαθήματα πληροφόρησης εκ των οποίων το ένα εισαγωγικό και το άλλο με θέμα τις τελικές εξετάσεις. Αναλυτικότερα τα θέματα που εξετάζονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων είναι τα παρακάτω: ΕΒΔΟ ΜΑΔΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΘΕΜΑ ΧΩΡΟΣ 1η Εισαγωγή 1η -Περιγραφή του μαθήματος, στόχοι, αξιολόγηση, εργασίες, μέθοδοι συνεργασίας. -Οι όροι (μέθοδος, προσέγγιση, τεχνική) ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 2η 2η ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 Π.Κ 3η 3η ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 Π.Κ. 4η 1ο ΚΟΥΙΖ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 5η ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ -Οι μέθοδοι διδασκαλίας και η αποκωδικοποίηση διδακτικού υλικού ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 6η Ε/Τ 6η Αποκωδικοποίηση Υλικού ΑΙΘΟΥΣΑ 15 Π.Κ. 7η 7η ΑΥΤ. ΜΑΘΗΣΗ ΕΚΠ. ΕΠΙΣΚΕΨΗ 8η Διάλεξη 8η ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ - Βασικές θεωρίες μάθησης ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 9η 2ο ΚΟΥΙΖ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 10η Διάλεξη 10η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕΘΟΔΩΝ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΩΝ -Συσχετισμοί ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 11η Διάλεξη 11η -ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ -Σύγχρονες θεωρήσεις διδασκαλίας και μάθησης ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ 12η ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 13η 13η 3ο ΚΟΥΙΖ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Ανάλυση θεμάτων για τις τελικές εξετάσεις. ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
Λέξεις Κλειδιά
διδακτικές μέθοδοι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Τα ΤΠΕ χρησιμοποιούνται κυρίως ως διδακτικό υποστηρικτικό εργαλείο και εργαλείο επικοινωνίας. Επίσης ως κανάλι εξ αποστάσεως διδασκαλίας
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,6
Σεμινάρια401,6
Εργαστηριακή Άσκηση200,8
Άσκηση Πεδίου200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης Προτείνονται 4 διαφορετικές προσεγγίσεις για την αξιολόγηση του μαθήματος ανάλογα με τον τρόπο παρακολούθησης: 1. Για την περίπτωση 1, κατά πρόσωπο παρακολούθησης μαθημάτων, ο φοιτητής δύναται να λάβει μέρος σε τρία κουίζ που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου, ο μέσος όρος των οποίων θα αποτελέσει και την τελική του βαθμολόγηση. Αποτελεί απαράβατο όρο η συνεχής και αδιάλειπτη παρακολούθηση των μαθημάτων και σεμιναρίων με δύο (2) μόνον απουσίες. Στην περίπτωση αποτυχίας στα κουίζ οδηγείται στις τελικές εξετάσεις. 2. Για την περίπτωση δύο ο φοιτητής οδηγείται στις τελικές εξετάσεις. 3. Για τις περιπτώσεις 3 και 4 οι εργασίες είναι απαλλακτικές. Οι τελικές εξετάσεις αφορούν σε εφαρμογές των θεωριών και μεθόδων που συζητήθηκαν στο σχεδιασμό μαθημάτων. Λίστα με θέματα προσφέρεται στο BlackBoard. Βαθμολόγηση Ένα άριστο γραπτό θα πρέπει να διαθέτει: α) περιεχόμενο σχετικό με το ερώτημα. Περιττά στοιχεία δείχνουν ανικανότητα επιλογής των σχετικών πληροφοριών που απαιτούνται για την ανάπτυξη του κειμένου, ενώ αντίθετα δημιουργούν μια αρνητική διάθεση στον εξεταστή. 50% του τελικού βαθμού. β) σωστή χρήση της σχετικής ορολογίας. Προτιμάται η σωστή χρήση των όρων που αναφέρονται στην βιβλιογραφία παρά η επεξήγηση με λόγια του συγγραφέα. 15% του τελικού βαθμού. γ) συνοχή ως προς την ανάπτυξη του κειμένου. Το κείμενο ανάπτυξης από τον μαθητή απαιτεί υψηλή συνοχή. Πρέπει να γίνεται κατανοητό στον εξεταστή με ποιόν τρόπο φτάνει στα συμπεράσματα που αναφέρει ο εξεταζόμενος, από το Α στο Β και μετά στο Γ, κλπ. 15% του τελικού βαθμού. δ) κριτική άποψη. Η κριτική διάθεση του φοιτητή στην παρουσίαση της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας αποτελεί επιπλέον προσόν. 10% ε) αναφορά βιβλιογραφίας. Η αναφορά σε άρθρα και απόψεις άλλων συγγραφέων δείχνει μελέτη της βιβλιογραφίας στο θέμα. 10%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Συνιστώμενη βασική βιβλιογραφία προς μελέτη Στο μάθημα αυτό γίνεται χρήση εκτενούς βιβλιογραφίας. Ο στόχος είναι να μελετηθούν όσοι το δυνατόν περισσότεροι συγγραφείς, έτσι ώστε οι φοιτητές να εκτεθούν σε διαφορετικές απόψεις. Αρχικά γίνεται εντοπισμός του θέματος είτε στα περιεχόμενα είτε στο index και στην συνέχεια στις σελίδες που αναφέρονται εκεί. Δεν είναι απαραίτητο να διαβασθεί ολόκληρο το βιβλίο εκτός και αν εντοπισθούν σε αυτό θέματα που εγείρουν το προσωπικό ενδιαφέρον του φοιτητή και δεν συζητούνται στο μάθημα. Αναμφίβολα, η εύρεση νέας βιβλιογραφίας και νέων απόψεων (είτε από συγγραφείς είτε προσωπικές) είναι απόλυτα αποδεκτές και επιθυμητές, εφόσον κατατίθεται με επιχειρήματα (προσωπικά ή από την βιβλιογραφία). Όσοι τους φοιτητές δικαιούνται βιβλία από τον Εύδοξο μπορούν να επιλέξουν αυτό που θεωρούν ότι καλύπτει περισσότερα από τα θέματα που συζητούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου. Παρακαλούνται οι φοιτητές να μην ζητούν την προσωπική παρέμβαση του διδάσκοντα καθώς αυτό είναι αντιδεοντολογικό και προσωπικό τους δικαίωμα. Τα παρακάτω βιβλία και άρθρα βρίσκονται στην βιβλιοθήκη του τμήματος ή σε άλλες βιβλιοθήκες της φιλοσοφικής για χρήση των φοιτητών. Συμπληρωματικό υλικό διανέμεται στην τάξη. - Brown, H.D. (1994a). Principles of Language Learning and Teaching. Prentice Hall Regents, New Jersey - Brown, D. (1994b). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy Prentice Hall Regents, New Jersey - Bugelski, B.R. (1956). The Psychology of Learning Methuen & Co Limited - Council of Europe (2002). Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento insegnamento valutazione. Milano: La Nuova Italia – Oxford. - Johnson, K. (2001). An Introduction to Foreign Language Learning and Teaching Longman - Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching Oxford University Press - Lightbown, P.M. and Spada, N. (1999). How Languages are Learned Oxford University Press - Littlewood, W. (1984). Foreign and Second Language Learning Cambridge University Press - Mezzadri M., 2003. I ferri del mestiere: (Auto)formazione per l’insegnante di lingue. Perugia: Guerra - Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know Heinle and Heinle Publishes - O’Malley, J.M. and Chamot, A.U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition Cambridge University Press - Reid, J.M. (1998). Understanding Learning Styles in the Second Language Classroom Prentice Hall Regents - Richards J.C., Rodgers Th.S., 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. - Vedovelli M., 2002. Guida all’italiano per stranieri. Roma: Carocci Editore. Ιστοί http://www.languageimpact.com/articles/rw/krashenbk.htm On learning http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-01-2020