Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα :
α) αναπτύξουν τις γνωσιακές δεξιοτήτες τους-> Ανάπτυξη βασικών γλωσσικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων επιπέδου Γ1, δηλαδή κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου στην Ιταλική Γλώσσα (Γ1). Πιο συγκεκριμένα, ο κάθε σπουδαστής θα μπορεί να:
- κατανοήσει ένα ευρύ φάσμα απαιτητικών κειμένων και να αναγνωρίσει σημασίες που υπονοούνται (π.χ. λογοτεχνικά κείμενα, άρθρα γενικoύ ενδιαφέρoντoς πoυ δημoσιεύτηκαν στoν καθημερινό ιταλικό τύπo).
- εκφραστεί άνετα και αυθόρμητα χωρίς να φαίνεται συχνά πως αναζητά εκφράσεις.
- χρησιμοποιεί τη γλώσσα ευέλικτα και αποτελεσματικά για κοινωνικούς, πολιτισμικούς και ακαδημαϊκούς σκοπούς
- παραγάγει σαφή, καλά διαρθρωμένα, λεπτομερή κείμενα για σύνθετα θέματα, επιδεικνύοντας ελεγχόμενη χρήση οργανωτικών σχημάτων, συνδετικών στοιχείων και μηχανισμών συνοχής (κριτικές, περιλήψεις, διαλεκτικές συνθέσεις θέσης και αντίθεσης, κλπ.).
β|) εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους αλλά και τις γνώσεις τους σε σχέση με τα ποικίλα θέματα του Ιταλικού Πολιτισμού (Λογοτεχνία, Ιστορία, Κινηματογράφος, Θέατρο, Ζωγραφική, Μουσική, Γαστρονομία, κλπ.) και της Ιταλικής Κοινωνίας (Εκπαίδευση, οικογένεια, οικονομία, κλπ.)
γ) αναπτύξουν την κοινωνικοπολιτισμική δεξιότητα τους: ικανότητα “κατανόησης” κοινωνικοπολιτισμικών στοιχείων του Ιταλικού πολιτισμού (στάσεις, διάλεκτοι, υφολογικές παραλλαγές, κλπ.)
δ) αναπτύξουν στρατηγικές μάθησης
ε) αναπτύξουν γενικές μη γνωσιακές δεξιότες (soft skills o competenze trasversali): συνεργασία, οικοδόμηση γνώσης, κριτική σκέψη, χρήση ΤΠΕ για αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών.
ζ) Εφαρμόσουν την γνώση στην πράξη και θα προάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα “Ειδικό Θέμα Ιταλικής Γλώσσας και Πολιτισμού Ι” - “Corso speciale di Lingua e Cultura Italiana I” στοχεύει στην διερεύνηση της Ιταλικής Γλώσσας και Πολιτισμού μέσα από την μελέτη λογοτεχνικών κειμένων που συνοδεύονται από ποικίλες γλωσσικές δραστηριότητες τόσο ομαδικές, όσο και ατομικές (βιβλίο & διαδίκτυο). Το μάθημα προσφέρει τη δυνατότητα στους φοιτητές να εξασκήσουν την Ιταλική γλώσσα προχωρημένου επιπέδου Γ1, σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο (ΚΕΠ) αναφοράς αλλά και να ανακαλύψουν τον πλούσιο Ιταλικό Πολιτισμό. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορεί να διαχειρίζεται καλύτερα όλες τις ποικιλομορφίες και τα πρωτόκολλα της γλώσσας, τόσο στον προφορικό, όσο και στον γραπτό λόγο, έχοντας καλύψει μια πλούσια κοινωνικοπολιτισμική θεματολογία. Η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στοχεύει να κινητοποιήσει τους σπουδαστές και να τους κάνει πιο ενεργούς κατά την διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας μέσα από την συμμετοχή τους σε διαδραστικές και αυθεντικές δραστηριότητες.
Περιγραφή
Συνοπτική Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης:
Ο τελικός βαθμός κάθε φοιτητή βασίζεται σε τρία κριτήρια:
• Κριτήριο #1: Συμμετοχή στην τάξη & δραστηριότητες στο σπίτι (30%)
• Κριτήριο #2: E-portfolio (30%)
• Κριτήριο #3: Τελικές προφορικές εξετάσεις (40%)
Απαραίτητη προϋπόθεση για να περάσει ο φοιτητής το μάθημα είναι η απόδοσή του να καλύπτει τουλάχιστον τη βάση 50%.
Αναλυτική Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
• Κριτήριο #1: Συμμετοχή στην τάξη & δραστηριότητες στο σπίτι
Οι φοιτητές θα αξιολογηθούν για την ενεργή συμμετοχή τους στην τάξη η οποία περιλαμβάνει τα εξής: ενεργή συμμετοχή στις δραστηριότητες της κάθε διδακτικής ενότητας, παρουσίαση δραστηριοτήτων για το σπίτι, καλή συνεργασία στην τάξη και συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες.
• Κριτήριο #2: E-portfolio
Οι φοιτητές θα αξιολογηθούν για την δημιουργία του προσωπικού τους e-portfolio που θα περιλαμβάνει τις δραστηριότητες επιπέδου Γ1 που θα έχουν προταθεί από την καθηγήτρια κατά την διάρκεια των μαθημάτων. Οι εργασίες θα είναι ομαδικές και ατομικές και θα περιλαμβάνουν την χρήση εργαλείων ΤΠΕ, την διερεύνηση αυθεντικού υλικού καθώς την παραγωγή πρωτότυπου και αυθεντικού υλικού. Η ανάρτηση των εργασιών θα γίνεται σε συνεργατικό μαθησιακό περιβάλλον gdrive και θα παρουσιάζεται και στην τάξη. Τέλος, είναι βασική προϋπόθεση οι υποβαλλόμενες εργασίες να είναι σε μορφή Ανοιχτών Εκπαιδευτικών Πόρων (OER), δηλαδή να συνοδεύονται από ανοιχτές άδειες, μια και είναι απαραίτητες για την παραγωγή και δημοσιοποίηση ανοιχτού εκπαιδευτικού περιεχόμενου.
• Κριτήριο #3: Τελικές προφορικές εξετάσεις
Ο κάθε φοιτητής θα κληθεί να συμμετάσχει στις τελικές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να προετοιμαστεί ανάλογα. Πιο συγκεκριμένα, ο κάθε φοιτητής πρέπει να αποδείξει ότι είναι σε θέση να χρησιμοποιεί σωστά τη γλώσσα και να διαχειρίζεται σωστά τις επικοινωνιακές πράξεις στα αντίστοιχα κεφάλαια της διδακτέας ύλης. Πρέπει ουσιαστικά να αποδείξει ότι κατέχει τη γραμματική που χρειάζεται προκειμένου να εκφράσει τις προαναφερθείσες πράξεις επικοινωνίας, καθώς και να κατέχει το λεξιλόγιο που προβλέπεται από τις θεματικές ενότητες της εκάστοτε διδακτικής ενότητας.
Η προφορική εξέταση διεξάγεται σε δύο επίπεδα:
1) Μονοδιάστατη επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο
2) Εργασία επικοινωνίας – Γνωστικό επίπεδο σε θέματα Ιταλικού πολιτισμού
Η εξέταση διαρκεί 20 λεπτά και οι υποψήφιοι εξετάζονται ανά δύο. Στο πρώτο επίπεδο (μονοδιάστατη ομιλία) ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει στις ερωτήσεις που του θέτει η εξετάστρια και κυρίως να εκφράσει την προσωπική του άποψη, τη δική του οπτική σε ένα από τα θέματα του προγράμματος, αιτιολογώντας την απάντησή του. Η εξετάστρια θα ζητήσει από τον υποψήφιο να σχολιάσει κάποιες φωτογραφίες και να περιγράψει το περιεχόμενο κάποιου μικρού κειμένου.
Στο δεύτερο επίπεδο (εργασία επικοινωνίας) ο υποψήφιος πρέπει να ολοκληρώσει μία εργασία επικοινωνιακού χαρακτήρα που θα εξετάζει τις γνώσεις του σε σχέση με τον Ιταλικό Πολιτισμό. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να ανταποκριθεί στον ρόλο που θα του ορίσει ο εξεταστής επάνω σε ένα καθορισμένο θέμα και να προχωρήσει σε διάλογο πρόσωπο με πρόσωπο με τον εξεταστή ή με τον συνυποψήφιο του.
Κριτήρια αξιολόγησης προφορικής εξέτασης:
Η εξέταση μπορεί να αποδώσει συνολικά 10 μονάδες, ως εξής :
1) ικανότητα επικοινωνίας (ο υποψήφιος ανταποκρίνεται σε όσα του ζητούνται, αποδεικνύοντας ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσει το θέμα που του έχει τεθεί με συνοχή και επαρκώς δομημένο λόγο και ιδέες): μονάδες 2
2) μορφοσυντακτική ορθότητα (άρθρα, ακολουθίες χρόνων, ρηματικοί τύποι, χρόνοι και εγκλίσεις, επιρρηματικές μορφές λέξεων, κλπ.): μονάδες 3
3) πολυπλοκότητα και καταλληλόλητα λεξιλογίου: μονάδες 2
4) περιεχόμενο/ γνώσεις πολιτισμού:2
5) προφορά: μονάδες 1
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. S. Bertoni, B. Cauzzo, G. Debetto, (2014). Caleidoscopio italiano. Uno sguardo sull’ Italia attraverso i testi letterari. Livello: B1- C1», Einaudi.
2. «GP. Grammatica pratica della lingua italiana. Livello: A1- C1», M. Mezzadri, Loescher.
Ιστογραφία
http://italiano.loescher.it/
http://italianoperstranieri.loescher.it/archivio-di-grammatica.n445
https://grammatica-italiana.dossier.net/
http://italianoperstranieri.loescher.it/materiale-didattico
https://www.linguaitaliana.esteri.it/
https://www.edx.org/course/italian-language-culture-beginner-wellesleyx-italian3x http://www.italicon.it/
https://www.raicultura.it/
https://www.itals.it/materiali-didattici
https://www.itals.it/bollettino-itals
https://onlineitalianclub.com/free-italian-exercises-and-resources/online-italian-course-advanced-c1/
https://www.dialettando.com/
http://www.accademiadellacrusca.it/it/link-utili/dizionari-sincronici
https://www.adgblog.it/italiano-con-i-quiz/
http://musica.impariamoitaliano.com/
http://www.impariamoitaliano.com/viaggio_in_italia.htm
http://www.impariamoitaliano.com/vocabolario_illustrato.htm
http://www.scudit.net/mdindice.htm