ΑΡΧΕΣ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΚΕΛΥΦΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΡΧΕΣ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΚΕΛΥΦΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΥ / PRINCIPLES AND GUIDELINES FOR THE BIOCLIMATIC DESIGN OF BUILDING ENVELOPES AND OUTDOOR SPACES
Κωδικός03TB10
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002567

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΡΧΕΣ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΚΕΛΥΦΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600148135
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα: • έχουν εξοικιωθεί βασικές αρχές του περιβαλλοντικού σχεδιασμού, • έχουν καλή κατανόηση των εναλλακτικών τεχνικών για την ικανοποίηση των ενεργειακών αναγκών ενός κτιρίου για θέρμανση, δροσισμό και φωτισμό, • έχουν γνώση της διαδικασίας δημιουργίας συνθηκών θερμικής, οπτικής και ακουστικής άνεσης, σε σχέση με τα κλιματικά και περιβαλλοντικά στοιχεία του τόπου, τη λειτουργία του κτιρίου, την αρχιτεκτονική του σύνθεση και την κατασκευή, και • έχουν καλή κατανόηση της περιβαλλοντικής λειτουργίας του άμεσου υπαίθριου χώρου, που επηρεάζει και επηρεάζεται από το κτίριο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η γνώση για τις επιδράσεις των περιβαλλοντικών παραμέτρων ολιστικά και συστημικά, σε όλες τις κλίμακες (από τον αστικό σχεδιασμό έως την κατασκευαστική λεπτομέρεια), εμφανίζεται όλο και περισσότερο καθοριστική στις σχεδιαστικές επιλογές για τη μορφή και την οργάνωση κτιρίων, συνόλων και ανοικτών χώρων. Επίσης, τα ενεργειακά ζητήματα έχουν αποκτήσει μεγάλη σημασία καθώς δεν συναρτώνται μόνο με οικονομικά στοιχεία και μεγέθη αλλά και με τη διαθεσιμότητα ενεργειακών πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος. Το μάθημα στοχεύει να καλύψει διεξοδικά τις αλληλεπιδράσεις αστικού / φυσικού περιβάλλοντος και κτιριακών κελυφών (κλίμα, μικροκλίμα, μορφολογία εδάφους, τοπίο, κλπ). Σκοπός αυτής της προσέγγισης είναι η συγκρότηση μίας αναλυτικής και συνθετικής εργαλειοθήκης που επιτρέπει την διατύπωση προτάσεων για τον τρόπο σχεδιασμού των κτιρίων και των υπαιθρίων χώρων, για την επιλογή των κατάλληλων υλικών αλλά και για την εφαρμογή κατάλληλων τεχνικών και κατασκευαστικών μεθόδων προκειμένου να εξασφαλιστεί η άνετη διαβίωση, στο πλαίσιο που διαμορφώνουν η κλιματική αλλαγή και το αστικό μικροκλίμα. Οι γνώσεις που προσφέρει ο περιβαλλοντικός σχεδιασμός συνιστούν ένα αποτελεσματικό εργαλείο προκειμένου οι επεμβάσεις στο δομημένο περιβάλλον να προσαρμοστούν στη σύγχρονη προσέγγιση ενός αειφόρου και ανθεκτικού σχεδιασμού. Η θεωρία του μαθήματος συνίσταται ως ένα πλαίσιο κανόνων που εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια της σύνθεσης και της κατασκευής του κτιρίου αλλά και ως ένα πλαίσιο αρχών για την επιλογή των υλικών και των δομικών προϊόντων που θα αποδώσουν την υλικότητά του.
Λέξεις Κλειδιά
Κλίμα, Κτιριακό Κέλυφος, Θερμομόνωση, Ηχομόνωση, Στεγάνωση, Ηλιασμός, Φυσικός φωτισμός, Δροσισμός, Άνεση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Εκπόνηση μελέτης (project)251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,6
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται μέσω των ασκήσεων εφαρμογής και των γραπτών εξετάσεων στην ύλη που διδάχτηκε μέσω των διαλέξεων και των ασκήσεων, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Στην τελική αξιολόγηση θα συνυπολογίζεται η βαθμολογία των ασκήσεων εφαρμογής 50% και των εξετάσεων με 50%. Ωστόσο, κάθε φοιτητής θα πρέπει να έχει βαθμολογηθεί τουλάχιστον με τη βάση και στα δύο μέρη του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, ΑΞΑΡΛΗ ΚΛΕΙΩ , «Ενεργειακός σχεδιασμός και παθητικά ηλιακά συστήματα κτιρίων. Δομική Φυσική», ISBN: 978-960-343-330-9, ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ Α.Ε, 1/2006, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 6295 2. ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗ ΕΛΕΝΗ . «βιοκλιματικός σχεδιασμός», ISBN: 978-960-12-1470-2, University Studio Press Α.Ε., 1η έκδ./2006 9 , Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 17147)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Holger Koch-Nielsen, “Stay Cool -a design guide for the built environment in hot climates”, 2002, James+James Publishers M. Santamouris and D. Asimakopoulos (eds), “Passive Cooling of Buildings”, 1996, James+James Publishers Michael Wiggington, Jude Harris, “Intelligent Skins”, 2002, Architectural press publications S. Yannas, E. Erell, J.L. Molina, “Roof cooling techniques: a design handbook”, 2006 Earthscan
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-07-2019