ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ / SOCIAL THEORIES OF SPACE AND ARCHITECTURE
Κωδικός06TH11
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000853

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό633

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600148151

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοPolytechnic - wing A (Architecture)
ΌροφοςFloor 2
Αίθουσα301 (19)
ΗμερολόγιοTuesday 16:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα μαθησιακά αποτελέσματα αναμένεται να είναι: -η κατανόηση εννοιών, θεωριών, μεθόδων και τεχνικών που συνθέτουν τη σύγχρονη αρχιτεκτονική μέσα από την οπτική των ανθρωπογνωστικών επιστημών (της κοινωνιολογίας, της ανθρωπολογίας, της ψυχολογίας, της νευροφυσιολογίας) -η κατανόηση και γνώση της σχέσης που συνδέει την αρχιτεκτονική με την κοινωνία και γενικά με το ευρύτερο πλαίσιό της -η κατανόηση και γνώση των αντιληπτικών ποιοτήτων του χώρου και της αρχιτεκτονικής -η γνώση θεμάτων που άπτονται του πολυαισθητηριακού περιβάλλοντος, της σχέσης σώματος-κίνησης-αισθήσεων-χώρου -η ανάπτυξη και καλλιέργεια της κριτικής σκέψης -η εξοικείωση με τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις της αρχιτεκτονικής -η συγκέντρωση, ανάλυση και σύνθεση των δεδομένων μιας έρευνας -η εξοικείωση με τις ερευνητικές διαδικασίες
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος αναλύεται ο ρόλος των Επιστημών του Ανθρώπου στη συγκρότηση του πεδίου της Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής και στη διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής σκέψης και πρακτικής. Διευκρινίζεται επίσης η ερευνητική διαδικασία ως μέσου εφαρμογής των Επιστημών του Ανθρώπου στη συνθετική διαδικασία με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων και τεχνικών. Εξετάζεται η σχέση ανθρώπου-δομημένου χώρου μέσω των αντιληπτικών και βιωματικών διεργασιών και παρουσιάζονται αναλυτικά οι έννοιες που τροφοδοτούν τον σχεδιασμό στα ποικίλα επίπεδα οργάνωσής του. Γίνεται αναφορά στη διαχρονική παρουσία τους στο πεδίο της αρχιτεκτονικής με εμβαθύνσεις στα κομβικά σημεία των σημασιολογικών μετατοπίσεών τους. Εξετάζονται επίσης ζητήματα σχέσων χώρου-κοινωνίας και συγκεκριμένα η αναδιαμόρφωση των χώρων και των χρήσεων στο πλαίσιο σύγχρονων κοινωνικών φαινομένων, όπως είναι η μετανάστευση και η κινητικότητα, οι αποκλεισμοί, οι άστεγοι, η πολυπολιτισμικότητα, η σύγχρονη εκπαιδευτική και περιβαλλοντική συνθήκη. Η εξέταση των ζητημάτων αυτών γίνεται τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και μέσα από την ανάλυση παραδειγμάτων, ενώ γίνονται αναφορές σε πορίσματα πρωτογενών ερευνών των διδασκόντων και άλλων. Στο πλαίσιο αυτό και για την αποτελεσματικότερη πρόσληψη και κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος κάνουμε εκτεταμένη χρήση ηλεκτρονικού οπτικοακουστικού υλικού, εικόνων (φωτογραφιών, σχεδίων και σκίτσων), πινάκων, γραφημάτων και βίντεο.
Λέξεις Κλειδιά
σχέση ανθρωπογνωστικών επιστημών και αρχιτεκτονικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις28
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων32
Συγγραφή εργασίας / εργασιών16
Σύνολο76
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή τους στο μάθημα, την ικανότητα πρόσληψης των γνώσεων που επιχειρεί το μάθημα να μεταδώσει, καθώς και την αναλυτική, συνδυαστική, συνθετική και κριτική ικανότητα όπως αυτά αποτυπώνονται στην γραπτή εργασία και στην παρουσίασή της στο τέλος του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Τσουκαλά, Κ., Παντελίδου, Χ., Conenna, C., Δανιήλ, Μ. (2012). νεολαια.www.δημοσιος χωρος. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Τσουκαλά, Κ. (2006). Παιδική αστική εντοπία. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ARNHEIM, R., 1976, La pensée visuelle, Paris: Flammarion. ARNHEIM, R., 1999, Tέχνη και Oπτική Aντίληψη, Aθήνα: Θεμέλιο (μετάφραση Iάκωβος Ποταμιάνος). APNHEIM, R., 1977, The Dynamics of Architectural Form, Los Angeles: University of California Press. APPLEYARD, D., 1970, Planning a Pluralist City, Massachussets: MIT Press. CANTER, D., 1981, Περιβαλλοντική Ψυχολογία, (μετάφρ. Π. Kοσμόπουλος), Θεσσαλονίκη: University Studio Press. BAIRD, J.C., LUTKUS, A.D., 1982, Mind, Child, Architecture, London: University Press of New England. BELL, P., FISCHER, J., LOOMIS, R., 1978, Environmental Psychology, Philadelphia: Saunders Company. BLOOMER, K., MOORE, Ch., 1977, Body, Memory and Architecture, New Haven and London: Yale University Press. DOWNS, R., STEA, D. (επιμ.), 1973, Image and Environment, Chicago: Aldine Publishing Company. ELLIN, N. (επιμ.), 1997, Architecture of Fear, New York: Princeton Architectural Press. FISCHER, G.N., 1992, Psychologie sociale de l'environnement, Paris: Privat - Pratiques sociales. FISCHER, G.N., 1981, La Psychosociologie de l'espace, Paris: P.U.F. GRAWITZ, M., 1984, Méthodes des Sciences Sociales, Paris: Dalloz. LANG, J., BURNETTE, C., MOLESKI, W., VACHON, D. (επιμ.), 1974, Designing for Human Behavior: Architecture and the Behavioral Sciences, Pennsylvania: Dowden, Hutchinson & Ross. LEACH, N. (επιμ.), 1997, Rethinking Architecture. A Reader in Cultural Theory, London and New York: Routledge. LEE, T., 1976, Psychology and the Environment, London: Methuen. LEVY-LEBOYER, C., 1980, Psychologie et environnement, Paris: P.U.F. MICHELSON, W. (επιμ.), 1975, Behavioral Research Methods in Environmental Design, Community Development Series, Halsted Press. MOORE, G.T., COLLEDGE, R.G. (επιμ.), 1976, Environmental Knowing, Pennsylvania: Dowden, Hutchinson & Ross. ΠΕΤΜΕΖΙΔΟΥ, Μ. (επιμ.), 1998, Σύγχρονη Κοινωνιολογική Θεωρία. Δομισμός, Μετα-δομισμός, Δομοποίηση, Επικοινωνιακή Δράση, Προοπτικές Εξέλιξης της Κοινωνιολογικής Θεωρίας, Ηράκλειο : Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. PROSHANSKY, H., ITTELSON, W., RIVLIN, L. (επιμ.), 1970, Environmental Psychology, New York: Holt, Rinehart and Winston. ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ, Γ., 2008, Ο Λακάν και το πολιτικό, Αθήνα: Ψυχογιός. ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, Στ., 1990, Η συμβολική σχέση με τον χώρο, Αθήνα: Κάλβος. ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, Στ., 2002, Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. TSOUKALA, K., 2001, L’image de la ville chez l’enfant, Paris: Anthropos. ΤΣΟΥΚΑΛΑ, Κ., 2006, Παιδική αστική εντοπία, Αθήνα: Τυπωθήτω Γ. Δαρδανός. ΤΣΟΥΚΑΛΑ, Κ. (2009), Εξαστισμός και Ταυτότητα, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-07-2019