Σενάρια διδασκαλίας με την υποστήριξη ΤΠΕ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣενάρια διδασκαλίας με την υποστήριξη ΤΠΕ / Teaching Scenarios with ICT support
ΚωδικόςΠ3026
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Διαμαντής
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018118

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 46
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣενάρια διδασκαλίας με την υποστήριξη ΤΠΕ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148273

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοPhilosophy (new)
ΌροφοςFloor 1
ΑίθουσαΝΗΣΙΔΑ Η/Υ νέο κτήριο (354)
ΗμερολόγιοMonday 13:30 to 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η προσέγγιση της αξιοποίησης των Ψηφιακών Μέσων στη μεθοδολογία της προετοιμασίας, σχεδίασης, υλοποίησης και αξιολόγησης Σεναρίων Διδασκαλίας στη σχολική τάξη του 21ου αιώνα. Επιμέρους στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση του στρατηγικού σχεδιασμού μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας με την παιδαγωγική ενσωμάτωση σύγχρονων, κατάλληλων, αξιόπιστων διαδικτυακών εφαρμογών και ψηφιακών εργαλείων για τεχνολογικά ενισχυμένη μάθηση όπως είναι τα εργαλεία του συμμετοχικού ιστού web 2.0
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η προσέγγιση της αξιοποίησης των Ψηφιακών Μέσων στη μεθοδολογία της προετοιμασίας, σχεδίασης, υλοποίησης και αξιολόγησης Σεναρίων Διδασκαλίας στη σχολική τάξη του 21ου αιώνα. Επιμέρους στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση του στρατηγικού σχεδιασμού μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας με την παιδαγωγική ενσωμάτωση σύγχρονων, κατάλληλων, αξιόπιστων διαδικτυακών εφαρμογών και ψηφιακών εργαλείων για τεχνολογικά ενισχυμένη μάθηση όπως είναι τα εργαλεία του συμμετοχικού ιστού web 2.0 (blogs, websites, wikis, podcasts, RSS feeds, Social networks, mashup app, 3D virtual environments, e-portfolios κ.ά.) και ο Διαδραστικός Πίνακας. Συνοπτικά παρουσιάζονται λογισμικά προγράμματα (διαχείρισης διαδραστικού πίνακα, εννοιολογικής χαρτογράφησης, ηλεκτρονικής αξιολόγησης) και η σύνδεση/υποστήριξη από τις κατάλληλες θεωρίες μάθησης. Τέλος, αναλύονται τα πλεονεκτήματα από τη συμμετοχή σε ηλεκτρονικές κοινότητες μάθησης και ανοικτά διερευνητικά περιβάλλοντα με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργατικής μάθησης που συμβάλλουν στη διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση της γνώσης.
Λέξεις Κλειδιά
Σενάρια διδασκαλίας, ΤΠΕ, διαδραστικός πίνακας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις140,6
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1114,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Καράμηνας, Ι. (2006). Διδασκαλία και μάθηση με την αξιοποίηση του διαδικτύου. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ατραπός. Keegan, D. (2001). Οι βασικές αρχές της ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Α. Μελίστα (μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Κέκκερης, Γ., & Κοσμίδης, Ι. (2013) Διδασκαλία των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) με Open eClass σε Παιδαγωγικό Τμήμα. Pedagogy: Theory & Praxis, 8, 71-82. Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή της εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. Κουτρομάνος, Γ., & Νικολοπούλου, Κ. (2010). Διερεύνηση χρήσης ψηφιακών παιχνιδιών από μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 3(2), 97-112. Κουτσογιάννης, Δ. (2011). Εφηβικές πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού και ταυτότητες. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Κουτσογιάννης, Δ., & Παυλίδου, Μ. (2012). Μελέτη για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή σεναρίων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: για διαθεματικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της ζώνης φιλολογικών μαθημάτων και με άλλα γνωστικά αντικείμενα, για ημι-τυπικές και άτυπες σχολικές πρακτικές, με διαδραστικούς πίνακες και φορητούς υπολογιστές. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Kron, F.W. (2013). Νέα μέσα στην εκπαίδευση: τρέχουσες και παλαιότερες προσεγγίσεις, Σ. Αλιβίζος, & Κ. Βρατσάλης (επιμ.). Στο: Παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σσ. 39-45). Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Κυριαζής, Α., & Μπακογιάννης, Σ. (2003). Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Συνύπαρξη διδακτικής πρακτικής και τεχνολογίας. Αθήνα: Αφοί Παππά. Λιοναράκης, A. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση-Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός, σσ.7-41. Μουζάκης, Χ., Βάθη, Σ., & Γόγουλου, Α. (2014). Εμπειρίες μάθησης μέσα από διαδικτυακές συζητήσεις: η αξιοποίηση του Edmodo στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 7(1-2), 77-97. Μπερδούσης, Ι. (2012). Μελλοντικές νηπιαγωγοί και διαδίκτυο: αντιλήψεις, θέσεις και προοπτικές αξιοποίησης στη διδακτική πράξη. Πρακτικά 8ου Πανελληνίου Συνεδρίου ΕΤΠΕ. 348-355. Μπίκος, Κ. (2012). Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2011). Εκπαιδευτικοί και ΤΠΕ: διευκολυντές και εμπόδια στη χρήση ψηφιακών εφαρμογών στη σχολική τάξη. Στο 2o πανελλήνιο συνέδριο: "Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία" ΕΤΠΕ. Πάτρα, 28-30 Απριλίου, 2011, 585-589. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1738.pdf. Ανακτήθηκε στις 14/1/2013. Ανακτήθηκε στις 4/4/2012. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2012α). Ακαδημαϊκές και έξω-ακαδημαϊκές πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού υποψηφίων φιλολόγων. Στο Κ. Δ. Μαλαφάντης, κ. ά. (επιμ.), Πρακτικά 7ου πανελλήνιου συνεδρίου “Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα”, Αθήνα: Διάδραση, 335-346. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2012β). Αντιδράσεις υποψηφίων εκπαιδευτικών σε ακαδημαϊκά ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης: αξιοποίηση, εξοικείωση, προοπτικές βελτίωσης. Στο 6ο συνέδριο διδακτικής της Πληροφορικής, ΕΤΠΕ. Φλώρινα, 20-22 Απριλίου 2012, 463-473. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1863.pdf Ανακτήθηκε στις 10/10/2012. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2013). Η επαγγελματική ανάπτυξη των σύγχρονων εκπαιδευτικών: μοντέλο εφαρμογής της εξ αποστάσεως επιμόρφωσης στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Πρακτικά 7ο Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, ECODL, Volume 4, pp. 60-77. Μπουραντάς, Ο. (2015). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας ως εκπαιδευτικά μέσα και ως αντικείμενα έρευνας. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. Roblyer, M.D., & Doering, A.H. (2014). Εκπαιδευτική τεχνολογία και διδασκαλία. Μ. Μουντρίδου (επιμ., μτφρ.). Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Σολομωνίδου, Χ. (2009). Η χρήση του υπολογιστή στο σύγχρονο σχολείο. Βόλος: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Θεσσαλίας. Σύψας, Α., Λέκκα, Α., & Παγγέ, Τζ. (2013). Μάθηση από απόσταση με σύγχρονα μέσα και διά βίου μάθηση: προτιμήσεις εκπαιδευτικών. Πρακτικά 7ου Διεθνούς Συνεδρίου στην Ανοικτή και Εξ αποστάσεως Μάθηση. Νοέμβριος 2013. Αθήνα. Τζιφόπουλος, Μ. (2010). Ψηφιακός γραμματισμός υποψηφίων εκπαιδευτικών: συνθήκες και προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Τζιφόπουλος, Μ. (2016). Υποψήφιοι εκπαιδευτικοί στην ψηφιακή εποχή: πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Ξενόγλωσση Auld, G., Snyder, I., & Henderson, M. (2012). Using mobile phones as placed resources for literacy learning in a remote Indigenous community in Australia. Language and Education, 26(4), 279-296. Bélanger, F., & Carter, L. (2010). The digital divide and internet voting acceptance. In Digital Society, Fourth International Conference, IEEE, 307-310. Belshaw, D. (2012). What is 'digital literacy'? A Pragmatic investigation. Doctoral dissertation, Durham University. Benigno, V., Bocconi, S., & Ott, M. (2007). Inclusive education: helping teachers to choose ICT resources and to use them effectively. eLearning Papers, 6. Broadbent, R., & Papadopoulos, T. (2013). Bridging the digital divide: an Australian story. Behavior & Information Technology, 32(1), 4-13. Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers' adoption and integration of information and communication technology into teaching: a review of the literature. International Journal of Education & Development using Information & Communication Technology, 8(1), 136-155. Buckingham, D. (2007). Media education goes digital: an introduction. Learning, Media and Technology, 32(2), 111-119. Burnett, C. (2013). Investigating pupils’ interactions around digital texts: a spatial perspective on the “classroom-ness” of digital literacy practices in schools. Educational Review, (ahead-of-print), 1-18. Bush, G.W. (2001). No child left behind. Washing- ton, DC: Office of the President of the United States. Clayton, K., Blumberg, F., & Auld, D.P. (2010). The relationship between motivation, learning strategies and choice of environment whether traditional or including an online component. British Journal of Educational Technology, 41(3), 349-364. Colluci, W., & Koppel, N. (2010). Impact of the placement and quality of face-to-face meetings in a hybrid distance learning course. American Journal of Business Education, 3(2), 119-131. Davies, H., Halfond, S., & Gibbins, N. (2012). Digital natives? Investigating young people’s critical skills in evaluating web based information. In Proceedings of the 3rd Annual ACM Web Science Conference. ACM, 2012, 78-81. Davies, J. (2012). Facework on Facebook as a new literacy practice. Computers & Education, 59(1), 19-29. DiPietro, M. (2010). Virtual school pedagogy: the institutional practices of K-12 virtual school teachers. Journal of Educational Computing Research, 42(3), 327-354. European Commission (2013). Survey of schools: ICT in education. Digital Agenda for Europe. Final Study Report, February 2013. Geisert, P., & Futrell, M. (1990). Teachers, computers and curriculum: microcomputers in the classroom. Boston, MA: Allyn & Bacon. Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub. Greenhow, C., & Gleason, B. (2012). Twitteracy: tweeting as a new literacy practice. The Educational Forum, 76 (4), 464-478 Gutiérrez, A., & Tyner, K. (2012). Media education, media literacy and digital competence. Comunicar, 19(38), 31-39. Hohlfeld, T.N., Ritzhaupt, A.D., & Barron, A.E. (2010). Connecting schools, community, and family with ICT: four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55(1), 391-405. Holden, J., & Westfall, P. (2010). An instructional media selection guide for distance education: implications for blended learning. Washington DC: USDLA. Ismail, S., Almekhlafi, A.G., & Al-Mekhlafy, M. (2010). Teachers’ perceptions of the use of technology in teaching languages in United Arab Emirates’ schools. International Journal for Research in Education, 27(1), 37-56. Istance, D., & Kools, M. (2013). OECD Work on technology and education: innovative learning environments as an integrating framework. European Journal of Education, 48(1), 43-57. Juvonen, J., & Gross, E.F. (2008). Extending the school grounds?—Bullying experiences in cyberspace. Journal of School health, 78(9), 496-505. Klawe, M. (2002). Girls, boys, and computers. ACM SIGCSE Bulletin, 34(2), 16-17. Koutsogiannis, D. & Adampa, V. (2012). Girls, identities and agency in adolescents’ digital literacy practices. Journal of Writing Research, 3(3), 217-247. Kvavik, R.B. (2005). Convenience, communications, and control: how students use technology. Educating the net generation, 1(7), 1-20. Larose, F., Grenon, V., Morin, M.P., & Hasni, A. (2009). The impact of pre‐service field training sessions on the probability of future teachers using ICT in school. European Journal of Teacher Education, 32(3), 289-303. Levy, A. (2010). Third of children have seen online porn by the time they are 10, shocking study reveals. Daily Mail Online News. Available at: http://www.dailymail.co.uk/ Retrieved: 13/1/2015. Mo, D., Swinnen, J., Zhang, L., Yi, H., Qu, Q., Boswell, M., & Rozelle, S. (2013). Can one-to-one computing narrow the digital divide and the educational gap in China? The case of Beijing migrant schools. World Development, 46, 14-29. OECD (2012). Connected minds: technology and today’s learners. Paris: OECD Publishing. Pew Research Center (2012). Digital life in 2025. Available at: http://www.pewinternet.org/2014/03/11/digital-life-in-2025/. Retrieved : 16/4/2014. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Reid, J. (2011). "We don't Twitter, we Facebook": an alternative pedagogical space that enables critical practices in relation to writing. English Teaching: Practice & Critique, 10(1), 58-80. Robinson, C., & Sebba, J. (2010). Personalising learning through the use of technology. Computers & education, 54(3), 767-775. Sefton-Green, J. (2004). Literature review in informal learning with technology outside school. Report 7. Futerlab Series. Available at: http://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190222/. Retrieved: 21/2/2011. Siraj-Blatchford, I. (2007). Creativity, communication and collaboration: the identification of pedagogic progression in sustained shared thinking. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2, 3-23. Sutherland, L., Howard, S., & Markauskaite, L. (2010). Professional identity creation: examining the development of beginning pre-service teachers' understanding of their work as teachers. Teaching and teacher education, 26(3), 455-465. Topu, F.B., & Göktaş, Y. (2012). ICT teachers' assigned roles and expectations from them. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 473-478. UNESCO (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers, Version 2. UNESCO & Microsoft, United Nations Educational, Scientific and Cultural. Ünlüsoy, A., de Haan, M., Leseman, P.M., & van Kruistum, C. (2010). Gender differences in adolescents’ out-of-school literacy practices: a multifaceted approach. Computers & Education, 55(2), 742-751. Van Joolingen, W. (2004). The PISA framework for assessment of ICT literacy. Available at: http://www.ibertic.org/evaluacion/sites/default/files/biblioteca/7_pisa_framework.pdf. Retrieved: 29/5/2013.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-12-2020