Εφαρμογές των ΤΠΕ στην Ειδική Αγωγή/ΕΔΜ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕφαρμογές των ΤΠΕ στην Ειδική Αγωγή/ΕΔΜ / ICT Applications in Special Education
ΚωδικόςΠΕΕΑ205
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑγγελική Καραματσούκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018136

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική Επιστήμη: Ειδική Αγωγή, Παιδαγωγική του Σχολείου, Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 11
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ειδική ΑγωγήΥποχρεωτικό217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕφαρμογές των ΤΠΕ στην Ειδική Αγωγή/ΕΔΜ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600148492
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες: - θα γνωρίζουν νέες διδακτικές μεθόδους αξιοποίησης των ΤΠΕ στο πλαίσιο της Ειδικής Εκπαίδευσης - θα είναι σε θέση να εντάσσουν τη χρήση των ΤΠΕ στο Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών - θα είναι σε θέση να εκπονούν εκπαιδευτικά σενάρια και δραστηριότητες που εμπεριέχουν την αξιοποίηση της τεχνολογίας - θα γνωρίζουν και θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν πρωτότυπες εφαρμογές και υπηρεσίες ΤΠΕ που μπορούν να αξιοποιηθούν σε διάφορα πλαίσια της Ειδικής Εκπαίδευσης. - θα μπορούν να συνεισφέρουν στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας ενός μαθητή προτείνοντας κατάλληλες τεχνολογικές λύσεις ανάλογα με την ειδική εκπαιδευτική του ανάγκη - θα μπορούν να σχεδιάσουν μαθήματα που θα αξιοποιούν εκπαιδευτικά λογισμικά - θα μπορούν να αξιοποιήσουν σύγχρονα εργαλεία τηλεκπαίδευσης για τη διαχείριση της μάθησης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει σκοπό να εκπαιδεύσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις σύγχρονες εφαρμογές της τεχνολογίας στην Ειδική Εκπαίδευση και εστιάζει σε τρεις θεματικές ενότητες: - Εκπαιδευτικό λογισμικό - ψηφιακό μαθησιακό περιεχόμενο και δραστηριότητες - Σύγχρονη τηλεκπαίδευση - διαχείριση μάθησης - Προσβασιμότητα - αξιοποίηση από άτομα με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα γνωρίζουν και θα είναι σε θέση να σχεδιάσουν, υλοποιήσουν, αξιολογήσουν και εντάξουν πρωτότυπες εφαρμογές και υπηρεσίες ΤΠΕ που μπορούν να αξιοποιηθούν σε διάφορα πλαίσια της Ειδικής Εκπαίδευσης. Για το λόγο αυτό, οι διαλέξεις του μαθήματος θα περιλαμβάνουν τόσο θεωρητικό, όσο και εργαστηριακό μέρος. Συγκεκριμένα, κάθε υποενότητα που ανήκει στις παραπάνω θεματικές περιλαμβάνει τα εξής μέρη: 1. Θεωρία 2. Εργαστήριο - επίδειξη εργαλείων 3. Παρουσίαση / συζήτηση εργασιών Το περιεχόμενο της κάθε ενότητας είναι το εξής: - Εκπαιδευτικό λογισμικό - Ορισμός, εξέλιξη, κατηγορίες, παιδαγωγική βάση, σχεδιασμός, υλοποίηση, αξιοποίηση, αξιολόγηση - Σύγχρονη τηλεκπαίδεση - Υλοποίηση σύγχρονης συνεδρίας (webinar), παρουσίαση εργασιών - Προσβασιμότητα - Υποστηρικτική τεχνολογία, ειδικά εκπαιδευτικά λογισμικά, προσβασιμότητα ηλεκτρονικού περιεχομένου και περιεχομένου ιστού
Λέξεις Κλειδιά
Προσβασιμότητα, Εκπαιδευτικό λογισμικό, Υποστηρικτική τεχνολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Αξιοποίηση στις διαλέξεις (power point, videos) Εξοικείωση με ειδικά λογισμικά Αξιοποίηση στην επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις251
Φροντιστήριο87.53,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών753
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση περιλαμβάνει ατομικές εργασίες που αντιστοιχούν στο 100% του τελικού βαθμού.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Πρακτικά συνεδρίων - Computers Helping People With Special Needs (ICCHP) - http://www.springer.com/computer/hci/book/978-3-642-31521-3 - Web Accessibility (W4A) - http://dl.acm.org/event.cfm?id=RE143&CFID=343211493&CFTOKEN=537516 85 - ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS) - http://dl.acm.org/event.cfm?id=RE205&CFID=343211493&CFTOKEN=537516 85 Επιστημονικά άρθρα - Βιβλία - Boskic, N., Bole, K. & Hapke, n. (2006) Accessibility in Online Learning: Web Accessibility Process Manual. University of British Columbia. - Γαρουφάλλου, Ε., Κολοβού Ε. (2006). Έρευνα για την προσβασιμότητα των τυφλών και των ατόμων με περιορισμένη όραση στους Δικτυακούς Τόπους των Ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. - Γελαστοπούλου, Μ. & Μουταβελής, Α. (2017). Εκπαιδευτικό υλικό για την παράλληλη στήριξη και την ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο. Συλλογικός Επιστημονικός Τόμος. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Αθήνα - Ε.Σ.Α.μεΑ (2014). Νέες Τεχνολογίες και Αναπηρία. Εξίσωση των ευκαιριών ή νέες μορφές αποκλεισμού των ατόμων με αναπηρία; Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α. με Α.), Athens Network of Collaborating Experts (ANCE), Αθήνα - Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. - Κουλικούρδη, Άννα (2009). Πληροφοριακή Συμπεριφορά των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και οι Υποστηρικτικές Τεχνολογίες σε Περιβάλλον Βιβλιοθηκών, Διδακτορική Εργασία. - Πίνο, Α. (2015). Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής για Άτομα με Αναπηρία. Στο Β. Αργυρόπουλος, Σ. Χαμονικολάου, Χ. Κανάρη, (Eπ.), Η πρόσβαση ατόμων με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, σσ. 142-169. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος. ISBN 9786188058033 - https://www.researchgate.net/publication/307887235_Computer-based_Assistive_Technologies_for_Persons_with_Disabiblities_in_Greek - Στασινός, Δ.(2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Σύνδεσμοι - http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/polimesiko-uliko/ekpaideutiko-logismiko - Εκπαιδευτικό λογισμικό - http://paidikaiergotherapeia.blogspot.gr π.χ.: 10 ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές εφαρμογές για παιδιά - http://eidikidiapaidagogisi.blogspot.gr/ π.χ.: Εκπαιδευτικές εφαρμογές iPad (iPad applications) - http://www.gettingsmart.com/2017/01/7-apps-for-working-with-special-needs-students/
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-02-2020