Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος στο μάθημα είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την πλούσια ερευνητική μεθοδολογία που αξιοποιείται στην έρευνα στην ειδική αγωγή καθώς και τα σύγχρονα πορίσματα αυτής της έρευνας. Ειδικότερα, παρουσιάζονται θέματα που αφορούν σε συγκεκριμένες ερευνητικές προσεγγίσεις που είναι κυρίαρχες στην έρευνα σε κάθε διαγνωστική κατηγορία. Με αφορμή κάθε διαγνωστική κατηγορία, προσεγγίζεται σε βάθος μια ερευνητική περιοχή και μεθοδολογία. Επιπλέον, μελετώνται σε βάθος ειδικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις, όπως η πειραματική έρευνα, η μετα-ανάλυση, η έρευνα παρατήρησης και η έρευνα δημοσκόπησης. .Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις εκπαιδευτικές προεκτάσεις και συνέπειες των ερευνητικών πορισμάτων.
Γνώσεις
• Να κατανοήσουν βασικές έννοιες της ερευνητικής τεκμηρίωσης.
• Να κατανοήσουν τα ερμηνευτικά μοντέλα στην έρευνα της αναπηρίας.
• Να γνωρίσουν κύρια χαρακτηριστικά παιδιών από διαφορετικές διαγνωστικές κατηγορίες, μέσα από ανάλυση ερευνών.
• Να γνωρίσουν εμπειρικά τεκμηριωμένες διδακτικές πρακτικές υλοποίησης της ειδικής αγωγής.
• Να εξοικειωθούν με βασικά σύγχρονα ερωτήματα στο χώρο της έρευνας και της εφαρμογής της ειδικής αγωγής.
Δεξιότητες
• Να εντοπίζουν τις συνέπειες των ερευνητικών δεδομένων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της ειδικής αγωγής.
• Να συγκεντρώνουν ερευνητική αρθρογραφία για σύγχρονα θέματα ειδικής αγωγής.
• Να ερμηνεύουν τη σχετική σύγχρονη ερευνητική αρθογραφία .
• Να καταδεικνύουν συνθετική σκέψη σε πολλαπλούς άξονες ανάλυσης.
Ικανότητες
• Να αξιοποιούν ερευνητικά δεδομένα στην ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας τους.
• Να αναπτύξουν κριτικό στοχασμό σε σύνθετα ζητήματα έρευνας στην ειδική αγωγή.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Η σημασία της εμπειρικής τεκμηρίωσης στην ειδική αγωγή
2. Η μετα-ανάλυση ως βασικό εργαλείο έρευνας στην ειδική αγωγή
3. Απαιτήσεις και περιορισμοί της έρευνας ερωτηματολογίου για τη διερεύνηση διδακτικών πρακτικών
4. Η αναγκαιότητα και τα μέσα αξιόπιστου πειραματικού σχεδιασμού σε πληθυσμούς ειδικής αγωγής
5. Ερευνητικές προσεγγίσεις και πορίσματα στη διδασκαλία αναγνωστικής κατανόησης στις ΕΜΔ
6. Δυσαριθμησία και εμπειρικά τεκμηριωμένες διδακτικές παρεμβάσεις
7. Νοητική αναπηρία: αναπτυξιακή προσέγγιση και γενετικά σύνδρομα
8. Ερευνητικές προσεγγίσεις και ευρήματα: η σημασία της ψυχικής υγείας των γονέων
9. Η έρευνα στην επικοινωνία των ατόμων στο φάσμα του αυτισμού.
10. Ανάλυση ερευνητικών πορισμάτων σχετικά με την σχολική ένταξη
11. Ανάλυση ερευνητικών δεδομένων σχετικά με τη συνδιδασκαλία
12. Ανάλυση ερευνητικών δεδομένων για συγκεκριμένες διδακτικές πρακτικές.