Multicultural/Intercultural Education

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςMulticultural/Intercultural Education / Multicultural/Intercultural Education
ΚωδικόςΠΕΕ501
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία Κεσίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018144

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική Επιστήμη: Ειδική Αγωγή, Παιδαγωγική του Σχολείου, Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 2
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Παιδαγωγική του ΣχολείουΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά217,5
Συνεχιζόμενη ΕκπαίδευσηΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςMulticultural/Intercultural Education
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600148500
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα θα πραγματοποιηθεί από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2022 και περιλαμβάνει εισηγήσεις/εργαστήρια με τη συμμετοχή καθηγητών του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, καθώς και άλλων ειδικών επιστημόνων. Το μάθημα απευθύνεται σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, άλλων Τμημάτων του ΑΠΘ με συναφές περιεχόμενο, σε μεταπτυχιακούς φοιτητές του ευρωπαϊκού Δικτύου "Education for Democratic Intercultural Citizenship" (EDIC+), καθώς και σε όλους τους ενδιαφερόμενους φοιτητές Erasmus+, οι οποίοι φοιτούν κατά τα συγκεκριμένο εξάμηνο στο ΑΠΘ. Φοιτητές του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής και άλλων Τμημάτων του ΑΠΘ που θα συμμετάσχουν επιτυχώς στο μάθημα, μπορούν να το κατοχυρώσουν (ανάλογα με το Πρόγραμμα Σπουδών που παρακολουθούν) στο πτυχίο τους ή στο Παράρτημα Διπλώματος. Το μάθημα θα δημιουργήσει μια "πλατφόρμα" για νέους εκπαιδευτικούς και ερευνητές από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν διεθνή ακαδημαϊκή εμπειρία, να συνεργαστούν και να μάθουν ο ένας από τον άλλο, με στόχο την εκπαιδευτική αλλαγή στην κατεύθυνση μιας «εκπαίδευσης για όλους».
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα - κατανοήσουν τη σημασία της ένταξης των αξιών της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της διαπολιτισμικής κατανόησης στην εκπαιδευτική πολιτική και την εκπαιδευτική πράξη - εντοπίσουν τις κύριες προκλήσεις και τα προβλήματα που συνδέονται με την εκπαίδευση των παιδιών με μεταναστευτικό ή μειονοτικό υπόβαθρο (και σε συγκριτική θεώρηση με βάση τη σχετική έρευνα στις χώρες τους) - εξοικειωθούν με αποτελεσματικές παρεμβάσεις και πολιτικές που επιτρέπουν στους μαθητές των μειονοτήτων να απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες και να επωφελούνται από θετικά εκπαιδευτικά αποτελέσματα - κατανοήσουν τις προκλήσεις που θέτουν η προσφυγική κρίση και η εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες - συνειδητοποιήσουν τον διεπιστημονικό (φιλοσοφικό, κοινωνιολογικό, νομικό, γλωσσικό, κτλ.) χαρακτήρα του θέματος Πολυπολιτισμική / Διαπολιτισμική εκπαίδευση
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση αποτελεί ζήτημα που συζητείται στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1990,υπό το φως δύο βασικών εξελίξεων: όταν η χώρα εξελίχθηκε σε χώρα υποδοχής μεταναστών και η εκπαιδευτική πολιτική και η έρευνα άρχισαν να εστιάζουν περισσότερο στην εκπαίδευση μειονοτήτων. Με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης το 2009, καθώς και τη δυναμική εμφάνιση μιας ακροδεξιάς εξτρεμιστικής ομάδας στο πολιτικό σκηνικό, έγινε φανερό ότι η "ιδέα" της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης θα έπρεπε να επανεξεταστεί και να συνδεθεί με την εκπαίδευση για τη δημοκρατική διαπολιτισμική ιδιότητα του πολίτη, προκειμένου να συμβάλει στην καταπολέμηση της ξενοφοβίας, του ρατσισμού, του σοβινισμού και του ευρωσκεπτικισμού. Οι προκλήσεις που παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα και την Ευρώπη από την πρόσφατη προσφυγική κρίση, καθώς και η αναγκαιότητα να υποστηριχθεί η εκπαίδευση ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, να παρέχονται στα παιδιά προσφύγων ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης και να υπάρχουν σχολεία και κοινωνίες χωρίς αποκλεισμούς υπογραμμίζουν επίσης τη σημασία της σύνδεσης της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης με τα ανθρώπινα δικαιώματα και την εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη. Το μάθημα θα συζητήσει τα παραπάνω ζητήματα, ακολουθώντας διεπιστημονική και συγκριτική προσέγγιση. Εκτός από τις διαλέξεις, οι φοιτητές θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να λάβουν μέρος σε επισκέψεις και δραστηριότητες πεδίου, σε συνεργασία με οργανώσεις/φορείς της κοινωνίας των πολιτών. Σχετικά με την ανάπτυξη και την πιλοτική εφαρμογή του μαθήματος, βλ. W. Veugelers (Ed.) (2019). Education for Democratic Intercultural Citizenship. Leiden: Brill/Sense (https://brill.com/view/title/55956) Outstanding Book Award 2020 της Αμερικανικής Ένωσης Εκπαιδευτικής Έρευνας/ American Educational Research Association (AERA)/SIG "Moral Development and Education".
Λέξεις Κλειδιά
Διαπολιτισμική εκπαίδευση, εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη και τα ανθρώπινα δικαιώματα, εκπαίδευση παιδιών προσφύγων, εκπαίδευση για όλους
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Γίνεται χρήση Η/Υ, βιντεοπροβολέα, διαδικτύου, της πλατφόρμας e-learning και της εφαρμογής Dropbox.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια261,0
Άσκηση Πεδίου21.50,9
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων903,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αναμένεται να συμμετέχουν ενεργά στις διδακτικές δραστηριότητες/επισκέψεις πεδίου και να εκπονήσουν μία εργασία 2500 λέξεων(στην αγγλική γλώσσα) πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα/ερευνητικό ερώτημα, για το οποίο θα λάβουν υπόψη τη σχετική βιβλιογραφία. Το μάθημα αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ "Education for Democratic Intercultural Citizenship+ (EDIC+)". Με την παρακολούθηση δύο μαθημάτων του Eκπαιδευτικού Προγράμματος EDIC+ χορηγείται πιστοποιητικό (EDIC+ Certificate). Περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα EDIC+: https://www.uvh.nl/edic
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Course literature/Indicative list ARSIS/Association for the Social Support of Youth (2019). Stories of People from the “Other Shore”. Thessaloniki: ARSIS. Banks, J. A., Cookson, P., Gay, G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., Schofield, J. W. & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kappan, 83(3), 196-203. Retrieved from: https://doi.org/10.1177/003172170108300309. Banks, J. A. & Mc Gee Banks, C.A. M. (Eds.). (2007). Multicultural education: issues and perspectives. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons. CBC Radio (2015). No one puts their children in a boat unless... Retrieved from: http://www.cbc.ca/radio/thesundayedition/let-them-in-where-s-the-poetry-in-politics-what-is-the-middle-class-trump-and-the-know-nothings-1.3223214/no-one-puts-their-children-in-a-boat-unless-1.3224831. Delpit, L. (1995). Other people’s children: cultural conflict in the classroom. New York: The New Press. DOME Network of Ambassadors Report (2017). Refugee-led initiatives across Euromena: aspects of representation, ownership and empowerment, The DOME Project. Retrieved from: https://goo.gl/PyHmPz. Dossou, K., Klein, G., Strani, K., Caniglia, E., & Ravenda, A. (2016). RADAR Trainees' Handbook: anti-hate communication tools in an intercultural perspective. Perugia: Key & Key Communications. Retrieved from: https://pureapps2.hw.ac.uk/ws/portalfiles/portal/15961643/RADAR_Trainees_Handbook_EN.pdf. European Commission (2008). Migration and mobility: challenges and opportunities for EU education systems. Green Paper. Brussels: European Commission. Eurydice (2012). Citizenship education in Europe. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. Coulby, D., Gundara, J., & Crispin J. (Εds.). (1997). Intercultural Education. London: Kogan Page. Heckmann, F. (2008). Education and migration. Strategies for integrating migrant children in European schools and societies: a synthesis of research findings for policy-makers. Report submitted to the European Commission by the NESSE network of experts. Retrieved from: http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/education-and-migration-pdf. Kesidou, A. (2019). Preparing educators and researchers for multicultural/intercultural Education. In W. Veugelers (Ed.), Education for Democratic Intercultural Citizenship. (pp. 148-165). Leiden: Brill/Sense. Lenhart, V. & Savolainen, K. (2002). Human Rights Education as a field of practice and of theoretical reflection. International Review of Education, 48(3-4), 145-158. McAllister, G. & Irvine, J. J. (2002). The role of empathy in teaching culturally diverse students: a qualitative study of teachers’ beliefs. Journal of Teacher Education, 53(5), 433-443. Morfidis, G. (2018). Could CIMIC foster the civil-military interaction in national response to refugee influxes? Case Study: the participation of the Hellenic Armed Forces in resolving the refugee influx in Greece 2016. Diavata Open Temporary-Accommodation Center (unpublished Master Thesis). Aristotle University of Thessaloniki. Retrieved from: https://ikee.lib.auth.gr/record/295981/files/GRI-2018-21010.pdf. Peonidis, F. (2013). Democracy as popular sovereignty. Lanham: Lexington Books. Peonidis, F. (2014). Citizenship. In H. ten Have (Ed.). Encyclopedia of Global Bioethics. Cham: Springer. Adamczak-Krysztofowicz, S. & Szczepaniak- Kozak, A. (2017). A disturbing view of intercultural communication: findings of a study into hate speech in Polish. Linguistica Silesiana, 38, 285-310. Tibbits, F. (2002). Understanding what we do: emerging models for Human Rights Education. International Review of Education, 48(3-4), 159-171. Tsitselikis, K. (2012). Old and new Islam in Greece: from traditional minorities to immigrant newcomers. Leiden & Boston: Martinus Nijhoff. Tsitselikis, K. (2018). Refugees in Greece: facing a multifaceted labyrinth. International Migration. Doi:10.1111/imig.12473. UNESCO (2011). Contemporary issues in Human Rights Education. Paris: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. Retrieved from: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002108/210895e.pdf. Veugelers, W. (2017). Education for Critical-Democratic Citizenship: autonomy and social justice in a multicultural society. In N. Aloni & L. Weintrob (Εds.). Beyond Bystanders (pp. 47-60). Rotterdam: Sense Publishers. Veugelers, W.(Ed.) (2019). Education for Democratic Intercultural Citizenship. Leiden: Brill/Sense (https://brill.com/view/title/55956) Viviani, A. (Ed.) (2018). Global citizenship education, multiculturalism and social inclusion in Europe: the findings of the Project “I have rights”. Coimbra. Retrieved from: https://ihaverights.pixel-online.org/files/book/Final%20Publication.pdf
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-10-2021