Πλάτων, "Παρμενίδης"

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠλάτων, "Παρμενίδης" / Plato, Parmenides
ΚωδικόςΦΚ284
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΠαντελής Γκολίτσης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018149

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 108
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠλάτων, "Παρμενίδης"
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148884
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται: - να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της φιλοσοφικής έρευνας - να εξοικειωθούν με τον αρχαίο φιλοσοφικό λόγο - να εισαχθούν στην ανάλυση ενός αρχαίου φιλοσοφικού κειμένου - να εισαχθούν στην πλατωνική μεταφυσική και γνωσιοθεωρία
Γενικές Ικανότητες
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο "Παρμενίδης" είναι ένας από τους πιο δύσκολους αλλά επίσης πιο συναρπαστικούς πλατωνικούς διαλόγους. Στο πρώτο μέρος του διαλόγου, ο νεαρός Σωκράτης συζητά με τον γηραιό Παρμενίδη και τον μεσήλικα Ζήνωνα προβλήματα που ανακύπτουν τόσο από την παρμενίδεια διδασκαλία για το εν («αν τα πράγματα δεν είναι ένα, τότε προκύπτουν ανυπέρβλητα παράδοξα») και τη ζηνώνεια υποστήριξή της («αν τα πράγματα είναι πολλά, τότε προκύπτουν ανυπέρβλητα παράδοξα») όσο και από την (πλατωνική) θεωρία των Ιδεών («τα πράγματα είναι και ένα και πολλά, καθώς μετέχουν σε διαφορετικές Ιδέες»). Στο δεύτερο μέρος του διαλόγου, ο Παρμενίδης επανεξετάζει τον φιλοσοφικό ενισμό συζητώντας με τον νεαρό Αριστοτέλη (όχι τον φιλόσοφο αλλά έναν από τους τριάκοντα τυράννους) τα συμπεράσματα που προκύπτουν από διαφορετικές υποθέσεις σχετικά με το εν και τα πολλά. Το εύρος και το βάθος του διαλόγου είναι τέτοιο ώστε να έχει ερμηνευθεί εντελώς διαφορετικά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα: κατεξοχήν θεολογικός διάλογος για τους Πλατωνικούς της Ύστερης αρχαιότητας (οι «υποθέσεις» που εξετάζονται στο δεύτερο μέρος περιγράφουν το Εν και τους αναβαθμούς του Όντος, οι οποίοι αντιστοιχούν σε διαφορετικές θεότητες), ο Παρμενίδης διαβάζεται σήμερα κυρίως ως έργο απορητικό και ίσως ανατρεπτικό, στο οποίο ο Πλάτων συνειδητοποιεί και εκθέτει τα προβλήματα που προκύπτουν από τη διδασκαλία του για τις Ιδέες. Εδώ προκρίνεται η ανάγνωση και η ερμηνεία του διαλόγου ως κατεξοχήν διαλεκτικής άσκησης, η οποία οδηγεί τον αναγνώστη σε μια πληρέστερη και βεβαιότερη σύλληψη των Ιδεών – όπως άλλωστε οφείλει να κάνει η διαλεκτική.
Λέξεις Κλειδιά
Πλάτων, Θεωρία των Ιδεών, Διαλεκτική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1004
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Πλάτων. Παρμενίδης (ή περί ιδεών), Αθήνα: Κάκτος, 1993. 2) Nicholas P. White, Ο Πλάτων για τη γνώση και την πραγματικότητα, Αθήνα: Gutenberg, 2012.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Πλάτων. Λάχης – Μένων – Παρμενίδης, Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια: Β. Τατάκης, Η. Λάγιος, Αθήνα: Δαίδαλος, 1960.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-11-2020