Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
*Να συλλάβουν τις πιο σημαντικές έννοιες - κλειδιά της (σύγχρονης) ηθικής φιλοσοφίας.
*Να μάθουν να διακρίνουν τις ποικίλες ηθικές έννοιες τη μια από την άλλη.
*Να μάθουν να στοχάζονται τις ηθικές έννοιες.
*Να μάθουν να αναλύουν τις ηθικές έννοιες.
*Να μάθουν πώς εφαρμόζονται οι βασικές ηθικές έννοιες στην καθημερινή ζωή.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μετά από μια σύντομη εισαγωγή στις βασικές έννοιες της ηθικής, όπως είναι η σύγκρουση των καθηκόντων, τα καθήκοντα προς τον εαυτό μου και ο ηθικός έπαινος και η αποδοκιμασία, εξετάζονται οι βασικότερες ηθικές θεωρίες του 20ού αιώνα. Όπως καθίσταται σαφές από τη μελέτη των θεωριών αυτών, δεν μπορεί κανείς να αποτιμήσει την εγκυρότητα των κριτηρίων που εκάστη προβάλλει, εάν προηγουμένως δεν αντιληφθεί τις οντολογικές, γνωσιολογικές, λογικές/σημασιολογικές και ψυχολογικές θέσεις τις οποίες προϋποθέτουν. Με τον τρόπο αυτό η ηθική διερεύνηση του 20ού και του 21ου αιώνα καθίσταται περισσότερο μετα‐ηθική παρά ηθική με τη συνήθη σημασία του όρου.
Λέξεις Κλειδιά
ηθική, καθήκον, υποχρέωση, φυσιοκρατία, καθολική επιτακτικοκρατία, G.E.Moore, C.L.Stevenson, R.M.Hare
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ρ.Φ. 'Ατκινσον, Εισαγωγή στην ηθική φιλοσοφία με παράρτημα, β' έκδοση, μτφρ. Ελένη Καλοκαιρινού Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2012,
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
W.D. Hudosn, Modern Moral Philosophy, Macmillan 1983.
W.D. Hudson, A Century of Moral Philosophy, Lutterworth Press, London 1980.
R.M. Hare, Freedom and Reason, Oxford University Press, Oxford 1963.
R.M. Hare, Moral Thinking. Its levels, method and point, Clarendon Press, Oxford 1981.