ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Educational issues on the introduction of Informaition and Communications Technologies in the school praxis
ΚωδικόςΠ1901
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μπίκος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009250

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 89
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148927

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 106 (125)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου μαθήματος, ο φοιτητής και η φοιτήτρια καθίσταται ικανός/ή να: κατανοεί βασικές έννοιες της σύγχρονης Παιδαγωγικής, αναφορικά με τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση, συζητάει κριτικά το ζήτημα της εξέλιξης του Η/Υ και των τεχνολογιών, τόσο μέσα από πηγές τις κάθε εποχής όσο και μέσα από μελετήματα και σχετικά άρθρα, αντιλαμβάνεται και να προβληματίζεται αναφορικά με τον διαχρονικό χαρακτήρα της “εξίσωσης”: Γνώση και Τεχνολογία της Γνώσης, επιχειρηματολογεί και να προτείνει λύσεις που θα εστιάζονται στην επίλυση κοινωνικών, εκπαιδευτικών, πολιτισμικών και νομικών-ηθικών ζητημάτων αναφορικά με την εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, συνειδητοποιεί και, παράλληλα, να αξιολογεί τη σχέση που προκύπτει ανάμεσα στην εξέλιξη της τεχνολογίας και στην αναπροσαρμογή του ρόλου του σύγχρονου εκπαιδευτικού και μαθητή, αντιλαμβάνεται το γεγονός ότι οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις αναδιαμορφώνουν την έννοια του ψηφιακά εγγράμματου μαθητή και δίνουν άλλο περιεχόμενο στον όρο “Ψηφιακό Χάσμα”, συγκρίνει τα Προγράμματα Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης άλλοτε και τώρα, αλλά και σε σχέση με τα “Curricula” άλλων ευρωπαϊκών, κυρίως, χωρών αναφορικά με τις ΤΠΕ, διακρίνει τους λόγους για τους οποίους, τα σύγχρονα ιδρύματα που προετοιμάζουν εκπαιδευτικούς οφείλουν να συμπορευτούν με τις διεθνείς τεχνολογικές εξελίξεις, αντιλαμβάνεται τους παράγοντες που επιδρούν είτε θετικά είτε αρνητικά στην απόφαση των εκπαιδευτικών για αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, μελετάει και να προβαίνει σε πολλαπλές αναγνώσεις του φαινομένου της αξιοποίησης των ΤΠΕ από γυναίκες εκπαιδευτικούς και μαθήτριες πριν από είκοσι χρόνια και σήμερα, συζητάει ζητήματα αναφορικά με την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ και των εφαρμογών “Web 2.0.” σε συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης, διακρίνει τις διαφορετικές μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και επιμόρφωσης και να ξεχωρίζει τα οφέλη τους, προβληματιστεί για το ζήτημα της συνεχούς διαμόρφωσης εξελιγμένων μοντέλων για την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση από τους σύγχρονους εκπαιδευτικούς (π.χ. Tech-PACK), αποκτήσει ενσυναίσθηση και αίσθημα αντίληψης ρόλου για το διδασκαλικό επάγγελμα, για την οργάνωση και τη διεξαγωγή της διδασκαλίας, αλλά και για την παιδαγωγική του διάσταση ως προς την Ειδική Αγωγή και τις ΤΠΕ. αναμορφώνει, ενδεχομένως, τα πρότερα γνωστικά του σχήματα σχετικά με την εργαλειακή/μηχανιστική ή παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, συζητάει και να θέτει λύσεις, προτάσεις, ιδέες που να σχετίζονται με την περαιτέρω αξιοποίηση των ΤΠΕ προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε σύγκριση, πάντοτε, με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και το συγκείμενο.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η εισαγωγή, διάχυση, χρήση και -παιδαγωγική- αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), τόσο στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο όσο και στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, αποτελεί κεντρικό θέμα συζήτησης, προβληματισμού και έρευνας. Οι ψηφιακές τεχνολογίες, ειδικότερα, διαπιστώνεται ότι αποτελούν ένα σημαντικό «εργαλείο» και «σύμμαχο» του εκπαιδευτικού για τη διδασκαλία όλων των γνωστικών αντικειμένων. Νέες-προηγμένες-εξελιγμένες συσκευές τελευταίας τεχνολογικής γενιάς, όπως είναι, για παράδειγμα, οι κινητές συσκευές επικοινωνίας, ενημέρωσης, αλλά και ψυχαγωγίας, φαίνεται ότι αξιοποιούνται, ολοένα και περισσότερο, προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Συνεκδοχικά, η εκτεταμένη αξιοποίηση των ΤΠΕ σε όλους τους τομείς του επιστητού δημιουργεί επίκαιρα παιδαγωγικά ερωτήματα και οδηγεί σε μία εποικοδομητική συζήτηση αναφορικά με την παιδαγωγική αξιοποίησή τους, με στόχο τη σύμπλευση με τα διεθνή και ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά πλαίσια ανάπτυξης και εργασίας. Με αφόρμηση το παραπάνω θεωρητικό πλαίσιο, στο συγκεκριμένο μάθημα θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν, κριτικά, ζητήματα αναφορικά με την εισαγωγή και αξιοποίηση των ΤΠΕ και, κατ’ επέκταση, των ψηφιακών προγραμμάτων και εφαρμογών (applications) στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θα καλυφθεί όλο το φάσμα του προβληματισμού σχετικά με τη διάχυση των ΤΠΕ προς όφελος του μαθητή και της μαθήτριας, από την προσχολική έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση (εκπαίδευση εκπαιδευτικών). Πιο συγκεκριμένα, μέσω του εν λόγω μαθήματος, θα δοθεί η δυνατότητα: α) να αποσαφηνιστούν βασικές έννοιες, όπως: "Εκπαιδευτική Τεχνολογία” (Educational Technology), "Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών” (Information and Communication Technologies), “Διαδίκτυο” (Internet), "Πολυμέσα” (Multimedia), "Υπερμέσα” (Hypermedia), "Ψηφιακός Γραμματισμός” (Digital Literacy), "Ψηφιακό Χάσμα” (Digital Divide), "Εξ αποστάσεως εκπαίδευση-επιμόρφωση” (Distance Education-Training), β) να εξεταστούν οι πιο σημαντικοί-κομβικοί σταθμοί στην ιστορία των ψηφιακών τεχνολογιών, πριν από την περίοδο του μικροϋπολογιστή έως και την περίοδο των κινητών τεχνολογιών και εφαρμογών, γ) να συζητηθούν τα σύγχρονα κοινωνικά, εκπαιδευτικά, πολιτικά, νομικά και ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από την εισαγωγή, διάχυση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, δ) να παρουσιαστούν οι δεξιότητες, που πρέπει να κατέχουν οι σύγχρονοι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, στις αρχές του 21ου αιώνα, μέσα από ευρωπαϊκά και διεθνή πλαίσια-πρότυπα ικανοτήτων για τις ΤΠΕ (ψηφιακά εγγράμματοι μαθητές (digital natives) και ψηφιακά αναλφάβητοι εκπαιδευτικοί (digital immigrants);), και, επίσης, να σχολιαστεί το πολυσυζητημένο θέμα του λεγόμενου ψηφιακού χάσματος (digital divide) και της οριοθέτησής του ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην κοινωνία και την εκπαίδευση, ε) να εξεταστούν τα Προγράμματα Σπουδών Πρωτοβάθμιας και, κυρίως, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σχέση με τις ΤΠΕ, στο πλαίσιο του ψηφιακού σχολείου, όπως και τα Προγράμματα Σπουδών Καθηγητικών Σχολών αναφορικά με τους τρόπους ένταξης της σύγχρονης -συνεχώς εξελισσόμενης- τεχνολογίας στα γνωστικά τους αντικείμενα, στ) να συζητηθεί το φλέγον θέμα του επαναπροσδιορισμού του ρόλου του σύγχρονου εκπαιδευτικού σε σχέση με την -παιδαγωγική- αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων στη σχολική εκπαίδευση, ζ) να παρουσιαστούν και να σχολιαστούν οι -εξωτερικοί και εσωτερικοί- παράγοντες που φαίνεται να επιδρούν στην απόφαση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών να αξιοποιήσουν -δημιουργικά και αποτελεσματικά- τον Η/Υ και τις ψηφιακές εφαρμογές στη διδασκαλία των γνωστικών τους αντικειμένων (ενδεικτικά: προϋπηρεσία, ηλικία, φύλο, εκπαίδευση, επιμόρφωση, κονδύλια-πόροι, υποστήριξη από τους ιθύνοντες, αυτοαποτελεσματικότητα, αυτομόρφωση, εξοικείωση με τις ΤΠΕ, δεκτικότητα στην καινοτομία). η) να δοθεί έμφαση στην έμφυλη διάσταση από την εισαγωγή και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην σχολική εκπαίδευση. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν παλαιότερες και σύγχρονες έρευνες, οι οποίες σχετίζονται με τις διαφορετικές αντιδράσεις, στάσεις, αντιλήψεις και το διαφορετικό επίπεδο χρήσης και εξοικείωσης ανδρών και γυναικών εκπαιδευτικών με τις ΤΠΕ, θ) να αναλυθεί η κατάσταση που επικρατεί αναφορικά με τον διαφορετικό τρόπο κοινωνικοποίησης της εφήβων, μέσω των ψηφιακών εφαρμογών παιγνιώδους χαρακτήρα και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ). Θα δοθεί, επίσης, έμφαση στην παιδαγωγική αξιοποίηση των εφαρμογών ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας (e-entertainment), μέσα από συγκεκριμένες στρατηγικές μάθησης με τις ΤΠΕ, ι) να αναφερθούν προγράμματα που προάγουν τη συνεργατική μάθηση, όπως είναι για παράδειγμα τα λογισμικά εννοιολογικής χαρτογράφησης, εικονικών εκπαιδευτικών επισκέψεων, δημιουργίας κόμικς, ψηφιακής αφήγησης και ψηφιακές εφαρμογές περιβαλλόντων “Web 2.0.”, όπως είναι τα ιστολόγια και τα ευφυή συστήματα καθοδηγούμενης μάθησης (Learning Management Systems), ια) να μελετηθεί η κατάσταση που επικρατεί στον χώρο της σύγχρονης παιδαγωγικής αναφορικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Θα αναφερθούν βασικές μορφές, είδη και μοντέλα εφαρμογής της εκπαίδευσης, αλλά και της επιμόρφωσης, από απόσταση, ιβ) να παρουσιαστεί, να αναλυθεί και να ερμηνευθεί ένα σύγχρονο-αναδυόμενο μοντέλο ενσωμάτωσης της τεχνολογίας για τους σύγχρονους εκπαιδευτικούς, το λεγόμενο Μοντέλο Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (Tech-PACK). Το μοντέλο αυτό αναδιαμορφώνει την -ψηφιακή- επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού, ο οποίος οφείλει να έχει γνώση του αντικειμένου του, παιδαγωγική κατάρτιση και εξοικείωση με τα ψηφιακά -αλληλεπιδραστικά- μέσα, ιγ) να παρουσιαστεί ο προβληματισμός της αξιοποίησης των ΤΠΕ από μαθητές και μαθήτριες με ειδικές ανάγκες και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Θα παρουσιαστεί, επίσης, το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και θα δοθεί έναυσμα για συζήτηση βάσει του συνθήματος: “No Child Left Behind” «Κανένα Παιδί να μην Μείνει Πίσω». ιδ) να συζητηθεί, τέλος, ενδελεχώς και κριτικά το ζήτημα της παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα από μελέτες και έρευνες στο εν λόγω πεδίο.
Λέξεις Κλειδιά
ΤΠΕ, Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Ψηφιακός Γραμματισμός, Ψηφιακό Χάσμα, Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Προγράμματα Σπουδών, Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Ψηφιακός Μετανάστης, Ψηφιακός Ιθαγενής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση ΤΠΕ ως επικουρικού μέσου για τη διδασκαλία. Ανάρτηση σε ηλεκτρονική πλατφόρμα (elearning) εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα και αξιοποίησή της για επικοινωνία με τους φοιτητές. Εργασία τω φοιτητών με ψηφιακά μέσα για την σύνθεση και υποβολή των εργασιών τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων833,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται κατά βάση με εξετάσεις γραπτές. Οι εξετάσεις του μαθήματος διεξάγονται με κλειστά βιβλία και σημειώσεις και οι φοιτητές/τριες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανοικτού τύπου (σύντομης απάντησης) βαθμολογούνται με βάση τη γραπτή σύνθεση της εργασίας αλλά και της παρουσίασής της στη αίθουσα διδασκαλίας. Ο τελικός βαθμός προκύπτει από: 1. την τελική γραπτή εξέταση (70%-90%), 2. την εκπόνηση και την παρουσίαση της -προαιρετικής- εργασίας (20%), 3. τη συμμετοχή και τις κριτικές παρεμβάσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος (10%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1η εναλλακτική Κ. Μπίκος (2012): Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζυγός, ISBN 978-960-8065-94-9 2η εναλλακτική Χρ. Σολομωνίδου (2009): Η χρήση του υπολογιστή στο σύγχρονο σχολείο. Βόλος: Πανεπιστ. Εκδόσεις Θεσσαλίας, ISBN 978-960-8029-98-9
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση & Μεταφρασμένη Καράμηνας, Ι. (2006). Διδασκαλία και μάθηση με την αξιοποίηση του διαδικτύου. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ατραπός. Keegan, D. (2001). Οι βασικές αρχές της ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Α. Μελίστα (μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Κέκκερης, Γ., & Κοσμίδης, Ι. (2013) Διδασκαλία των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) με Open eClass σε Παιδαγωγικό Τμήμα. Pedagogy: Theory & Praxis, 8, 71-82. Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή της εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. Κουτρομάνος, Γ., & Νικολοπούλου, Κ. (2010). Διερεύνηση χρήσης ψηφιακών παιχνιδιών από μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 3(2), 97-112. Κουτσογιάννης, Δ. (2011). Εφηβικές πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού και ταυτότητες. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Κουτσογιάννης, Δ., & Παυλίδου, Μ. (2012). Μελέτη για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή σεναρίων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: για διαθεματικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της ζώνης φιλολογικών μαθημάτων και με άλλα γνωστικά αντικείμενα, για ημι-τυπικές και άτυπες σχολικές πρακτικές, με διαδραστικούς πίνακες και φορητούς υπολογιστές. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Kron, F.W. (2013). Νέα μέσα στην εκπαίδευση: τρέχουσες και παλαιότερες προσεγγίσεις, Σ. Αλιβίζος, & Κ. Βρατσάλης (επιμ.). Στο: Παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σσ. 39-45). Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Κυριαζής, Α., & Μπακογιάννης, Σ. (2003). Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Συνύπαρξη διδακτικής πρακτικής και τεχνολογίας. Αθήνα: Αφοί Παππά. Λιοναράκης, A. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση-Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός, σσ.7-41. Μουζάκης, Χ., Βάθη, Σ., & Γόγουλου, Α. (2014). Εμπειρίες μάθησης μέσα από διαδικτυακές συζητήσεις: η αξιοποίηση του Edmodo στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 7(1-2), 77-97. Μπερδούσης, Ι. (2012). Μελλοντικές νηπιαγωγοί και διαδίκτυο: αντιλήψεις, θέσεις και προοπτικές αξιοποίησης στη διδακτική πράξη. Πρακτικά 8ου Πανελληνίου Συνεδρίου ΕΤΠΕ. 348-355. Μπίκος, Κ. (2012). Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2011). Εκπαιδευτικοί και ΤΠΕ: διευκολυντές και εμπόδια στη χρήση ψηφιακών εφαρμογών στη σχολική τάξη. Στο 2o πανελλήνιο συνέδριο: "Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία" ΕΤΠΕ. Πάτρα, 28-30 Απριλίου, 2011, 585-589. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1738.pdf. Ανακτήθηκε στις 14/1/2013. Ανακτήθηκε στις 4/4/2012. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2012α). Ακαδημαϊκές και έξω-ακαδημαϊκές πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού υποψηφίων φιλολόγων. Στο Κ. Δ. Μαλαφάντης, κ. ά. (επιμ.), Πρακτικά 7ου πανελλήνιου συνεδρίου “Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα”, Αθήνα: Διάδραση, 335-346. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2012β). Αντιδράσεις υποψηφίων εκπαιδευτικών σε ακαδημαϊκά ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης: αξιοποίηση, εξοικείωση, προοπτικές βελτίωσης. Στο 6ο συνέδριο διδακτικής της Πληροφορικής, ΕΤΠΕ. Φλώρινα, 20-22 Απριλίου 2012, 463-473. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1863.pdf Ανακτήθηκε στις 10/10/2012. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2013). Η επαγγελματική ανάπτυξη των σύγχρονων εκπαιδευτικών: μοντέλο εφαρμογής της εξ αποστάσεως επιμόρφωσης στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Πρακτικά 7ο Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, ECODL, Volume 4, pp. 60-77. Μπουραντάς, Ο. (2015). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας ως εκπαιδευτικά μέσα και ως αντικείμενα έρευνας. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. Roblyer, M.D., & Doering, A.H. (2014). Εκπαιδευτική τεχνολογία και διδασκαλία. Μ. Μουντρίδου (επιμ., μτφρ.). Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Σολομωνίδου, Χ. (2009). Η χρήση του υπολογιστή στο σύγχρονο σχολείο. Βόλος: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Θεσσαλίας. Σύψας, Α., Λέκκα, Α., & Παγγέ, Τζ. (2013). Μάθηση από απόσταση με σύγχρονα μέσα και διά βίου μάθηση: προτιμήσεις εκπαιδευτικών. Πρακτικά 7ου Διεθνούς Συνεδρίου στην Ανοικτή και Εξ αποστάσεως Μάθηση. Νοέμβριος 2013. Αθήνα. Τζιφόπουλος, Μ. (2010). Ψηφιακός γραμματισμός υποψηφίων εκπαιδευτικών: συνθήκες και προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Τζιφόπουλος, Μ. (2016). Υποψήφιοι εκπαιδευτικοί στην ψηφιακή εποχή: πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Ξενόγλωσση Auld, G., Snyder, I., & Henderson, M. (2012). Using mobile phones as placed resources for literacy learning in a remote Indigenous community in Australia. Language and Education, 26(4), 279-296. Bélanger, F., & Carter, L. (2010). The digital divide and internet voting acceptance. In Digital Society, Fourth International Conference, IEEE, 307-310. Belshaw, D. (2012). What is 'digital literacy'? A Pragmatic investigation. Doctoral dissertation, Durham University. Benigno, V., Bocconi, S., & Ott, M. (2007). Inclusive education: helping teachers to choose ICT resources and to use them effectively. eLearning Papers, 6. Broadbent, R., & Papadopoulos, T. (2013). Bridging the digital divide: an Australian story. Behavior & Information Technology, 32(1), 4-13. Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers' adoption and integration of information and communication technology into teaching: a review of the literature. International Journal of Education & Development using Information & Communication Technology, 8(1), 136-155. Buckingham, D. (2007). Media education goes digital: an introduction. Learning, Media and Technology, 32(2), 111-119. Burnett, C. (2013). Investigating pupils’ interactions around digital texts: a spatial perspective on the “classroom-ness” of digital literacy practices in schools. Educational Review, (ahead-of-print), 1-18. Bush, G.W. (2001). No child left behind. Washing- ton, DC: Office of the President of the United States. Clayton, K., Blumberg, F., & Auld, D.P. (2010). The relationship between motivation, learning strategies and choice of environment whether traditional or including an online component. British Journal of Educational Technology, 41(3), 349-364. Colluci, W., & Koppel, N. (2010). Impact of the placement and quality of face-to-face meetings in a hybrid distance learning course. American Journal of Business Education, 3(2), 119-131. Davies, H., Halfond, S., & Gibbins, N. (2012). Digital natives? Investigating young people’s critical skills in evaluating web based information. In Proceedings of the 3rd Annual ACM Web Science Conference. ACM, 2012, 78-81. Davies, J. (2012). Facework on Facebook as a new literacy practice. Computers & Education, 59(1), 19-29. DiPietro, M. (2010). Virtual school pedagogy: the institutional practices of K-12 virtual school teachers. Journal of Educational Computing Research, 42(3), 327-354. European Commission (2013). Survey of schools: ICT in education. Digital Agenda for Europe. Final Study Report, February 2013. Geisert, P., & Futrell, M. (1990). Teachers, computers and curriculum: microcomputers in the classroom. Boston, MA: Allyn & Bacon. Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub. Greenhow, C., & Gleason, B. (2012). Twitteracy: tweeting as a new literacy practice. The Educational Forum, 76 (4), 464-478 Gutiérrez, A., & Tyner, K. (2012). Media education, media literacy and digital competence. Comunicar, 19(38), 31-39. Hohlfeld, T.N., Ritzhaupt, A.D., & Barron, A.E. (2010). Connecting schools, community, and family with ICT: four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55(1), 391-405. Holden, J., & Westfall, P. (2010). An instructional media selection guide for distance education: implications for blended learning. Washington DC: USDLA. Ismail, S., Almekhlafi, A.G., & Al-Mekhlafy, M. (2010). Teachers’ perceptions of the use of technology in teaching languages in United Arab Emirates’ schools. International Journal for Research in Education, 27(1), 37-56. Istance, D., & Kools, M. (2013). OECD Work on technology and education: innovative learning environments as an integrating framework. European Journal of Education, 48(1), 43-57. Juvonen, J., & Gross, E.F. (2008). Extending the school grounds?—Bullying experiences in cyberspace. Journal of School health, 78(9), 496-505. Klawe, M. (2002). Girls, boys, and computers. ACM SIGCSE Bulletin, 34(2), 16-17. Koutsogiannis, D. & Adampa, V. (2012). Girls, identities and agency in adolescents’ digital literacy practices. Journal of Writing Research, 3(3), 217-247. Kvavik, R.B. (2005). Convenience, communications, and control: how students use technology. Educating the net generation, 1(7), 1-20. Larose, F., Grenon, V., Morin, M.P., & Hasni, A. (2009). The impact of pre‐service field training sessions on the probability of future teachers using ICT in school. European Journal of Teacher Education, 32(3), 289-303. Levy, A. (2010). Third of children have seen online porn by the time they are 10, shocking study reveals. Daily Mail Online News. Available at: http://www.dailymail.co.uk/ Retrieved: 13/1/2015. Mo, D., Swinnen, J., Zhang, L., Yi, H., Qu, Q., Boswell, M., & Rozelle, S. (2013). Can one-to-one computing narrow the digital divide and the educational gap in China? The case of Beijing migrant schools. World Development, 46, 14-29. OECD (2012). Connected minds: technology and today’s learners. Paris: OECD Publishing. Pew Research Center (2012). Digital life in 2025. Available at: http://www.pewinternet.org/2014/03/11/digital-life-in-2025/. Retrieved : 16/4/2014. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Reid, J. (2011). "We don't Twitter, we Facebook": an alternative pedagogical space that enables critical practices in relation to writing. English Teaching: Practice & Critique, 10(1), 58-80. Robinson, C., & Sebba, J. (2010). Personalising learning through the use of technology. Computers & education, 54(3), 767-775. Sefton-Green, J. (2004). Literature review in informal learning with technology outside school. Report 7. Futerlab Series. Available at: http://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190222/. Retrieved: 21/2/2011. Siraj-Blatchford, I. (2007). Creativity, communication and collaboration: the identification of pedagogic progression in sustained shared thinking. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2, 3-23. Sutherland, L., Howard, S., & Markauskaite, L. (2010). Professional identity creation: examining the development of beginning pre-service teachers' understanding of their work as teachers. Teaching and teacher education, 26(3), 455-465. Topu, F.B., & Göktaş, Y. (2012). ICT teachers' assigned roles and expectations from them. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 473-478. UNESCO (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers, Version 2. UNESCO & Microsoft, United Nations Educational, Scientific and Cultural. Ünlüsoy, A., de Haan, M., Leseman, P.M., & van Kruistum, C. (2010). Gender differences in adolescents’ out-of-school literacy practices: a multifaceted approach. Computers & Education, 55(2), 742-751. Van Joolingen, W. (2004). The PISA framework for assessment of ICT literacy. Available at: http://www.ibertic.org/evaluacion/sites/default/files/biblioteca/7_pisa_framework.pdf. Retrieved: 29/5/2013.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-05-2020