ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι / Education and Schooling
ΚωδικόςΣΧΠΙ400
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μπίκος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009328

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 335
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148930
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται: 1) να κατανοήσουν ότι η εργασία του εκπαιδευτικού στην τάξη έχει καταρχήν όλα τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης επικοινωνίας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. 2) να εξοικειωθούν με τις βασικές επιστημονικές έννοιες που περιγράφουν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση και επικοινωνία. 3) να είναι σε θέση να κατανοούν περιστατικά της καθημερινής ζωής στη σχολική τάξη με τη βοήθεια των επιστημονικών όρων της θεωρίας της συμβολικής αλληλεπίδρασης. 4) να είναι σε θέση να κάνουν εύστοχη διάγνωση για τις αιτίες των προβλημάτων που ανακύπτουν στην κοινή ζωή της τάξης και να μπορούν να προτείνουν λύσεις παιδαγωγικά ορθές και αποδεκτές. 5) να συνειδητοποιήσουν τη λειτουργία και την επίδραση της μη λεκτικής συμπεριφοράς, των προσδοκιών και των προκαταλήψεων στην ανθρώπινη συμβίωση και επικοινωνία. 6) να καταστούν ικανοί/ ές να αναζητούν σχετική βιβλιογραφία, η οποία θα τους βοηθάει στη βελτίωση του εκπαιδευτικού τους έργου
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Το διπλό επίπεδο της σχολικής μάθησης και ο συμβολικός χαρακτήρας της αλληλεπίδρασης. 2. Διαμόρφωση ταυτότητας και ανάληψη ρόλου. Γνωρίσματα της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού-μαθητή 3. Ορισμός και διαστάσεις της επικοινωνίας. 4. Διαταραχές στην επικοινωνία εκπαιδευτικού – μαθητή. 5. Απόκλιση και παραβατικότητα στη σχολική ζωή 6. Ποινές και τιμωρίες για την αποκατάσταση της τάξης 7. Η προβληματική των κυρώσεων και η θεσμοθέτηση κανόνων στη σχολική τάξη. 8. Η επιθετική συμπεριφορά στη σχολική τάξη. 9. Διαχείρηση προβλημάτων στη σχολική τάξη 10. Διαπροσωπικές και διαομαδικές συγκρούσεις στην ομάδα της σχολικής τάξης. 11. Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Δίαυλοι μη λεκτικής επικοινωνίας 12. Η λειτουργία των προσδοκιών στην αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητή. Παράγοντες που επηρεάζουν τις προσδοκίες του εκπαιδευτικού. 13. Το πρόβλημα του χαρακτηρισμού ή της ετικεττοποίησης μαθητών. Η σημασία της ποιότητας της παιδαγωγικής σχέσης
Λέξεις Κλειδιά
Ανθρώπινη αλληλεπίδραση, Εικοινωνία, Κοινωνικός ρόλος, Ταυτότητα, Προσδοκίες, Προκαταλήψεις, Μη λεκτική συμπεριφορά
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση ΤΠΕ ως επικουρικού μέσου για τη διδασκαλία. Ανάρτηση σε ηλεκτρονική πλατφόρμα (elearning) εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα και αξιοποίησή της για επικοινωνία με τους φοιτητές. Εργασία τω φοιτητών με ψηφιακά μέσα για την σύνθεση και υποβολή των εργασιών τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Εξετάσεις612,4
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται κατά βάση με εξετάσεις γραπτές. Όσοι από αυτούς το επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν ατομικά εργασία που σχετίζεται με κάποιο από τα διδασκόμενα θέματα και η εγασία είτε το εξειδικεύει είτε το επεκτείνει. Είναι βέβαια υποχρεωμένοι να επιτύχουν καταρχήν προβιβάσιμο βαθμό στις γραπτές εξετάσεις, ώστε κατόπιν να προστεθεί το μπόνους επιπλέον βαθμών από την ατομική εργασία. Κάποιο τέλος μπορούν να αναλάβουν συνεργατικά κάποιο θέμα εργασίας που επίσης εμπίπτει στη θεματολογία του διδάσκοντος. Αυτοί δεν υποχρεώνονται να δώσουν τις γραπτές εξετάσεις αλλά βαθμολογούνται με βάση τη γραπτή σύνθεση της εργασίας αλλά και της παρουσίασής της στη αίθουσα διδασκαλίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1η εναλλακτική Κ. Μπίκος (2014): Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζυγός, ISBN 978-960-8065-83-3 2η εναλλακτική Χ. Κωνσταντίνου (2001): Η πρακτική του εκπαιδευτικού στην παιδαγωγική επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg, ISBN 960-01-0885-4
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αυγητίδου, Σ. (1997): Οι Κοινωνικές σχέσεις και η παιδική φιλία στην προσχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Βρεττός, Ι. (1994): Μη Λεκτική Συμπεριφορά και Επικοινωνία μέσα στη Σχολική Τάξη. Θεσσαλονίκη: Art of Text Vygotsky, L. (1997): Νους στην Κοινωνία. (Μετάφρ. Α. Μπίμπου- Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Gutenberg. Γερμανός, Δ. (2002): Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαί¬δευση. Αθήνα: Gutenberg Γεωργογιάννης, Π. (1996): Θεωρίες της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Τό¬μος II, Αθήνα: Gutenberg Γεωργογιάννης, Π. (1997): Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Γκότοβος, Α. (1988): Απόκλιση και Παρέμβαση στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση Κάτσικας, Χ. & Πολίτου, Ε. (1999): Εκτός “Τάξης” το “Διαφορε¬τικό”; Τσιγγάνοι, Μειονοτικοί, Παλιννοστούντες και Αλλοδαποί στην Ελληνική Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Καψάλης, Α. (1995): Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Κοντάκος, Α. & Πολεμικός, Ν. (2000): Η μη Λεκτική Επικοινωνία στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Κυρίδης, Α. (1999): Η Πειθαρχία στο σχολείο. Θεωρία και Έρευνα. Αθήνα : Gutenberg Ματσαγγούρας, Η. (2000): Η Σχολική Τάξη: Χώρος-Ομάδα-Πειθαρ¬χία-Μέθοδος. Αθήνα Μπακιρτζής, Κ. (2002): Επικοινωνία και Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (1996): Κοινωνικοποίηση. Η γένεση του κοινω¬νικού υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg Douglas, T. (1997): Η Επιβίωση στις Ομάδες. (Μετφ. Γ. Αραμπατζής) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Συγκολλίτου, Ε. (1997): Περιβαλλοντική Ψυχολογία. Αθήνα: Ελλη¬νικά Γράμματα Fontana, D. (1996b): Ο Εκπαιδευτικός στην Τάξη. (Μετάφρ. Μ. Λιώμη). Αθήνα: Σαββάλας Blumer, H. (1986): Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Berkeley: University of California Press Bronfenbrenner, U. (1996): The Ecology of Human Development. Ex¬periments by Nature and Design. Cambridge: Harvard University Press Darley, J. & Oleson, K. (1993): Introduction to research on interpersonal expectations. In: P. Blanck (Ed.), Interpersonal expectations. N. York: Cambridge University Press, pp. 45 - 63 Duck, S. (1993): Human Relationships (2nd Edn). London: Sage Freiberg, J. (1999) (Ed.): School Climate. London: Falmer Press Hargie, O. (Ed.) (1997): The Handbook of Communication Skills. London: Routledge and Kegan Paul Tardy, C. & Dindia, K. (1997): Self-disclosure. In: O. Hargie (Ed.), The Handbook of Communication Skills. London: Routledge, pp. 213-235
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-10-2015