Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση θεωρητικού υποβάθρου , επιστημολογικών απόψεων σχετικό με τις μεθόδους έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες . Κατανόηση της Στατιστικής σκέψης εφαρμοζόμενης στη έρευνα της παιδαγωγικής και των κοινωνικών επιστημών γενικότερα. Απόκτηση των ικανοτήτων σχεδιασμού μιας εμπειρικής έρευνας σε όλα τα στάδιά της.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό έχει τρία μέρη: (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας της Έρευνας, (β) Μεθοδολογία και (γ) Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Στατιστικής.
(α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας: Στο πρώτο μέρος θα γίνει εισαγωγή στις επιστημολογικές προϋποθέσεις της επιστημονικής έρευνας, όπως έννοια και σκοπός της επιστήμης, γενίκευση, επιστημονική εξήγηση και πρόγνωση, διατύπωση και έλεγχος υποθέσεων, εμπειρικό περιεχόμενο των υποθέσεων και θεωριών, διεύρυνση της γνώσης και επιστημονική πρόοδος. Διαφορές και ομοιότητες των Φυσικών και των Κοινωνικών Επιστημών: νομοθετικές και ιδιογραφικές επιστήμες. (β) Μεθοδολογία: Στο δεύτερο μέρος θα αναπτυχθούν οι κυριότερες μέθοδοι συλλογής δεδομένων, όπως η συνέντευξη, επισκόπηση, παρατήρηση, κοινωνιομετρία κλπ. και θα αναλυθούν οι διαφορετικές λειτουργίες των ποσοτικών και των ποιοτικών μεθόδων στο πλαίσιο της λογικής της επιστημονικής έρευνας. (γ) Εισαγωγή στη Στατιστική: Εδώ θα εξηγηθούν οι βασικές έννοιες της Περιγραφικής Στατιστικής, όπως οι δείκτες κεντρικής τάσης, δείκτες διασποράς, κατανομές συχνότητας των μεταβλητών, διασταύρωση μεταβλητών σε πίνακες διπλής εισόδου, δείκτες στατιστικής συνάφειας, απλή ανάλυση δεδομένων. Στο δεύτερο μέρος θα αναπτυχθούν ορισμένες βασικές έννοιες της Επαγωγικής Στατιστικής, όπως η κανονική κατανομή, τα επίπεδα στατιστικής σημαντικότητας, τα διαστήματα εμπιστοσύνης και ο στατιστικός έλεγχος των υποθέσεων. Επισημαίνεται ότι η κατανόηση της θεματικής τόσο της Μεθοδολογίας όσο και της Στατιστικής απαιτεί ουσιαστικά την παρακολούθηση του μαθήματος. Οι εξετάσεις γίνονται με γραπτές δοκιμασίες και με εκπόνηση μικρών εργασιών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
EARL BABBIE (2011).ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ. ΑΘΗΝΑ: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ Α.Ε.
Κωδ. Εύδοξος 12508145.
LOUIS COHEN, LAWRENCE MANION, KEITH MORRISON (2008). ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ.
ΑΘΗΝΑ: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. Κωδ. Εύδοξος 24179
Ελληνόγλωσση
Γιαλαμάς, Β. (2005). Στατιστικές τεχνικές και εφαρμογές στις επιστήμες της αγωγής. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκης.
Ιωσηφίδης, Θ. & Σπυριδάκης, Μ. (2006). Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων. Αθήνα: Κριτική.
Κατσής, Α., Σιδερίδης, Γ., & Εμβαλωτής, Α. (2010). Στατιστικές μέθοδοι στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Κυριαζή, Ν. (2005). Η Κοινωνιολογική Έρευνα, Κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών. Εκδόσεις., Αθήνα 2005: Ελληνικά Γράμματα
Μπίκος, Κ. (2012). Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός
Μπονίδης, Κ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας. Αθήνα : Μεταίχμιο.
Παπαναστασίου, Ε. & Παπαναστασίου, Κ. (2014). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Λευκωσία.
Πουρκός, Μ. & Δαφέρμος, Μ. (2010). Ποιοτική έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Σαραφίδου, Γ.-Ό. (2011). Συνάθροιση ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων: Η εμπειρική έρευνα. Αθήνα : Gutenberg.
Ψαρρού, Μ. Ζαφειρόπουλος, Κ. (2001). «Επιστημονική έρευνα. Θεωρία και εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες». Αθήνα: Τυπωθήτω, Γ. Δαρδανός.
Ξενόγλωσση
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). Qualitative research. New Delhi: Sage Publications.
Carmines, E. and Zeller, R. (1979). Reliability and Validity Assessment. London: Sage Publication.
Corbetta, P. (2003). Social Research: Theory, Methods and Techniques. London: Sage Publication.
Greer, S. (1969). The Logic of Social Inquiry, Chicago: Aldline.
Miller, D., & Salkind, N. (2002). Handbook of Research Design &Social Measurement. 6th Edition. London: Sage Publication.
Singleton, R. A., & Straits, B. C. (2005). Approaches to Social Research. New York: Oxford University Press.