Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ ΩΣ ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΟΜΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ ΩΣ ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΟΜΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ / School classroom peer group and the teacher's sociopedagogical task
ΚωδικόςΠ1312
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μπίκος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009149

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 97
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ σχολική τάξη ως ομάδα συνομιλήκων και η κοινωνικοπαιδαγωγική εργασία του εκπαιδευτικού
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149020

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 106 (125)
ΗμερολόγιοΤρίτη 11:00 έως 13:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα: 1) θα μπορούν να περιγράψουν τη σχολική τάξη ως μία κοινωνική ομάδα και ειδικότερα ως μία ομάδα συνομηλίκων 2) θα μπορούν να κατανοούν τη δομή και την ποιότητα των κοινωνικών σχέσεων στην ομάδα κάποιας τάξης 3) θα μπορούν να συλλέγουν με τη βοήθεια του κοινωνιομετρικού τεστ πληροφορίες για την ποιότητα των κοινωνικών σχέσεων μεταξύ των συμμαθητών 4) θα μπορούν με βάση τις διαπιστώσεις να προχωρούν σε χειρισμούς προκειμένου να βελτιωθούν οι κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των συμμαθητών 5) θα μπορούν να περιγράφουν το ρόλο του εκπαιδευτικού ως διαχειριστή και εμψυχωτή της ομάδας της τάξης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η σχολική τάξη ως ομάδα συνομηλίκων: τυπική και άτυπη δομή της. Η σημασία των κοινωνικών σχέσεων για την νοητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη παιδιών και εφήβων. Η προτεραιότητα των συναισθηματικών παραγόντων κατά την υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου. Η κοινωνιομετρία και η κοινωνικοπαιδαγωγική αποστολή του σχολείου. Παιδαγωγική αξιοποίηση εκ μέρους του εκπαιδευτικού των δυνατοτήτων που προσφέρει η κοινωνιομετρία. Ο εκπαιδευτικός ως εμψυχωτής και συντονιστής της ομάδας συνομηλίκων της σχολικής τάξης. Παιδαγωγικοί χειρισμοί για τη βελτίωση της τάξης ως ομάδας. Το σχολείο και η σχολική τάξη ως «οικοσυστήματα ανάπτυξης» του μαθητή.
Λέξεις Κλειδιά
σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα, ομάδα συνομηλίκων, κοινωνιομετρία, διαχείριση της τάξης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση ΤΠΕ ως επικουρικού μέσου για τη διδασκαλία. Ανάρτηση σε ηλεκτρονική πλατφόρμα (elearning) εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα και αξιοποίησή της για επικοινωνία με τους φοιτητές. Εργασία τω φοιτητών με ψηφιακά μέσα για την σύνθεση και υποβολή των εργασιών τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Εξετάσεις612,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται κατά βάση με εξετάσεις γραπτές. Όσοι από αυτούς το επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν ατομικά εργασία που σχετίζεται με κάποιο από τα διδασκόμενα θέματα και η εγασία είτε το εξειδικεύει είτε το επεκτείνει. Είναι βέβαια υποχρεωμένοι να επιτύχουν καταρχήν προβιβάσιμο βαθμό στις γραπτές εξετάσεις, ώστε κατόπιν να προστεθεί το μπόνους επιπλέον βαθμών από την ατομική εργασία. Κάποιο τέλος μπορούν να αναλάβουν συνεργατικά κάποιο θέμα εργασίας που επίσης εμπίπτει στη θεματολογία του διδάσκοντος. Αυτοί δεν υποχρεώνονται να δώσουν τις γραπτές εξετάσεις αλλά βαθμολογούνται με βάση τη γραπτή σύνθεση της εργασίας αλλά και της παρουσίασής της στη αίθουσα διδασκαλίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1η εναλλακτική Κ. Μπίκος (2014): Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζυγός, ISBN 978-960-8065-83-3 2η εναλλακτική I. Κογκούλης (2004 2η εκδ): Η σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, ISBN 960-343-273-3
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αυγητίδου, Σ. (1997): Οι Κοινωνικές σχέσεις και η παιδική φιλία στην προσχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Αυγητίδου, Σ. (2001) (Επιμ.): Το παιχνίδι. Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω Γερμανός, Δ. (2002): Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαί¬δευση. Αθήνα: Gutenberg Γεώργας, Δ. (1995a): Κοινωνική Ψυχολογία, Τόμ. Α΄. Αθήνα: Ελλη¬νικά Γράμματα. Γεώργας, Δ. (1995b): Κοινωνική Ψυχολογία, Τόμ. B΄. Αθήνα: Ελλη¬νικά Γράμματα. Γεωργογιάννης, Π. (1996): Θεωρίες της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Τό¬μος II, Αθήνα: Gutenberg Γεωργογιάννης, Π. (1997): Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Δαμανάκης, Μ. (1998): Η εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και Αλ¬λοδαπών Μαθητών στην Ελλάδα. Διαπολιτισμική Προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg Δερβίσης, Σ. (1998): Οι Μαθητές μιας Τάξης ως Κοινωνική Ομάδα. Αθήνα: Gutenberg Cummins, J., (1999): Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μία Κοινωνία της Ετερότητας. (Μετ.: Σ. Αργύρη). Αθήνα: Gutenberg Κυρίδης, Α. (1999): Η Πειθαρχία στο σχολείο. Θεωρία και Έρευνα. Αθήνα : Gutenberg Κωνσταντίνου, Χ. (1997): Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικο¬ποί¬ηση του μαθητή. Αθήνα: Gutenberg Ματσαγγούρας, Η. (1988): Οργάνωση και Διεύθυνση της Σχολικής Τάξης. Αθήνα: Γρηγόρης Ματσαγγούρας Η. (1997): Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία. Αθήνα: Γρηγόρης Ματσαγγούρας, Η. (2000): Η Σχολική Τάξη: Χώρος-Ομάδα-Πειθαρ¬χία-Μέθοδος. Αθήνα Μίτιλης, Α. (1998): Μειονότητες μέσα στη σχολική τάξη. Μια σχέση αλληλεπίδρασης. Αθήνα : Οδυσσέας Μιχαλακόπουλος, Γ. (1997): Το σχολείο και η Σχολική Τάξη. Κοινω¬νιο¬λογικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Μπακιρτζής, Κ. (1996): Η Δυναμική της Αλληλεπίδρασης στην Επικοι¬νωνία. Αθήνα: Gutenberg Μπακιρτζής, Κ. (2002): Επικοινωνία και Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg Douglas, T. (1997): Η Επιβίωση στις Ομάδες. (Μετφ. Γ. Αραμπατζής) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Συγκολλίτου, Ε. (1997): Περιβαλλοντική Ψυχολογία. Αθήνα: Ελλη¬νικά Γράμματα Fontana, D. (1996b): Ο Εκπαιδευτικός στην Τάξη. (Μετάφρ. Μ. Λιώμη). Αθήνα: Σαββάλας Asher, S. & Coie, J. (Eds) (1990): Peer Rejection in Childhood. N. York: Cambridge University Press Baron, R., Kerr, N. & Miller, N. (1992): Group Process, Group Deci¬sion, Group Action. Buckingham: Open University Press Berndt, T. & Ladd, G. (1989): Peer Relationships in Child Develop¬ment. New York: J. Willey Bronfenbrenner, U. (1996): The Ecology of Human Development. Ex¬periments by Nature and Design. Cambridge: Harvard University Press Doyle, W. (1985): Classroom organization and management. In: M. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. N. York: Macmillan, pp. 392 - 431 Duck, S. (1993): Human Relationships (2nd Edn). London: Sage
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-10-2015