ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΙΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΙΙΙ / PROBLEMS OF INTERTEXTUAL RELATIONS IΙΙ
ΚωδικόςΓΣΓ289
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280001020

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλολογίας 2015-σήμερα

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 36
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μεσαιωνικής και Νεότερης Ελληνικής ΦιλολογίαςΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΙΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149021
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοήσουν καλύτερα ένα μεγάλο μέρος της Ιστορίας του 20ού αιώνα σχετικά με δύο τουλάχιστον εμφύλιες διαμάχες (στην Ισπανία και στην Ελλάδα) στις οποίες διακυβεύτηκαν ευρύτερα πολιτικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα - να παρακολουθήσουν τη διαδικασία αποτύπωσης ή διήθησης των ιστορικοκοινωνικών συμβάντων στη λογοτεχνική γραφή ή στο στοχαστικό σχόλιο - να σταθμίσουν τις αλλαγές που επιφέρουν οι έκρυθμες καταστάσεις στην ομαλή πορεία και εξέλιξη των συγγραφέων και των λογοτεχνικών ειδών - να αποτιμήσουν τις συνέπειες των τραυματικών εμπειριών στους μετέπειτα χρόνους και στις επερχόμενες λογοτεχνικές γενιές: έλξη ή απώθηση του σημερινού λογοτεχνικού κόσμου για τις αδελφοκτόνες μέρες;
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τίτλος: Ο εμφύλιος στη λογοτεχνία. Ο τίτλος του μαθήματος υποδηλώνει ότι πρόκειται να εξεταστεί το παλαιό και ακανθώδες πρόβλημα των σχέσεων Ιστορίας και λογοτεχνίας. Συνοδά ερωτήματα: είναι δυνατή και γόνιμη ή συγκρουσιακή και βλαπτική η συμβίωσή τους; Αλληλεξαρτώνται τα πεδία τους ή αυτονομούνται; Πώς η διαχείριση, η διεργασία του πένθους και η αναψηλάφηση του τραύματος μπορεί να συμβάλει στην επούλωσή του; ισχύει ο καθαρτήριος ρόλος της λογοτεχνίας; Μέσω μαρτυριών, χρονικών, απομνημονευμάτων, πεζογραφημάτων, ποιημάτων έχει διαμορφωθεί ένας διακριτός πυρήνας μυθιστορίας, όπου ακριβώς η ιστορία εναλλάσσεται με τον μύθο και η ιδεολογική ανάγνωση των γεγονότων είναι ιδιαίτερα φορτισμένη. Στη σημερινή πρόσληψη αυτών των αφηγήσεων το ζητούμενο είναι η αυθεντικότητα της σκηνοθεσίας (όχι η απλή αναπαράσταση της συγκυρίας), η ισχυρή λογοτεχνικότητά τους, με άλλα λόγια, η έντεχνη αλήθεια τους. Με αυτή τη λογική συνεξετάζονται ποιητικά, πεζά και δοκιμιακά κείμενα.
Λέξεις Κλειδιά
Ισπανικός, ελληνικός εμφύλιος, Ιστορία, τραύμα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων521,9
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων40,1
Εκπόνηση μελέτης (project)250,9
Σύνολο1204,3
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Aξιολόγηση μέσω γραπτής εξέτασης στο τέλος του διδακτικού εξαμήνου. Υπάρχει πάντα δυνατότητα επιλογής στις απαντήσεις των δεδομένων θεμάτων. Δυνατότητα εναλλακτικής εξέτασης (προφορικής ή εκπόνησης εργασίας) για περιπτώσεις φοιτητών ΑΜΕΑ ή προερχόμενων από πρόγραμμα ERASMUS. Στη βαθμολόγηση του γραπτού συνυπολογίζεται σοβαρά ή γραμματικοσυντακτική διατύπωση, καθώς και η ικανότητα ανάπτυξης ενός θέματος πέρα από τις στοιχειώδεις πληροφορίες που παρέχει η υποδεικνυόμενη βιβλιογραφία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δημήτρης Ραυτόπουλος, Εμφύλιος και λογοτεχνία, Πατάκης, 2012
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-08-2013