Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν
να κατανοήσουν την συγκρότηση της έννοιας και της κατηγορίας των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών
να εξηγήσουν πώς αυτές οι δυσκολίες διαφοροποιούνται από την σχολική αποτυχία.
να προσδιορίσουν το περιεχόμενο των δυσκολιών των μαθητών σε διαφορετικά εξελικτικά στάδια και γνωστικές περιοχές
να περιγράφουν τις βασικές ενδείξεις των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών
να αναγνωρίζουν τις διαφορές μεταξύ των ερμηνευτικών μοντέλων για τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
να αιτιολογήσουν την επιλογή συγκεκριμένων διδακτικών προσεγγίσεων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος, οι Μαθησιακές Δυσκολίες προσεγγίζονται από την εκπαιδευτική οπτική, με στόχο την σε βάθος κατανόηση των σχολικών δυσκολιών που προκαλούνται από τα βασικά γνωστικά και κοινωνικο-συναισθηματικά χαρακτηριστικά των μαθητών. Επιπλέον, συζητούνται ζητήματα που αφορούν στην αναγνώριση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο και τη συμμετοχή του/της εκπαιδευτικού στη διαγνωστική διαδικασία. Έμφαση δίνεται στις κατάλληλες προσεγγίσεις για την εκπαίδευση των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες καθώς επίσης και στη θεωρητική και εμπειρική τεκμηρίωση κάθε προσέγγισης. Η σε βάθος κατανόηση των μαθησιακών δυσκολιών υποστηρίζεται από τη μελέτη της οπτικής των ίδιων των μαθητών/τριών και των οικογενειών τους.
1 Παρουσίαση του περιεχόμενου και του τρόπου εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος
2 Ιστορική διάσταση της κατηγορίας των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών
Ορισμός των Μαθησιακών Δυσκολιών
3 Αιτιολογικοί παράγοντες και θεωρητικά μοντέλα ερμηνείας
4 Γνωστικά χαρακτηριστικά και διαφοροποιήσεις
5 Μεταγνωστικά χαρακτηριστικά και στρατηγικές
6 Κοινωνικο-συναισθηματικά χαρακτηριστικά
7 Η ανίχνευση των μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο
Διαγνωστικές προσεγγίσεις και κριτικές
8 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Το μοντέλο της ανταπόκρισης στη διδασκαλία
9 Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο σχολείο
10 Εκπαιδευτική και διδακτική αξιολόγηση στις Μαθησιακές Δυσκολίες
11 Η εμπειρία των Μαθησιακών Δυσκολιών – έφηβοι και οικογένειες
12 Διγλωσσία και ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
13 Ανακεφαλαίωση και προετοιμασία για εξετάσεις
Λέξεις Κλειδιά
δυσλεξια, μαθησιακές δυσκολίες, ανταπόκριση-στη-διδασκαλία, ανίχνευση, διάγνωση