ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Aims and Directions in Intercultural Education
ΚωδικόςΠ2201
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία Κεσίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009264

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 37
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣτόχοι και κατευθύνσεις στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149038

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 13:30 έως 16:00
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα - ευαισθητοποιηθούν ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί σχετικά με την ετερότητα στην κοινωνία και τον αντίκτυπο που έχει στην εκπαίδευση - διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές στην εκπαιδευτική πολιτική διαφόρων χωρών σε θέματα ετερότητας στην εκπαίδευση - κατανοήσουν τη φιλοσοφία της διαπολιτισμικής προσέγγισης και να είναι σε θέση να διακρίνουν ανάμεσα σε διαπολιτισμικές και μη προσεγγίσεις σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής - συσχετίσουν θέματα που αφορούν τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τον ρατσισμό με την εκπαίδευση των μαθητών με μειονοτικό υπόβαθρο - κατανοήσουν το φαινόμενο της διγλωσσίας σε γλωσσολογικό και παιδαγωγικό επίπεδο και να το συσχετίσουν με τις προκλήσεις της εκπαίδευσης των μαθητών με μειονοτικό υπόβαθρο - γνωρίσουν βασικά πεδία της μειονοτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και να εφαρμόσουν σε αυτά τη διαπολιτισμική θεωρία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στη θεματική (1ο μάθημα), Ο Μαρσίντ, μαθητής αλβανικής καταγωγής της Α ́ Γυμνασίου σε σχολείο της Κεντρικής Μακεδονίας: μια μελέτη περίπτωσης (2ο μάθημα), Μοντέλα διαχείρισης της ετερότητας στην εκπαίδευση (αφομοίωση, ενσωμάτωση, πολυπολιτισμικό, αντιρατσιστικό): τί δεν είναι η διαπολιτισμική εκπαίδευση (3ο μάθημα), Αξιώματα, αρχές και στόχοι της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης-η διαχείριση της εκπαιδευτικής ετερότητας στην Ελλάδα, την Ευρώπη και αλλού (4ο και 5ο μάθημα), Στερεότυπα, προκαταλήψεις, ρατσισμός (6ο και 7ο μάθημα), Η ένταξη των Ελληνοποντίων στην ελληνική εκπαίδευση και την αγορά εργασίας (8ο μάθημα), Η μειονοτική εκπαίδευση στη Δυτική Θράκη (9ο μάθημα), Διγλωσσία και εκπαίδευση (10ο μάθημα), Διαπολιτισμική εκπαίδευση, προγράμματα διδασκαλίας και σχολικά εγχειρίδια (11ο μάθημα), Η διαπολιτισμική εκπαίδευση στα Βαλκάνια (12ο μάθημα), Η ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση (13ο μάθημα)
Λέξεις Κλειδιά
διαπολιτισμική εκπαίδευση, εκπαίδευση μειονοτήτων, ρατσισμός, διγλωσσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Γίνονται προβολές βίντεο μέσω Η/Υ, παρουσιάσεις με το πρόγραμμα powerpoint και χρήση ποικίλων ηλεκτρονικών μέσων στο πλαίσιο της εκπόνησης των εξαμηνιαίων εργασιών των φοιτητών (Internet, τράπεζες δεδομένων, κτλ.). Επίσης, γίνεται εκτενής χρήση της πλατφόρμας του e-learning και των δυνατοτήτων που προσφέρει, καθώς και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κατά την επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,6
Σεμινάρια241,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Εξετάσεις30,1
Άλλο / Άλλα381,5
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται βάσει - της γραπτής τους επίδοσης στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος - της επίδοσής τους στη γραπτή εργασία και στην προφορική παρουσίασή της - της συνολικής τους παρουσίας, συμμετοχής και συμβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος Τα κριτήρια αυτά γνωστοποιούνται στους συμμετέχοντες φοιτητές στην αρχή του εξαμήνου Γενικά αξιολογείται η ικανότητα που έχουν αναπτύξει οι φοιτητές για ανάλυση, σύνθεση, εφαρμογή και αξιολόγηση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2004). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα. Διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg. (LC3747.G3D36 1998, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την «ομοιογένεια» στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Πεδίο. (LC3736.G8N55 2011, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Cummins, Jim (1999). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας, Μεταφρ. Σ. Αργύρη. Αθήνα: Gutenberg. (LC3731.C8816 1999, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Dietrich, Ingrid (2006). «Παιδεία και πολυπολιτισμικότητα- η μεταβολή των αιτημάτων προς τα σχολεία», στο: Δ. Χατζηδήμου / Χ. Βιτσιλάκη (επιμ.), Το σχολείο στην κοινωνία της πληροφορίας και της πολυπολιτισμικότητας, Πρακτικά ΙΑ΄ Διεθνούς Συνεδρίου, Ρόδος 21, 22 και 23 Οκτωβρίου 2005. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης, 45-60. (LC1099.D55 2005, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Γκότοβος, Αθανάσιος (1996). Ρατσισμός. Κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές όψεις μιας ιδεολογίας και μιας πρακτικής. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ – Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης. (HT1521.G6 1996, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Γκόβαρης, Χρήστος (2011). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση. (LC1099.G65 2011, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Γκότοβος, Αθανάσιος (2003). Εκπαίδευση και ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο. (LC1099.G68 2002, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών (2014). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών-Εκπαιδευτικό υλικό για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Εγχειρίδιο επιμόρφωσης, Επιμορφωτικό υλικό, Καλές πρακτικές (τρεις τόμοι), http://www.diapolis.auth.gr/epimorfotiko_uliko/ Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.) (2008), Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Οδηγός Επιμόρφωσης. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία. (LC1099.5.G8O334 2008, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) και http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b/2vathmia/eppas/%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82%20%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BC%CF%8C%CF%81%CF%86%CF%89%CF%83%CE%B7%CF%82%20%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE.pdf Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.) (2008), Η διαπολιτισμική διάσταση στη διδασκαλία, Μεθοδολογικός Οδηγός για τη χρήση σχολικών βιβλίων του Γυμνασίου. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία. (LC3747.G8X6 2008, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) και http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b/2vathmia/eppas/%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82%20%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B7%CF%82%20%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD%20%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CF%89%CE%BD.pdf Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.) (2008), Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό, Πρακτικά Ημερίδας, Θεσσαλονίκη 10 και 11 Δεκμεβρίου 2007. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία. (LC1099.D53 2008, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) και http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b/2vathmia/eppas/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82.pdf Κεσίδου, Αναστασία (2004). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: στόχοι και πρακτικές», στο: Εταιρεία Επιστημών Αγωγής Δράμας (επιμ.) Προγράμματα Διδασκαλίας στην Εκπαίδευση των Βαλκανικών Χωρών, Πρακτικά 1ου Βαλκανικού Συνεδρίου, 75-83. (LA941.P76 2004, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Μάρκου, Γεώργιος (1997α). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Ελληνική και διεθνής εμπειρία. Αθήνα: Ηλεκτρονικές τέχνες. (LC1099.5.G8E84 1997, Βιβλιοθήκη Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας) Νικολάου, Γιώργος (2005). Διαπολιτισμική διδακτική. Το νέο περιβάλλον, διδακτικές αρχές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (LC1099.5.G8N56 2005, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) (1998). Σχολείο και ετερότητα. Ο ρόλος του φιλολόγου στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα. Σεμινάριο 24. Αθήνα. Σκούρτου, Ελένη (επιμ.) (1997). Θέματα Διγλωσσίας και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Νήσος. (P115.T34 1997, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Τσιάκαλος, Γιώργος (2000). Οδηγός αντιρατσιστικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (HT1521.T75 2000, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Φραγκουδάκη Ά./ Θ. Δραγώνα (επιμ.) (1997). «Τι είν΄ η πατρίδα μας;» Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. (LA782.T5 1997a, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Χατζησαββίδης, Σωφρόνης (1987). «Νεοελληνική γραμματεία και νεοελληνική κοινωνία. Μια διδακτική δοκιμή-έρευνα, συμβολή στον αγώνα κατά των φυλετικών διακρίσεων», στο: Σύγχρονη Εκπαίδευση, τ. 33, 50-58. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Τα ppt των παρουσιάσεων ή και τα τελικά κείμενα των εργασιών που θα εκπονηθούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-05-2020