Εκπαιδευτική πράξη ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕκπαιδευτική πράξη ΙΙ / Educational praxis II
ΚωδικόςΠ3010
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑχιλλέας Παπαδημητρίου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003202

Πρόγραμμα Σπουδών: ΜΕΡΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ 2011

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 15
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕκπαιδευτική πράξη ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149041

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • Π1807 ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.ΔΙΑΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ.ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΞΗ
  • Π1808 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
  • ΣΧΠΙ400 ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι
  • ΣΧΠΙΙ400 ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΙ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Τουλάχιστον δύο (2) μαθήματα από τα παρακάτω: Π1807 ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.ΔΙΑΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ.ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΞΗ (προτεινόμενο) Π1808 ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ (προτεινόμενο) Π1810 ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠ/ΣΗ & ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΣΤΗΝ Ε.Ε. Π1811 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΟΥ ΣΤΟΧΑΣΜΟΥ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Π1812 ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος, όπως και του προαπαιτούμενου μαθήματος «Εκπαιδευτική Πράξη Ι», είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν τόσο κατά τις σπουδές τους όσο και από τη συμμετοχή τους στον Α’ και Β΄ κύκλο της Πρακτικής Άσκησης, συμμετέχοντας σε παιδαγωγικές και γραφειοκρατικές δραστηριότητες ενός δευτεροβάθμιου σχολείου ή -κατ΄ επιλογήν- μιας εκπαιδευτικής δομής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενα μαθήματος, χρονοδιάγραμμα 1. Εισαγωγικό ενημερωτικό σεμινάριο στο Πανεπιστήμιο, άσκηση στα κριτήρια και στα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν, κατανομή σε σχολεία ή δομές Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης 2. Επίσκεψη στο εκπαιδευτικό πεδίο. Ενημέρωση για τις εξωδιδακτικές δραστηριότητες και ένταξη σε αυτές. Τήρηση ημερολογίου 3. Παρατήρηση της δράσης εκπαιδευτικών (ή εκπαιδευτών ενηλίκων), μαθητών και μαθητριών (ή εκπαιδευομένων) κατά τον σχεδιασμό των εξωδιδακτικών δραστηριότήτων. Λήψη συνεντεύξεων. Τήρηση ημερολογίου 4. Σεμινάριο ενημέρωσης και ανατροφοδότησης στο Πανεπιστήμιο 5. Ενεργητική συμμετοχή στη φάση του σχεδιασμού προγράμματος διαδικασίας ή άλλης εξωδιδακτικής δραστηριότητας 6. Σεμινάριο ενημέρωσης και ανατροφοδότησης στο Πανεπιστήμιο 7. Ενεργητική συμμετοχή στη φάση της ανάπτυξης προγράμματος διαδικασίας ή άλλης εξωδιδακτικής δραστηριότητας 8. Παραγωγή έντυπου και ψηφιακού υλικού για εξωδιδακτικές δραστηριότητες 9. Σεμινάριο ενημέρωσης και ανατροφοδότησης στο Πανεπιστήμιο 10. Διοικητικό/γραφειοκρατικό έργο 11. Σεμινάριο ενημέρωσης και ανατροφοδότησης στο Πανεπιστήμιο 12. Αξιολόγηση της άσκησης στο παιδαγωγικό/εκπαιδευτικό πεδίο 13. Σεμινάριο αξιολόγησης του μαθήματος στο Πανεπιστήμιο. Η αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών είναι «αυθεντική» και εστιάζει: - στην ενεργό συμμετοχή τους στα σεμινάρια ενημέρωσης και ανατροφοδότησης - στη βεβαιωμένη συμμετοχή τους σε παιδαγωγικές, διδακτικές και διοικητικές δραστηριότητες στο εκπαιδευτικό πεδίο, στο Portfolio τους, στα φύλλα παρατήρησης και αυτοαξιολόγησης κ.λπ. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος δίνεται αναλυτική βεβαίωση συμμετοχής. Σημείωση: Το μάθημα αυτό συνδέεται με το μάθημα «Π 3009 Εκπαιδευτική Πράξη Ι». Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που το επιλέγουν δηλώνουν υποχρεωτικά στο ίδιο εξάμηνο και τα δύο μαθήματα. Στο μάθημα αυτό η συνολική απασχόληση του κάθε φοιτητή και φοιτήτριας είναι 100 ώρες οι οποίες κατανέμονται στο εξάμηνο, ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου ή της εκπαιδευτικής δομής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και το πρόγραμμα μαθημάτων του φοιτητή ή της φοιτήτριας, ως εξής: σεμινάρια ενημέρωσης και ανατροφοδότησης και συνεργασία με τους υπεύθυνους του μαθήματος στο Πανεπιστήμιο, δράση στο εκπαιδευτικό πεδίο (διδασκαλία και διοικητικό έργο) και προετοιμασία για την παραπάνω δράση (μελέτη, σχεδιασμός σεναρίων, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού κ.λπ.) και τη δημιουργία του Portfolio αξιολόγησης (φύλλα παρατήρησης, σενάρια διδακτικής παρέμβασης, διδακτικό υλικό, αξιολόγηση παρεμβάσεων, έκθεση δραστηριοτήτων, τήρηση ημερολογίου, φύλλα αυτοαξιολόγησης κ.λπ.)
Λέξεις Κλειδιά
ανάπτυξη δεξιοτήτων σε χώρους εργασίας, εφαρμογή θεωρητικής γνώσης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια25
Εργαστηριακή Άσκηση12
Φροντιστήριο13
Πρακτική (Τοποθέτηση)100
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ Το παρακάτω Πρωτόκολλο Πρακτικής Άσκησης αφορά στο σχεδιασμό σε μακρο-επίπεδο των δραστηριοτήτων και των ασκήσεων τις οποίες θα κληθούν να διεξάγουν οι επιλεγμένοι φοιτητές κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης. Το Πρωτόκολλο αυτό είναι δυνατόν να τροποποιηθεί μερικώς κατά την ανάπτυξή του σε μικρο-επίπεδο (π.χ. την τελευταία ημέρα κάθε εβδομάδας το πρόγραμμα της επόμενης βδομάδας) μετά από συμφωνία του υπευθύνου Πρακτικής Άσκησης με τους συμμετέχοντες φοιτητές και τις συμμετέχουσες φοιτήτριες καθώς και σε συνεργασία με τους υπευθύνους των Φορέων και Δομών στις οποίες θα διεξαχθεί η Πρακτική Άσκηση. Σημείωση: Στη στήλη «Πεδίο άσκησης/δράσης» οι συμμετέχοντες σημειώνουν κάποιο από τα παρακάτω: 1. Διοικητικό έργο/γραμματειακή υποστήριξη 2. Παρακολούθηση διδασκαλιών ή/και βοηθός εκπαιδευτή 3. Αυτόνομη εργασία υπό την επίβλεψη και τη βοήθεια μέντορα/εκπαιδευτή/προϊσταμένου 4. Προετοιμασία για δράσεις εντός του φορέα 5. Προετοιμασία για δράσεις εκτός του φορέα 6. Συμπλήρωση του Portfolio 7. Συμμετοχή σε άλλες δραστηριότητες του φορέα Στη στήλη «Σύντομη περιγραφή του εκάστοτε πεδίου άσκησης/δράσης» οι συμμετέχοντες συμπληρώνουν εν συντομία το αντικείμενο της εργασίας, τον τρόπο διεκπεραίωσης, το αντικείμενο ή/και έργο στις εξωτερικές δραστηριότητες, την σχετική καθοδήγηση και υποστήριξη την οποία λάβατε καθώς και την σχετική προετοιμασία την οποία πιθανότατα κάνατε. 2. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟΥ ή "ΦΑΚΕΛΟΥ ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΗ" (PORTFOLIO), ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ Ο «φάκελος του φοιτητή» (PORTFOLIO) είναι ένα μέσο εκμάθησης και αξιολόγησης της επίδοσης του φοιτητή. Ουσιαστικά είναι ένα αρχείο το οποίο περιέχει κάθε είδους ένδειξη της εκμάθησης και προόδου του φοιτητή μέσω διδακτικών και επιστημονικών αποτελεσμάτων ή και εκπαιδευτικών ή και εργασιακών στόχων στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης των φοιτητών. Το υλικό καταγράφεται σε όλο το χρονικό διάστημα που ασκείται ο φοιτητής στο συγκεκριμένο μάθημα ή στο χώρο εργασίας. Δεν μπορεί να καθορισθεί εξαρχής τι είδους αρχεία θα περιέχονται στον φάκελο αυτό καθώς το κάθε μάθημα περιέχει ιδιαιτερότητες. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να συμπεριληφθούν: • Εργασίες που έχουν εκπονηθεί και είναι σχετικές με το αντικείμενο του μαθήματος ή της εργασίας στην οποία ασκείται • Γραπτές εργασίες και ερευνητικά προγράμματα • Δείγματα αξιολόγησης της επίδοσης πχ. αναφορές του υπευθύνου για τις εργασιακές επιδόσεις • Videos που να περιέχουν σκηνές επικοινωνίας και επαφής με τους εργαζόμενους, πελάτες ή με συμφοιτητές • Καταγραφές πρακτικής άσκησης • Αναφορές με σχολιασμούς πελατών ή συνεργατών • Συστατικές επιστολές • Βιογραφικά σημειώματα Το portfolio είναι μια σκόπιμη συλλογή εργασιών του φοιτητή που διηγείται την ιστορία των προσπαθειών που κατέβαλλε, καθώς και την πρόοδο ή την επίδοσή του σε μια δεδομένη χρονική στιγμή, μια ιστορία που θέμα της έχει την απάντηση του φοιτητή στο ερώτημα: τι έχω μάθει και πως το έχω εντάξει στην καθημερινότητά μου. Πρόκειται για μέθοδο συλλογής αξιολογικών πληροφοριών με την εφαρμογή τεχνικών όπως μορφές παρατήρησης, συνέντευξη, ερωτηματολόγια. Το portfolio αποτελεί μια συστηματική συλλογή από έργα που ο ίδιος ο φοιτητής δημιούργησε: • με προσωπική προσπάθεια και έρευνα, • σε συνεργασία με τον καθηγητή και • σε αλληλεπίδραση με τους συμφοιτητές του, τα οποία αποτελούν στοιχεία μάθησης και ανάπτυξης των ικανοτήτων του και φωτίζουν την προσωπικότητα του, τα ενδιαφέροντα, τις δεξιότητες και τα ταλέντα του, ένας «ειδικός τύπος αυτοβιογραφίας». Ο φοιτητής έχοντας πρόσβαση στο portfolio του, καθώς επίσης και συγκεκριμένα κριτήρια για την αξιολόγηση του αυτο-αξιολογείται και σχηματίζει σφαιρική εικόνα για τον εαυτό του, ανατροφοδοτείται από τον καθηγητή και αναλαμβάνει την ευθύνη για το τελικό προϊόν της προσπάθειάς του, την «κυριότητα». Το portfolio δίνει τη δυνατότητα στο φοιτητή να συλλέξει και να οργανώσει στοιχεία σε διάφορους τύπους (οπτικοακουστικό υλικό, γραφικά, κείμενα, εικόνες). Πίσω από κάθε τέτοιο προϊόν βρίσκονται διαδικασίες σχεδιασμού, σύνθεσης, ανταλλαγής, συζήτησης, στοχασμού και ανατροφοδότησης. Τα παραπάνω παρουσιάζουν ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεδομένου ότι η διαδικασία της μάθησης – που επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια όλης αυτής της δημιουργίας, είναι εξίσου σημαντική με το τελικό αποτέλεσμα καθεαυτό. Ο στόχος ενός portfolio μπορεί να είναι: • η συλλογή στοιχείων για τη συνολική αξιολόγηση του φοιτητή ή/και • η εμπλοκή του φοιτητή σε μια συνεχή διαδικασία προσωπικής ανάπτυξης και στοχαστικής μάθησης. Κατά συνέπεια η τήρηση portfolio μπορεί να συντελέσει 1. στην αυτογνωσία του φοιτητή, 2. στην ικανότητά του να αυτοαξιολογείται κάθε φορά προσδιορίζοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητές του, 3. στη συνειδητοποίηση της αναπτυξιακής του πορείας, 4. στη διαμόρφωση μελλοντικών στόχων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-04-2020