Εκπαιδεύοντας στην ισότητα των φύλων στο σχολείο

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕκπαιδεύοντας στην ισότητα των φύλων στο σχολείο / Educating on gender equality in school
ΚωδικόςΠ3023
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΌλγα Παντούλη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018166

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 50
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕκπαιδεύοντας στην ισότητα των φύλων στο σχολείο
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149067

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοSchool of Modern Greek
ΌροφοςGroundfloor
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοFriday 13:30 to 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Καλή γνώση της Αγγλικής γλώσσας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου μαθήματος οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες αναμένεται να είναι σε θέση να: Καλλιεργήσουν κριτική στάση για ζητήματα που αφορούν στις έμφυλες διαστάσεις στο σχολικό περιβάλλον. Αποκτήσουν θεωρητικές γνώσεις και κριτική κατανόηση των θεωριών και των ερευνητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στις διαδικασίες συγκρότησης των έμφυλων ταυτοτήτων και των πράξεων και πρακτικών που απορρέουν από αυτές. Ευαισθητοποιηθούν ως προς την επίγνωση των διαφόρων μορφών έμφυλων διαστρεβλώσεων, προκαταλήψεων και διακρίσεων που σχετίζονται με το φύλο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ασκηθούν σε βιωματικές τεχνικές και σε ασκήσεις που ενθαρρύνουν την ενσυναίσθηση και την αποδοχή στη διαφορετικότητα. Ασκηθούν στη συγγραφή ομαδικής και ατομικής εργασίας βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό έχει στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες ως μελλοντικούς/ές εκπαιδευτικούς με έννοιες, φαινόμενα και καταστάσεις που άπτονται σε θέματα σεξισμού στο σχολείο. Αφού κατανοήσουμε το θεωρητικό υπόβαθρο των έφυλων σχέσεων, θα προσπαθήσουμε να καλλιεργήσουμε την ενδυνάμωση και τη συμμετοχικότητα, τη γνώση μέσα από την εμπειρία και την εκμάθηση καλών πρακτικών που βοηθούν τόσο στην αναγνώριση όσο και στον περιορισμό σεξιστικών φαινομένων στο σχολείο (τόσο στον λόγο όσο και στις πράξεις).
Λέξεις Κλειδιά
έμφυλες σχέσεις, ισότητα φύλων στο σχολείο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα αυτό έχει στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες ως μελλοντικούς/ές εκπαιδευτικούς με έννοιες, φαινόμενα και καταστάσεις που άπτονται σε θέματα σεξισμού στο σχολείο. Θα προσπαθήσουμε να καλλιεργήσουμε την ενδυνάμωση και τη συμμετοχικότητα, τη γνώση μέσα από την εμπειρία και την εκμάθηση καλών πρακτικών που βοηθούν τόσο στην αναγνώριση όσο και στον περιορισμό σεξιστικών φαινομένων στο σχολείο (τόσο στον λόγο όσο και στις πράξεις).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων110,4
Εκπόνηση μελέτης (project)301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Εξετάσεις200,8
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ROSENBERG, M. (2016). ΜΗ ΒΙΑΙΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ. (Μετάφραση ΤΣΙΤΣΙΡΙΓΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ) (Επιμέλεια ΜΑΣΤΡΟΚΑΛΟΥ ΑΓΛΑΙΑ, ΤΣΑΤΣΑ ΛΟΥΣΙΡΕΝΑ, ΦΟΣΤΕΡ ΠΑΤΡΙΣΙΑ). Αθήνα: ΚΟΝΤΥΛΙ. ISBN 9789609661232 [ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΥΔΟΞΟΥ: 59386107] ΦΡΟΣΗ, Λ. (2010). ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΛΟΓΟ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ. Αθήνα: ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. ISBN: 978-960-6863-32-5 [Κωδικός Εύδοξου: 21695]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βιβλιογραφία Arnot, Madeleine (2004). Διαδικασίες αναπαραγωγής του φύλου : εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές (Χριστίνα Αθανασιάδου, Κατερίνα Δαλακούρα μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Arnot, Madeleine; Mac an Ghaill, Mairtin; Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Βασιλική (επιμ.). (2008). Φύλο και εκπαίδευση : συλλογή άρθρων του εκδοτικού οίκου "The Routledge Falmer"[Ερευνητικό πρόγρραμμα ΚΑΛΛΙΡΡΟΗ]. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ Ζιώγου-Καραστεργίου, Σιδηρούλα (επιμ.) (2007). Εργαλείο με Οδηγίες για Παρεμβατικά Προγράμματα σχετικά με την Ισότητα των Φύλων στην Εκπαίδευση. Τεύχος Καλών Πρακτικών. Αθήνα: ΚΕΘΙ. ΚΕΘΙ (Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας) (2000). Ισότητα των δύο φύλων. Ρόλος των εκπαιδευτικών: φάκελος παρεμβατικών μαθημάτων. Αθήνα: ΚΕΘΙ Κορωναίου, Αλεξάνδρα (2003). Ασκήσεις ευαισθητοποίησης επιμορφούμενων εκπαιδευτικών: για μια εκπαίδευση ίσων ευκαιριών για όλους και όλες…Αθήνα: ΚΕΘΙ. Ανακτήθηκε από http://www.isotita-epeaek.gr/iliko_apo_allous_foreis/ekpeudeusi/Askiseis_euaisthitopisis_reduce.pdf Κορωναίου, Αλεξάνδρα & Καραγιαννοπούλου, Χαρά (2008). Βασικές αρχές και οδηγίες για τη χρήση και αποδόμηση οπτικοακουστικών μηνυμάτων με την οπτική του φύλου και για την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού στο πλαίσιο των παρεμβατικών προγραμμάτων. Αθήνα: ΚΕΘΙ. Ανακτήθηκε από http://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/isotita_fylou/kethi/2_optikoakoustika_minimata.pdf
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-12-2020