Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν:
(α) να αντιληφθούν τη σημασία των νεοελληνικών διαλέκτων για την κατανόηση της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας.
(β) να αντιληφθούν τη σημασία των νεοελληνικών διαλέκτων για την εκπαίδευση.
(γ) να κατανοήσουν τη διάλεκτο ως στοιχείο γλωσσικής ταυτότητας.
(δ) να κατανοήσουν τη διάλεκτο ως αυτόνομο γλωσσικό σύστημα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη των νεοελληνικών διαλέκτων: η ταξινόμηση των νεοελληνικών διαλέκτων, η προέλευση και τα βασικά χαρακτηριστικά των νεοελληνικών διαλέκτων. Περιγραφή των επιμέρους διαλέκτων. Στα εισαγωγικά μαθήματα γίνεται αναφορά στη διαλεκτική γεωγραφία, στη διαλεκτολογία και τη γλωσσολογία (διαλεκτολογία και φιλολογία, δομική διαλεκτολογία, γενετική διαλεκτολογία), γεωγραφικές ποικιλίες (ισόγλωσσα, δέσμες ισογλώσσων κτλ.).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κοντοσόπουλος, N. 2001. Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής. Αθήνα: Γρηγόρη
Chambers, J. K. & Trudgill, P. 1998. Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press.
Τζιτζιλής, Χρ. 2000. Νεοελληνικές διάλεκτοι και νεοελληνική διαλεκτολογία. Στο Χριστίδης Α. - Φ. (επίμ.). Η ελληνική γλώσσα και οι διάλεκτοί της. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ & ΚΕΓ, 15 -22.