Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/-τρια θα πρέπει:
-Να αναγνωρίζει και να σέβεται τα ιδιαίτερα συναισθηματικά και δεοντολογικά ζητήματα γύρω από τη φροντίδα των ασθενών παιδιών.
-Να κατανοήσει ότι παρόλο που oi θεμελιώδεις αρχές της χειρουργικής περίθαλψης των παιδιών είναι παρόμοιες με εκείνες που διέπουν τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, υπάρχουν και σημαντικές διαφορές που πρέπει να ληφθούν υπόψη, ιδιαίτερα όταν πρόκειται γιά νεογνά ή βρέφη. Αυτές αφορούν κυρίως θέματα φυσιολολογίας και ανατομίας. Είναι εξαιρετικά σημαντική η κατανόηση ότι πολλά παιδοχειρουργικά προβλήματα αντιμετωπίζονται πιο κατάλληλα εκεί όπου υπάρχουν ειδικές παιδιατρικές εγκαταστάσεις που παρέχουν εμπειρογνωμοσύνη όχι μόνο στήν εγχειρητική, αλλά και στην αναισθησία, την εντατική παρακολούθηση, την εργαστηριακή υποστήριξη και τη νοσηλευτική φροντίδα.
-Να γνωρίζει την παθολογία, την συμπτωματολογία και την πρόγνωση των κυριότερων και συχνότερων χειρουργικών παθήσεων των νεογνών και μεγαλύτερων παιδιών.
-Να προβαίνει σε λήψη ατομικού και οικογενειακού ιστορικού, διενέργεια κλινικής εξέτασης και στοχευμένης εργαστηριακής διερεύνησης των περιστατικών.
-Να καταρτίζει κατάλογο διαφορικής διάγνωσης για επιλεγμένα περιστατικά και να επιλέγει τις παθήσεις από τις οποίες είναι πιθανότερο να πάσχει ο ασθενής. Ακολούθως, να προτείνει συμπληρωματική διερεύνηση και να στενεύει τον κατάλογο της διαφορικής διάγνωσης. Να προτείνει τρόπο αντιμετώπισης γνωρίζοντας ποιές δυνατότητες θεραπείας είναι διαθέσιμες, συμπεριλαμβανομένων και των μη χειρουργικών. Να εκτιμά εάν ο ασθενής μπορεί να αντιμετωπιστεί στα πλαίσια της α' βάθμιας περίθαλψης, ή πρέπει να παραπεμφθεί σε β΄βάθμιο ή γ΄βάθμιο κέντρο.
-Να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τίς άμεσες ανάγκες του ασθενούς, με κατάλληλους χειρισμούς, χορήγηση υγρών, ηλεκτρολυτών, φαρμάκων, είτε στα πλαίσια της προεγχειρητικής βελτιστοποίησης είτε στα πλαίσια του επείγοντος είτε στα πλαίσια της νοσηλείας. Να μεριμνά γιά την ταχεία και ασφαλή δικομιδή του ασθενούς, όταν είναι αναγκαίο. Να αναγνωρίζει τις μετατραυματικές και μετεγχειρητικές επιπλοκές.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Επιδιώκεται οι φοιτητές να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τις παρακάτω παθήσεις (ο κατάλογος δεν είναι εξαντλητικός):
1. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΗΣ-ΚΝΣ: Υδροκέφαλος, Εγκεφαλοκήλη, Δυσραφισμοί ράχης, κρανιοσυνοστέωση, Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
2. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ-ΣΤΟΜΑΤΟΣ: Ατρησία ή Στένωση των Ρινικών Χοανών , Ακολουθία Pierre Robin , Σχιστίες του Προσώπου , Βατράχιο, Σπίλοι.
3. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΡΑΧΗΛΟΥ: Κυστικό ύγρωµα, Κύστη θυρεογλωσσικού πόρου, Πλάγια τραχηλικά συρίγγια και κύστεις, Ραιβόκρανο.
4. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΩΡΑΚΑ: Συγγενείς διαμαρτίες του Πνεύµονα , του ∆ιαφράγµατος , Πνευµοθώρακας, Αιµοθώρακας, Εµπύηµα Θώρακα, Χυλοθώρακας
6.ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΠΕΠΤΙΚΟΥ, ΠΕΡΙΤΟΝΑΪΚΗΣ ΚΟΙΛΟΤΗΤΑΣ: Ατρησία οισοφάγου, Εντερική Απόφραξη στα νεογνά (Aτρησία, Ανωµαλίες στροφής και προσήλωσης του μέσου εντέρου (Mal Rotation-Non Rotation, Ειλεός από μηκώνιο, Δακτυλιοειδές πάγκρεας), Νεκρωτική εντεροκολίτις, Νόσος του Hirschsprung, Ατρησία χοληφόρων, Κύστεις χοληδόχου πόρου, Ορθοπρωκτικές ∆ιαµαρτίες, Παθήσεις μεκελλείου αποφύσεως, Πολύποδες εντέρου, Διπλασιασμός εντέρου, Κύστη μεσεντερίου, Εγκολεασμός, Σκωληκοειδίτις, Ειλεός, Διαφραγματοκήλη.
7. ΣΩΜΑΤΟΣΧΙΣΤΙΕΣ, ΚΗΛΕΣ: Εξόµφαλος (Συγγενής οµφαλική εξεντέρωση) – Γαστρόσχιση, Βουβωνοκήλη, Υδροκήλη, Κύστη τόνου, Ομφαλοκήλη
8. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΥΡΟΠΟΙΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Αποφράξεις του Ανώτερου και Κατώτερου Ουροποιητικού – Υδρονέφρωση, Κυστεοουρητηρική παλινδρόμηση, Πεταλοειδής νεφρός Διπλό πυελοκαλυκικό σύστημα, Εκστροφή Ουροδόχου Κύστεως, Βαλβίδες οπίσθιας ουρήθρας, Υποσπαδίας, Aμφίβολο φύλο (DSD), Συστροφή όρχεος, Συστροφή ωοθήκης, Συγγενείς διαμαρτίες γεννητικών οργάνων. Κρυψορχία, Κιρσοκήλη.
9. ΟΓΚΟΛΟΓΙΑ Νευροβλάστωμα, Νεφροβλάστωμα, Ηπατοβλάστωμα, Πολυποδίαση, Τεράτωμα.
10. ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ: Οξεία κοιλία, Τραύματα μαλακών μορίων, θώρακα, κοιλίας, Κατάποση ξένων σωμάτων, Εγκαύματα. Υποστήριξη με νερό, ηλεκτρολύτες, Θρέψη.